איך יודעים אם לילד יש דיסלקציה?

איך יודעים אם לילד יש דיסלקציה?

הורים רבים לא מודעים ללקויות הלמידה השונות עד אשר הילד שלכם מגיע לבית הספר ומתחיל להראות סימנים מסוימים להאטה בהתפתחות השפה והיכולות הקוגניטיביות. כשהילד שלכם 'נותר מאחור' שאר בני גילו בתחומים אלו, יכולה להידלק נורה אדומה שמתריעה על לקויות למידה. ישנן לקויות למידה רבות ושונות כשהמוכרות בהן הן דיסלקציה והפרעת קשב וריכוז. במאמר זה נדבר על דיסלקציה בפרט ואיך לזהות אם ישנו חשש שמדובר בדיסלקציה או לא.

מה זה דיסלקציה?

דיסלקציה (יש האומרים דיסלקסיה) היא לקות הלמידה השכיחה ביותר מבין לקויות הלמידה השונות. על פי רוב, הדיסלקציה מופיעה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים ובדומה לשאר לקויות הלמידה היא לא חולפת עם הזמן אלא אנשים הסובלים מלקות למידה זו יצטרכו להתמודד איתה במשך שארית חייהם. עם הזמן, וכמובן בעזרת מומחים בתחום לקויות הלמידה, לומדים להתמודד עם הדיסלקציה כדי שהיא תשפיע פחות ופחות על חיינו ואף נוכל לממש את כל חלומותינו ורצונותינו למרות הקשיים שאותם אנחנו חווים.

הדיסלקציה מתבטאת בכמה דרכים, ואלו הן הסימנים שעליהם יש לשים לב, בעיקר כשילד מגיע לגיל שבו הוא לומד לקרוא ולכתוב. שימו לב שהדיסלקציה אינה משפיעה על הרמה השכלית של הילד.

בין הסימנים השונים

  • קשיים בדיבור
  • קשיים בפעולות הדורשות דיוק עם הידיים (קשירת שרוכים, שימוש במספריים או עיפרון)
  • בילבול מילים
  • בילבול של אותיות שנראות דומה
  • ניחוש של מילים על סמך מראה בלבד
  • קושי במתמטיקה
  • ועוד…

מתי ניגשים לאבחון דיסלקציה?

כאשר ילד בתקופת הגן או בית הספר מתחיל להראות אחד או יותר מהסימנים הכתובים לעיל, יש לברר מה הסיבה לכך. אם הילד אכן מנסה ללמוד ולא מצליח לצמצם את הפערים בינו לבין בני גילו, ראוי לשקול פניה למכון אבחון אשר יבצע אבחון דיסלקציה מקצועי על ידי מומחים. לעתים תינתן המלצה מהצוות החינוכי של הגן או בית הספר לגשת לאבחון, אך אין זה הכרח. הורים יכולים לשלוח את הילד לאבחון גם בלי המלצה של הצוות החינוכי.

היתרון באבחון דיסלקציה הוא עצום. אנשים שלא התמודדו עם לקויות הלמידה בעבר נוטים לחשוב שהאבחונים האלו נועדו כדי לתת הקלות במבחני הבגרויות, כמו למשל הארכת זמן או הקראת שאלונים, אבל בעיקר בגילאים המוקדמים יותר לאבחון יש משמעות הרבה יותר רחבה. אבחון עם מומחה יעזור לילד להבין את הקשיים שלו ולהתמודד איתם. הוא יצליח להבין איך הוא יכול ללמוד טוב יותר ומה אפשר לעשות כדי למקסם את היכולות שלו. כמו כן, ההורים יבינו את מצבו של הילד ויוכלו לעזור לו יותר בדרכים שלא ניסו עד כה. המאבחן כמובן ייתן טיפים ועצות להורים ובנוסף לכך ייתן המלצות לצוות החינוכי על מנת שיתמודדו עם הקשיים של הילד טוב יותר.

ניתן לגשת לאבחון בכל מכון אבחון ברחבי הארץ ואף ניתן למצוא מכון אבחון דידקטי באשדוד אשר ייתן מענה מעולה לצרכי ההורים בכל יום בשבוע.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*