איך תדעי שאת סובלת מדיכאון בזמן הריון

איך תדעי שאת סובלת מדיכאון בזמן הריון

תופעת הדיכאון לאחר לידה מוכרת בציבור הרחב, אך יש תופעה נוספת המוכרת פחות של דיכאון בזמן ההריון. לפי נתוני האגודה האמריקאית לרופאים מיילדים וגינקולוגים, כ-15% מהנשים בהריון סובלות מתסמיני דיכאון בזמן הריון, בדרגה זו או אחרת, ורוב הנשים אינן מקבלות טיפול מתאים בגלל חוסר מודעות לתופעה. במקרים רבים, האנשים מהסביבה הקרובה של האישה ההרה, חושבים כי מדובר בשינויים הורמונליים ובעייפות בלבד, לכן הם מתעלמים מתלונותיה ומתסמיני התופעה, ונשים רבות נאלצות להתמודד עם הדיכאון לבד וללא עזרה ותמיכה נפשית.

דיכאון בהריון – תופעה שכיחה שאין להתעלם ממנה

בשנים האחרונות גברה המודעות לתופעה של דיכאון בהריון, הנתונים מצביעים על כך שזו תופעה שכיחה וכ-15% מהנשים בהריון סובלות ממנה. ההריון משפיע על נשים בדרכים שונות, ולמרות שזו אחת התקופות המרגשות ביותר עבור לא מעט נשים, עבור חלק מהנשים ההרות תקופת ההריון גורמת להן לעצבות עמוקה, לבכי ללא הפסקה, לתשישות פיזית מעבר לרגיל, להפרעות שינה ועוד.

חשוב לציין כי לעיתים קשה לאבחן את התופעה אצל נשים בהריון מאחר וחלק מהתסמינים של הדיכאון דומים לתסמיני ההריון, לדוגמה בחילות, עייפות והקאות. כאשר תסמינים המאפיינים הריון נורמלי מופיעים בצורה מוגברת חייבת להידלק נורה אדומה אצל האישה והסובבים אותה, יש לפנות לייעוץ מקצועי ולאבחון כדי לבדוק האם היא סובלת מדיכאון, מחרדה או מבעיה אחרת.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות דיכאון בהריון הם:

  • היסטוריה של דיכאון אצל האישה או במשפחתה.
  • רגישות לשינויים הורמונליים.
  • מצוקה כלכלית, ויתור על קריירה מצליחה וכו'.
  • כניסה להריון בגיל צעיר.
  • טראומה מתקופת הילדות.
  • אלימות מבן הזוג או מאדם קרוב אחר.
  • תסמונת קדם וסתית קשה.

כיצד דיכאון בזמן הריון עשוי להשפיע על העובר והיילוד?

חשוב לדעת כי דיכאון בזמן הריון שאינו מטופל באופן מקצועי עלול לסכן את העובר והיילוד. לכן, אין להקל ראש בתופעה, ומחקרים הוכיחו כי יש שכיחות גבוהה של לידות מקדימות בקרב נשים שחוו דיכאון במהלך ההריון. לידה מוקדמת מתרחשת לפני השבוע ה-37 להריון, זהו מצב המסכן את היילוד ומלבד תחלואה גבוהה וסכנת תמותה, היילוד עלול להגיח לעולם עם מומים מולדים.

מה הקשר בין קריירה ועצמאות לבין התפתחות דיכאון בזמן הריון?

נשים בזמן הריון העובדות למחייתן ומסייעות בפרנסת המשפחה מתמודדות עם קונפליקט לא פשוט בין עבודה וקריירה לבין הורות ומשפחה. נשים צעירות לפני ההריון משקיעות לא מעט מעצמן כדי לפתח קריירה וליהנות מעצמאות כלכלית ואישית, אך כאשר הן נכנסות להריון חייהן משתנים ולא מעט נשים מחפשות איזון חדש בין קריירה ועצמאות לבין המעבר להורות. חלק מהנשים בוחרות להשקיע בהורות והן מוותרות על הקריירה שלהן לטווח הקצר או הארוך, וזאת לעומת הגברים שאצלם כמעט ולא חל שינוי בתחום הקריירה והמעבר להורות.

הוויתור על קריירה ועצמאות גורם לנשים בהריון למפח נפש, לעיתים יש גם שינוי משמעותי בהכנסות האם היחידנית ו/או בני הזוג, וידוע כי לחץ כלכלי משפיע על כל אדם, ואצל נשים בהריון הלחץ הכלכלי עשוי לגרום גם לדיכאון ולחרדה.

דרכי טיפול

כאשר מאבחנים אישה בהריון עם תסמינים העשויים להעיד על דיכאון או חרדה, חשוב לעקוב אחר התנהגותה ומומלץ לתמוך בה ולהביא אותה לאבחון מקצועי על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג. חשוב לזכור כי הדיכאון לא יחלוף מעצמו לאחר הלידה, לכן חשוב לטפל באישה בזמן ההריון, והטיפול המומלץ הוא שילוב בין שיחות לבין תרופות נוגדות דיכאון.

הפסיכיאטר יתאים טיפול תרופתי המתאים למצבים אלו, התרופות אינן פוגעות בהתפתחות העובר, יש מחקרים רבים המוכיחים זאת, לכן אין צורך לחשוש מהנושא.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*