איך ירידות בשווקים משפיעות על הפנסיה שלנו?

איך ירידות בשווקים משפיעות על הפנסיה שלנו?

תנודות בשוק ההון מבלבלות גם את החוסכים בקרנות הפנסיה, וגורמות להם לעיתים לפעול מתוך פחד. למרות שזה אך אנושי לדאוג, חשוב להבין מה באמת ההשפעה של הירידות בשוקי ההון על הפנסיה שלנו ומנגד, מהן המשמעויות של הפעולות השונות שהחוסכים יכולים לעשות

דסי ניר

ההיסטוריה לעולם חוזרת והזיכרון שלנו בכל זאת קצר. וירוס הקורונה חצה את הקווים מעולם הרפואה לעולם הכלכלה והוביל לתנודתיות גבוהה בשוקי ההון בישראל ובעולם. ב-2018 היתה זו מלחמת הסחר בין ארה״ב לסין שגרמה לירידות בשווקים הפיננסיים. ב-2015 זה היה משבר הפליטים באירופה וכמה מדינות שמצאו את עצמן חסרות יכולת להתמודד עם חובות ענק. ב-2011 היה זה שילוב של כמה אירועים נפרדים ברחבי העולם, וב-2007-2008 היה זה שוק המשכנתאות בארה״ב שהתפוצץ וגרר איתו למטה את מרבית העולם. יש משהו מנחם בידיעה שמטוטלת שנעה בחוזקה לצד אחד סופה לנוע בחוזקה גם לצד השני. מנהלי הקרנות המקצועיים בקרנות הפנסיה דואגים לפזר את ההשקעות של החוסכים בקרן על פני אפיקי השקעה רבים כדי לצמצם את הסיכון ככל שניתן. גם בתקופות של ירידות בשווקים, הם מחפשים את הזדמנויות ההשקעה המתאימות לחיסכון לשנים ארוכות כמו זה שבקרן הפנסיה.

אך בינתיים, משקיעים רבים חיים בחשש ולעיתים מגיבים בפזיזות. כדי להימנע מהשלכות שליליות בלתי הפיכות על קרן הפנסיה שלנו, חשוב להבין כיצד הירידות בשווקים משפיעות עלינו החוסכים ומה כדאי לעשות.

נושמים עמוק וקודם כל מנסים להבין מה באמת המצב

נכון, לא נעים לראות את המספרים על המסך יורדים. בטח כשמדובר בחיסכון חשוב כל כך כמו קרן הפנסיה שלנו. אך חשוב לזכור שההשקעה בשוק ההון לטווח ארוך תורמת בסך הכל לחיסכון שלנו ועוזרת להגדיל אותו באופן משמעותי לאורך זמן בשל אפקט הריבית דריבית. בשנים האחרונות עברו מרבית החוסכים בקרנות הפנסיה באופן אוטמטי להיות מושקעים במסלול השקעות המתאים את רמת הסיכון בחיסכון שלהם למשך הזמן שנותר להם עד הפרישה הצפויה לפנסיה. חוסכים מבוגרים יותר מועברים באופן אוטומטי למסלול השקעות סולידי יותר, כדי לצמצם את הסיכון לירידות משמעותיות בסמוך לפרישה לפנסיה. חוסכים צעירים יותר שלהם עוד שנים ארוכות עד הפרישה יכולים להתמודד עם סיכון מעט גבוה יותר שמאפשר צמיחה מהירה יותר של החסכונות בתקופות של גאות, במחיר של ירידות בתקופות של שפל.

החוסכים בקרנות הפנסיה כולם, נהנים מאגרות חוב מיועדות שהממשלה מנפיקה לקרנות הפנסיה עם ריבית קבועה ומובטחת של 4.86%. בתקופות של ירידות משמעותיות בשוק ההון, הריבית המובטחת הזו עוזרת לרכך בסופו של דבר את ההשפעה על החיסכון כולו בקרן הפנסיה. לפי אותו עיקרון, פנסיונרים המקבלים קצבה מקרן הפנסיה נהנים מהריבית המובטחת על 60% מהחיסכון שלהם, וגם החוסכים הצעירים עדיין נהנים מהריבית המובטחת על כ-30% מהחיסכון.

