אישור ניהול תקין – לקבל תמיכה מהמדינה

אישור ניהול תקין – לקבל תמיכה מהמדינה

עמותה היא מספר אנשים המתאגדים יחדיו כדי ליישם רעיון או מטרה משותפת, כאשר לרוב מדובר במטרה ציבורית התורמת לכלל האוכלוסייה או לחלקים נרחבים בה. כמו כל חברה אחרת, גם עמותות צריכות להירשם אצל רשם העמותות (חברות נרשמות אצל רשם החברות) וישנם כללים ברורים מאוד ותנאים בסיסיים שיש לעמוד בהם. עמותות מקבלות סיוע ותמיכה מהמדינה ולכן החליטה המדינה כי העמותה חייבת לעמוד במספר תנאים כדי להמשיך ולזכות בתמיכה הזו שבאה לידי ביטוי בבניית מבנים לעמותה, גיוס משאבים עבור העמותה, פרסום ושיווק העמותה וכו'.

העמידה בתנאים אלו נקראת אישור ניהול תקין (למידע בנושא) ובמידה והעמותה אינה עומדת בקריטריונים הברורים שהציבה המדינה אזי העמותה לא תזכה לעזרה הכלכלית. יש להדגיש כי רוב העמותות מתקיימות מתרומות וסיוע מהמדינה, אי סיוע מהמדינה יכול להביא לפירוקה של העמותה בגלל קשיים כלכליים ולכן כל עמותה מבינה שהעמידה בתנאים של אישור ניהול תקין הוא תנאי הכרחי עבורן.

ניהול תקין לעמותה – הסעיפים

ניהול תקין לעמותה הוא מושג רחב יחסית אך הוא מורכב מסעיפים אופרטיביים שבהחלט ניתן למדוד בקלות וביעילות. ניהול תקין לעמותה מתחלק למעשה לשניים כאשר החלק הכלכלי-פיננסי הוא העיקר אך בגלל שמדובר בעמותה שנשענת על כספי ציבור ישנה חשיבות גם לצד הערכי. למשל, עמותה שחורטת על דגלה סממנים גזעניים או מפלה באופן ברור לא תזכה לתמיכה מהמדינה, גם אם מבחינת התנהלות כלכלית היא מתפקדת באופן מושלם. בצד הכלכלי וההתנהלותי דורשת המדינה לקבל דוחות כספיים של השנה הקודמת כדי לבחון ולבדוק האם הכסף שמיועד למטרה מסוימת אכן מגיע במלואו לאותה מטרה ואינו זולג לכיסים הפרטיים של חברי העמותה. בנוסף, צריכה העמותה להגיש דוח מילולי שבו היא מספרת על הפעילות בשנה האחרונה (לא רק מבחינה כלכלית) ופרוטוקול הישיבות כדי להבין מה הסיבות לאישור או אי אישור החלטות כלכליות מסוימות. לאחר מכן, יש להוסיף אישור של גוף מבקר המאשר את פעילות העמותה.

הגוף המבקר חייב לחתום על הצהרה שבו הוא בדק את ההתנהלות הכספית ומצא אותה מדויקת וראויה. הצהרות נוספות שיש לספק, והן אולי החשובות מכולן אלו רשימת המרוויחים הגדולים בעמותה והמקורות של התרומות, בין אם מדובר במקורות ישראלים ובין אם מדובר במקורות חיצוניים-זרים. מדובר בביקורת חשובה, חייבת להיות שקיפות לגבי השכר של הבכירים שכן אם המדינה תומכת בעמותה שרוב כספיה אמורים להגיע לתועלת הציבור אך בפועל היא מממנת אנשים פרטיים אזי שיש כאן בעיה גדולה מאוד. גם בתחום התרומות יש להקפיד יתר על המידה שכן יש להצהיר על כל תרומה וכל כסף שמגיע ממימון זר כדי שלא יגיע לכיסים פרטיים אלא לציבור בצורה כזו או אחרת. בנוסף יש להגיש גם דוח תביעות במידה והיו כנגד העמותה בכללותה או כנגד אחד מחבריה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*