ביטוח עובדים זרים – חובה לבטח את כל העובדים

ביטוח עובדים זרים – חובה לבטח את כל העובדים

בישראל מועסקים מזה שנים רבות עשרות אלפי עובדים זרים, המגיעים ממדינות כמו סין, רומניה, פיליפינים ותאילנד. מאחר ואינם תושבי המדינה, העובדים הזרים המועסקים בארץ אינם זכאים לביטוח בריאות ממלכתי, לו זכאים תושבי המדינה. לכן, מחויבים מעסיקים ישראלים המעסיקים עובדים זרים לרכוש עבורם ביטוח בריאות פרטי. מהן בדיוק חובותיהם של המעסיקים בהקשר זה ומה הדרישות בנוגע לסוג פוליסת ביטוח הבריאות שירכשו עבור עובדיהם?

חובת רכישת ביטוח עובדים זרים – חובותיהם של המעסיקים

ישראלים המעסיקים עובדים זרים, בין אם בבית העסק שלהם ובין אם באופן פרטי (דוגמת משפחות המעסיקות מטפל/ת זרים עבור אדם קשיש במשפחה), מחויבים על פי חוק לרכוש ביטוח עובדים זרים לכל אחד ואחת מהעובדים. מדובר בחובה חוקית החלה על כל אדם המעסיק עובדים זרים בישראל, ואי עמידה בתנאי זה עלולה לגרור סנקציות כבדות כנגד המעסיק, דוגמת קנסות כבדים.

בעוד רכישת ביטוח עובדים זרים צריך להיעשות על חשבונו הפרטי של המעסיק עצמו, ולא על חשבון העובד, רשאי המעסיק בכל זאת לנכות חלק מהעלות החודשית של הביטוח משכרו של העובד. כמובן שאין הוא רשאי לנכות את הסכום כולו (שכן במקרה זה העובד בעצם משלם בעצמו על ביטוח הבריאות שלו), ועל מנת להבין כיצד וכמה בדיוק ניתן לנכות בהתאם לגובה המשכורת, סוג התעסוקה ופרמטרים רלבנטיים נוספים, יש להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים בתחום דוגמת סוכני ביטוח, או עם מקורות המידע הישירים שמספקים משרדי הממשלה הרלבנטיים (משרד המשפטים, משרד העבודה וכו').

חשוב להבין כי דרישה זו מהמעסיקים לרכוש ביטוח עובדים זרים עבור עובדים אשר אינם שוהים במדינת מולדתם ואזרחותם, ולכן אינם מכוסים מפני הוצאות רפואיות גבוהות במקרה של תאונה, פציעה או מחלה, היא דרישה הומאנית בסיסית. עובדים אלו נמצאים רחוק מבתיהם וללא זכויות סוציאליות מלאות ומספקות, דוגמת אלו שאנחנו – תושבי ישראל, נהנים מהן. לכן, זו אחריות המוסרית והחוקית של המדינה ושל המעסיקים עצמם, לדאוג לאותם עובדים, לפחות בכל הנוגע לביטוח בריאות.

מה חייבת לכלול פוליסת ביטוח עובדים זרים?

החוק הישראלי אינו רק מחייב מעסיקים לרכוש ביטוח בריאות פרטי עבור עובדיהם הזרים, אלא גם מפרט את פרטי הפוליסה הנדרשת.

פוליסת ביטוח עובדים זרים צריכה לכלול, בין היתר, את כל התרופות המפורטות בסל התרופות הממלכתי ואת כל הטיפולים המפורטים בסל התרופות נכון להיום. בנוסף, על הפוליסה לכלול בדיקות רפואיות שונות, ייעוץ והדרכה בעניינים רפואיים על פי דרישה של רופא קופת חולים או של המעביד, שירותי אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי במידת הצורך (למשך תקופה של עד שישים ימים), חיסונים נגד מספר מחלות ספציפיות דוגמת צדפת  וכלבת, בדיקות מי שפיר עבור נשים בהיריון מגיל 35 ומעלה ועוד.

כאמור, על המעביד לעמוד בדרישות אלו באופן מלא ומפורט, על מנת להעסיק בצורה חוקית ולגיטימית עובדים זרים בישראל.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*