אזרחות פורטוגלית ליוצאי מרוקו

אזרחות פורטוגלית ליוצאי מרוקו

ההיסטוריה מלמדת כי רבים מהיהודים שנאלצו או אולצו לברוח מפורטוגל הגיעו למרוקו והתגוררו בה מאות שנים. הקהילה היהודית פרחה בה עד שנאלצה שוב להגר ממנה ומרביתה עלתה לישראל לאחר הקמתה. ממשלת פורטוגל החליטה לאפשר ליהודים שחיו בה בעבר לקבל אזרחות פורטוגלית וכיום יכולים להגיש בקשה לקבלתו גם צאצאים ליהודי מרוקו החיים בישראל. קבלת אזרחות פורטוגלית משמעותה להיות חלק מהאיחוד האירופי המציע שלל הטבות מיוחדות הניתנות לכל אזרח אירופאי המגיע ממדינה החברה בו. מבין הטבות הניתנות ניתן למנות את הזכות לגור, לעבוד, ללמוד ולקבל מלגות לימודים, לעבור בחופשיות ממדינה למדינה. לקבל ויזה לארצות הברית ולכ 175 מדינות נוספות, ליהנות מזכויות סוציאליות שונות ועוד.

יש צורך לעמוד בקריטריונים ותנאי סף שונים כדי לקבל אזרחות פורטוגלית ליוצאי מרוקו. יש צורך להוכיח זיקה למגורשי ספרד ופורטוגל. (רבים מיהודי פורטוגל גורשו קודם לכן מספרד) אחת הדרכים להוכיח זאת הוא על פי שמות המשפחה שהיו מקובלים בספרד ובפורטוגל. שמות כמו בנודיז, אלמושנינו, אפללו, בן סימון, עטר, עמרם, רביבו, תורג'מן ועוד הינם שמות שעברו מדור לדור במשפחות. קריטריונים נוספים לעזר הם: ידיעת שפת הלדינו, הצגת מסמכים וספרים בשפה הזאת, עדויות שונות על האופי התרבותי, מנהגים, שירים, סגנונות תפילה, וכדומה שהשתמרו בקרב המשפחות יוצאות פורטוגל. כל אלו מגבירים את הסיכוי לכך שהבקשה תאושר.

הממשלה הפורטוגלית הטילה את הסמכות להחליט מי ייחשב כצאצא מגורשי ספרד על ראשי הקהילה הפורטוגלית שרובה מתרכזת בליסבון ובפורטו. את המסמכים יש להגיש אליהן וועדה מיוחדת מטעמן היא המחליטה על כך. הבדיקות נעשות, כאמור, על פי שמות משפחה, ובנוסף, על פי חיפוש במאגרי מידע שונים לרבות ספרדיים. על פי שקלול כל הממצאים תתקבל החלטה. קריטריונים נוספים להגשת הבקשה הם היות המבקש להיות יהודי מעל גיל 18 ללא עבר פלילי. ילדים מתחת לגיל 18 אשר הוריהם קבלו אזרחות מכוח החוק החדש יוכלו לקבל אף הם אזרחות על בסיס חוקים אזרחיים אחרים של ממשלת פורטוגל אבל לא  באופן אוטומטי. יחד עם זאת, ילד שנולד להורים שקבלו אזרחות ייחשב אוטומטית לאזרח פורטוגלי.

קבלת דרכון פורטוגלי קורצת מאוד, ומשום כך, מומלץ לבצע את התהליך בצורה נכונה על מנת להגדיל את הסיכוי לקבלתו. בגלל העובדה שעברו יותר מ500 שנים מאז עזיבת היהודים ובגלל העובדה שהם הגיעו לישראל רק לאחר שהתגוררו במרוקו הופכת הוכחת הזיקה לקשה, יחסית. כדאי לקבל ייעוץ אצל גורמים המתמחים בהגשת בקשות. הם יכולים לסייע מאוד בהוכחת זיקה. הם מכירים לעומק את כל הקריטריונים ויודעים לבקש מהמועמד את המסמכים הנדרשים הקריטיים. יש צורך בהגשת מסמכים מתורגמים לראשי הקהילה היהודית בפורטוגל, לקיים קשרי עבודה רציפים עימם ולהכיר את המנגנון לבדיקת הזכאות. כך, בהשקעה כספית נמוכה ניתן להגדיל את הסיכוי לקבלת הדרכון הנכסף.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*