בדיקת נקודות חן עצמית ובמרפאה לבדיקת שומות

בדיקת נקודות חן עצמית ובמרפאה לבדיקת שומות

מתי בפעם האחרונה בדקתם את נקודות החן המופיעות על גופכם? האם צריך לבדוק נקודות חן במרפאה מקצועית או שניתן להסתפק בבדיקה עצמית? איך מבצעים בדיקה עצמית ואיזה בדיקות עושים במרפאה? הכנו עבורכם כתבה מקיפה על נושא בדיקת נקודות חן על מנת שתוכלו גם אתם לדאוג לבריאותכם ולגלות נגעי עור חשודים בזמן כדי להסיר אותם על ידי רופא עור מומחה ולבדוק אותם במעבדה.

מהי בדיקת נקודות חן?

רבים מתושבי המדינה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח נגעי עור שונים, חשוב לזכור כי ישראל היא מדינה שטופת שמש ורבים מהתושבים חשופים לנזקי הקרינה החזקה. לכן, ישראלים רבים חייבים להיות במעקב קבוע כדי לגלות בזמן גידולי עוד העשויים להיות ממאירים ומסוכנים.

אחת לשנה מומלץ לבצע בדיקה למיפוי שומות ונקודות חן על העור במרפאה מקצועית, ואחת לחודש או חודשיים חשוב לבצע גם בדיקה עצמית בבית. את הבדיקה העצמית יש לבצע כאשר עומדים ערומים מול המראה, מאחר ויש אזורים בגוף שקשה לראות לבד במראה, כדאי להיעזר בבן או בבת הזוג כדי לבחון את נקודות החן ולאתר שינויים בגודל, בצורה, בצבע ועוד.

חשוב לציין כי כל אדם שיש לו מעל 20 נקודות חן על עור גופו, נמצא בקבוצת הסיכון למלנומה, זהו סרטן עור שכיח וקטלני, זהו גם סרטן העור השלישי בשכיחותו. מלנומה מתפתחת כתוצאה מגידול מהיר של תאי המלנוציטים שתפקידם לייצר את הפיגמנטים בעור. עקב חלוקה בלתי מבוקרת של התאים הגידול עלול להתפשט במהירות לאיברים נוספים בגוף, כאשר גורם הסיכון העיקרי למלנומה הוא ריבוי נקודות חן, לכן יש להקפיד על הבדיקה.

כיצד בודקים במרפאה נקודות חן?

הבדיקה השכיחה למעקב ולגילוי נקודות חן חשודות היא באמצעות מכשיר הנקרא דרמוסקופ. רופא עור מומחה עובר על כל הגוף, כולל העור בין אצבעות הידיים והרגליים, הקרקפת ואזורים נוספים, הוא בוחן היטב נקודות חן המעוררות חשד, ובנוסף מבצעים צילום מקרוב של עור הגוף ונקודות החן לצורך מעקב וכדי להשוות אותן בבדיקה הבאה.

סימנים לנקודות חן חשודות המחייבות אבחון מקצועי

כאשר מבצעים בדיקה עצמית בבית חשוב לעקוב אחרי הסימנים הבאים:

  • שינוי בגודל נקודות החן.
  • נקודות חן בצורה אסימטרית.
  • שינוי בגוון של נקודות חן על העור.
  • נקודות חן עם גבולות לא ברורים.
  • אדמומיות, גרד או דימום בנקודות חן.

אם מזהים את אחד השינויים בנקודת חן אחד או יותר חובה לפנות מיד לרופא עור מומחה לצורך אבחון מעמיק ומקצועי יותר וכדי לטפל בבעיה בהקדם. יודגש כי גילוי מהיר של מלנומה מגביר משמעותית את הסיכוי לטפל בבעיה ולהסיר את השומה במידת הצורך. אם לא מגלים בזמן מלנומה מסתכנים בהתפרצות המחלה ובהתפתחות גרורות לאיברי גוף נוספים, והסיכון להינצל קטן משמעותית.

ד"ר ניר נתנזון הוא בין המומחים המובילים בישראל בדרמוסקופיה, לדבריו כל מי שנמצא בקבוצת סיכון חייב לעבור בדיקה לפחות פעם בשנה במרפאה מקצועית למיפוי שומות, מעבר לבדיקה העצמית בבית. כך ניתן לגלות בזמן מלנומה ולהציע טיפול מקצועי למטופל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*