בדיקת מז״ח – הבדיקה שתשמור על איכות המים שלכם

בדיקת מז״ח – הבדיקה שתשמור על איכות המים שלכם

׳זרימה חוזרת׳ היא התרחשות מצערת שבה מים שאינם ראויים לשתייה זורמים בחזרה בצינור ומזהמים את מקורות אספקת מי השתייה. ההיפוך בזרימה עלול להתרחש כאשר הלחץ בצינורות המים משתנה מסיבה כל שהיא. למניעת זרימה חוזרת (מז״ח) – מתקינים מכשיר מיוחד במערכת המים, המונע מהמים לזרום אחורנית בצינור, בחזרה למקורות אספקת מי השתייה.

בדיקת מז״ח למה זה חשוב?

זרימה חוזרת היא מצב שעלול להתרחש כאשר התנאים ההידראוליים במערכת המים חורגים ממצבם הרגיל ועלולים לאפשר למים מזוהמים לחדור לצינורות דרך החיבור הצולב במערכת חלוקת מי השתייה. על מנת למנוע מצב זה:

  • יש להתקין מז״חים במערכות חלוקת מי השתייה הציבוריים
  • יש להתאים את מכשיר המז״ח לצנרת בה הוא מותקן
  • יש לתחזק כל מכשיר מז״ח באופן קבוע

המז״ח הוא מכשיר חיוני שנועד לשמור על בריאותנו על ידי מניעת הסכנה שמים מזוהמים יחזרו בצינורות ויחדרו לתוך מערכת מי השתייה שלנו.

זרימה חוזרת – איך היא נוצרת?

זרימה חוזרת אפשרית בשני מצבים:

  • מצב Back siphonage – שנוצר כאשר קיימת הפחתה פתאומית בלחץ המים במערכת הציבורית המעבירה את מי השתייה. לדוגמה: בעת כיבוי אש או הפסקת מים, המים, אשר זורמים בדרך כלל בכיוון אחד, עלולים להתחיל לחזור. מצב שעלול ליצור אפקט של יניקה שיגרום למים המזוהמים להישאב לתוך מערכת מי השתייה.
  • מצב Backpressure – שנוצר כאשר קיים לחץ במערכת פרטית ולא במערכת מי השתייה. לדוגמה: במערכת פרטית המחוברת למערכת מי השתייה הציבוריים ומכילה סבון או חומר נגד הקפאה, מתחוללת עליית לחץ שהיא מעבר לרמת הלחץ הקיים במערכת מי השתייה. מצב זה עלול להחדיר מים מזוהמים למערכת מי השתייה.

על תהליך בדיקת מז״ח

כדאי לדעת כי בדיקת מז״ח מהווה חלק קריטי בתחזוקה השנתית של מערכת המים. בדיקה זו מבוצעת על ידי בודק מוסמך מטעם משרד הבריאות. בתום הבדיקה יספק הבודק תעודת תקינות רשמית למכשיר המשמש למניעת זרימה חוזרת.

למה לצפות במהלך הבדיקה?

  • הבדיקה תוודא שבמערכת המים מותקנים מכשירים למניעת זרימה חוזרת, ושהמים יכולים לנוע בצנרת אך ורק בכיוון אחד.
  • הבדיקה תוודא שמכשירי המז״ח אכן תקינים, מתאימים להנחיות של משרד הבריאות ונושאים את תווי התקן המתאימים.

בנסיבות הדורשות בדיקה של מכשיר המז״ח, חשוב לשתף פעולה עם הבודק. במהלך בדיקת המז״ח, הבודק יסגור תחילה את המים במורד הזרם וימתין מספר דקות. לאחר מכן יבדוק את הלחץ במערכת, על ידי חיבור ערכת צינורות לבדיקה. במהלך הבדיקה יחפש הבודק אזורים שבהם הלחץ אינו כפי שהוא צריך להיות. כעל מנת לוודא שמזהמים שונים, כמו צואת בעלי חיים או חומרי הדברה ודשנים, לא יחדרו למי השתייה, חשוב מאוד להזמין את שירות ההתקנה והתחזוקה מחברה בעלת מוניטין המציעה אנשי מקצוע מנוסים בתחום מניעת זרימה חוזרת.

המידע באדיבות צוות האתר "דניאל ומיכאל – המומחים למזחים" (הבנאים 3, אשדוד).

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*