נושמים שוב, ולפני שמקבלים החלטה מבררים היטב מה המשמעות של כל החלטה

במצב של ירידות בשווקים ישנן כמה אפשרויות שישפיעו על היכולת שלנו להיערך היטב לגיל הפרישה:

  1. לא לעשות כלום

עם כל הקושי לעמוד מהצד ולא לעשות כלום כשאנחנו רואים את המספרים יורדים, לפעמים דרך הפעולה הטובה ביותר היא פשוט לא לפעול ולתת לזמן לעשות את שלו. אם אתם צעירים ויש לפניכם עוד שנים רבות עד הפרישה לפנסיה, סביר להניח שגם לאחר משבר קיצוני השוק יתאושש והכלכלות ישובו לצמוח ולא נרצה לפספס את זה. היכולת שלנו להצליח לתזמן את השוק, לצאת מהחיסכון כדי להימנע ממרבית הירידות ואחר כך להיכנס שוב לפני כל העליות שוודאי יגיעו בהמשך, שואפת לאפס. סביר יותר להניח שאם אנחנו שוקלים למשוך את הכסף זה כבר אחרי ירידות משמעותיות ועד שנבין שהשוק חזר לצמוח כדי להיכנס שוב כבר נפספס חלק גדול מהזדמנויות הצמיחה. לכן האסטרטגיה הטובה ביותר עשויה להיות דווקא לא לעשות שום צעד נמהר.

מעבר לחיסכון לגיל הפרישה, קרן הפנסיה מספקת לנו גם כיסוי ביטוחי למקרה שלא נוכל להמשיך לעבוד כתוצאה ממוות או מנכות. משיכת הכסף או אפילו הפסקת ההפקדות לקרן עלולות לפגוע בכיסוי הביטוחי הזה ולגרום לנו לאבד את הזכויות שלנו בקרן. בכל החלטה שנקבל, חשוב לוודא שאנחנו לא פוגעים בכיסוי הביטוחי שלנו.

  1. להחליף מסלול השקעות

כל חוסך רשאי לבחור את מסלול ההשקעות שלו בקרן הפנסיה. כפי שכבר הזכרנו, לא ניתן לתזמן את השוק. אם החיסכון שלכם במסלול התואם את גילכם, רמת הסיכון תרד ממילא בשנים הקרובות לגיל הפרישה. מעבר מוקדם מדי למסלול סולידי עלול להקטין את החיסכון שתצליחו לצבור עד לגיל הפרישה בשיעור משמעותי. בנוסף, צריך להבין שמעבר של מסלול השקעות מתעדכן רק לאחר 3 ימי עסקים כך שזה לא נעשה מיד כשאתם מודיעים על כך.

  1. למשוך את כספי הפיצויים

כספי הפיצויים הם חלק בלתי נפרד מהחיסכון שלנו לפנסיה. אם אתם שוקלים למשוך את כספי הפיצויים רק כי אפשר, חשוב שתבינו שהצעד הזה עלול להקטין את קצבת הפנסיה שתקבלו בסופו של דבר בכ-40%. אם יצאתם לחל״ת ממקום העבודה בשל הצמצומים בעקבות וירוס הקורונה, כדאי לדעת שאתם אינכם זכאים למשיכת כספי הפיצויים במצב כזה. אבל במצב כזה, המעסיק גם אינו ממשיך להפקיד לקרן הפנסיה שלכם, ולכן חשוב לדאוג להמשך ההפקדות או לפחות להסדר ריסק כדי לשמור על הזכויות שלכם בקרן.

  1. למשוך את החיסכון כולו מקרן הפנסיה

הפיתוי למשוך את הכסף ולשמור אותו בבית עד יעבור זעם קיים אצל כולנו אך לצעד כזה יש השלכות חריפות במיוחד. משיכה מוקדמת של הכסף אם עדיין לא הגעתם לגיל הפרישה, תחייב אתכם בתשלום מס "שבירה" של 35% על כל הכספים שנצברו לאורך השנים בקרן.. גם בצעד כזה תפגעו בזכויות שלכם בקרן לכיסוי ביטוחי.

קרנות הפנסיה בנויות כמכשיר חיסכון לשנים רבות מתוך הבנה שבמהלך הזמן הזה עשויות להיות תנודות בשוק ההון כלפי מעלה וכלפי מטה. בדיוק לשם כך ישנם מנהלי השקעות מקצועיים וצוות שלם שתומך בהם כדי לנהל את החיסכון שלכם בצורה הטובה ביותר עבורכם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

צילום: שאטרסטוק

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*