שבוע שיא  לתכנית תקשוב

שבוע שיא  לתכנית תקשוב

השבוע ציינה אשדוד את שבוע השיא לתכנית התקשוב בחטיבות הביניים. תכנית שהחלה מתוך חזון וראיית הנולד הפכה למהפכה של ממש המכניסה את המערכת העירונית לעידן טכנולוגי חדש ומשתלב עם תכניות עירוניות אחרות של העיר.

עיר חכמה כבר אמרנו?

אשדוד, היתה מהערים הראשונות שהתאימה את מערכת החינוך שלה למאה ה-21 ובנתה תשתיות לקידום רעיונות חדשניים ושיטות מתקדמות בסביבות הלמידה. החל מתשס"ט עברו בתי הספר תהליך מסודר ומקיף לשילוב התקשוב והטמעת כלים טכנולוגיים בתהליכי ההוראה, כאשר עיקרו של התהליך התמקד בהכשרת צוותי החינוך. עדות להפעלת הערוצים המתוקשבים ומתן מענה לתלמידים היתה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן", שהתאפשרה אז בזכות תקציבי החינוך והטמעת תהליכי תקשוב וטכנולוגיה במערכת החינוך העירונית. התנסות מוצלחת זו הובילה לבנייה של תכנית תקשוב למערכת החינוך, החל מהגנים ועד לבתי הספר העל יסודיים, שהשקתה החלה בתשע"ה, בארבע חטיבות ביניים, במקביל לתוכנית תקשוב לאומית ולתוכנית כתו"ם (של מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן) שפעלה באשדוד בתשס"ט- תשע"ה.

השבוע התקיים שבוע שיא פתוח במקיפים א', ג', ח', ט'. במהלך השבוע הציגו בתי הספר עשרות שיעורים מתוקשבים במגוון מקצועות לימוד. נציגים ממשרד החינוך, מינהל החינוך, עמותת תפוח, מט"ח, מורים ובעלי תפקידים מהמקיפים הגיעו לצפות בשיעורים שהיו ייחודיים, חדשניים ומעוררי השראה, תוך שילוב ידע רחב שנלמד בהשתלמויות ובהדרכה במהלך שנת הלימודים. 

בהתכנסות ודיון על השיעורים שהתקיימו בשבוע השיא, מורים ומנהלים הביעו שביעות רצון משילוב המחשבים הניידים בשיעורים, ציינו שזו תכנית שמאפשרת למורים בכל הרמות לשלב תקשוב בצורה מושכלת והביעו רצון רב להרחבת התוכנית בסביבות נוספות בבית הספר ובשכבות נוספות. מנהלת אחת ציינה שהתוכנית ללמידה משמעותית, בשילוב מחשבים ניידים עושה מהפכה בבתי הספר ומאפשרת צמיחה ופיתוח של מורים ותלמידים בכיוונים שטרם נחשפנו אליהם.

תכנית התקשוב החדשה בחטיבות הביניים פועלת ביוזמת מינהל החינוך ובשיתוף מחוז דרום במשרד החינוך. זו תכנית מדורגת שהחלה בשכבה ז' וכוללת סביבה דיגיטלית והטמעה של מט"ח (בשיתוף פעולה עם עמותת תפוח) וכן עזרי לימוד ממוחשבים למורים ולתלמידים. לשם הפעלת התוכנית הותאמה הסביבה הלימודית מבחינה טכנולוגית וכללה תשתיות אינטרנט, כיתות לימוד ועמדות מורים דיגיטליות ומחשבים ניידים מתקדמים לשימוש התלמידים. המורים בתוכנית עברו הכשרה פדגוגית, ומלווים לאורך השנה על ידי מטמיעים פדגוגיים של עמותת תפוח וצוותים מקצועיים ממט"ח. התלמידים עצמם משתתפים בשיעורים בדגם הוראה, בו ניתן מחשב נייד לכל תלמיד, המשלבים פדגוגיה חדשנית תוך שימוש בסביבות לימוד דיגיטליות מקוונות, ה"מדברות" בשפתם.

מטרות התוכנית: התאמת תהליכי הוראה-למידה משמעותיים למאה ה-21 בחטיבות הביניים. הקניית כלים מעשיים למורים לשילוב הידע הפדגוגי והידע הטכנולוגי בתהליך ההוראה-למידה. פיתוח דגם בית ספרי להוראה וללמידה בשילוב טכנולוגיה. יצירת מערך מדידה, הערכה ובקרה.

רות סוויסה, מורה למחשבים ורכזת תקשוב ממקיף א': "תחום התקשוב במקיף א' עבר מהפכה, המורים מתבקשים לעבור הדרכה פרטנית כדי לרכוש כלים דיגיטליים חדשים ולקבל הנחיות כיצד להעביר שיעורים מתוקשבים איכותיים יותר". לילך ליבנסון, מורה לחינוך מיוחד במקיף ח: "השיעורים תורמים מאוד להוראה דיפרנציאלית ומסייעים במתן מענה לצרכי התלמידים. כל תלמיד לומד בקצב שלו. בנוסף מתמודדים עם פתירת בעיות טכניות הקשורות בעולם הטכנולוגי". קובי אנטין, מנהל תחום פדגוגיה ומערכות למידה מעמותת תפוח, ציין שהיה יפה לראות איך בכל השיעורים שצפה היה חיבור הנושאים הנלמדים לאקטואליה. "השיעורים היו רלוונטיים לעולמם של התלמידים". ענת צילקר, רכזת התוכנית מטעם הרשות, מספרת כי היה קשה לסיים את שיעור מדעים עם המורה חנן אקרמן במקיף ח', התלמידים ביקשו להמשיך גם לאחר הצלצול. התלמידים אמרו שהלמידה יותר חווייתית, השיעור מעניין יותר וזוכרים יותר טוב את החומר הנלמד.

ומה אומרים התלמידים? ניקול ומעין, תלמידות שכבה ז' במקיף ח' מציינות כי: "זו דרך חדשה ושונה ללמוד את החומר". ניקול: "זה מקל על הלמידה. זה לא סתם לשבת ולהקשיב למורה מדברת, זה עוזר ללמוד בעצמך. בעתיד לא כל הזמן אשב ואלמד עם מורה. ככה אני לומדת להסתדר בעצמי". מעין: "כשנותנים לנו את העבודה בכיתה אנחנו יכולים לשאול את המורה על החומר, ואם אנחנו בבית אז אנחנו יכולים לבדוק לבד. לא חייבים מורה כדי שתסביר לנו מה לעשות". ניקול: "זה ממש נגיש כי כל האינטרנט פרוש לפנינו. המחשבים בכיתה זה יותר כיף, זה פשוט, והמורה שם כדי לעזור". מעין: "אם בשנה הבאה לא יהיו לנו מחשבים זה יהיה ממש מאכזב. אומרים שאנחנו דור טכנולוגי וזה מקדם את בית הספר ועושה אותו נגיש יותר לילדים".

ראש מינהל החינוך, אריה מימון, מביע שביעות רצון מהתוכנית ומציין כי הרשמים החיוביים מכלל בתי הספר והרצון העז של בתי הספר המשתתפים בתוכנית ואלו שטרם נכנסו אליה – מעידים על הצלחתה הרבה. עוד מוסיף מר מימון כי מינהל החינוך רואה חשיבות רבה בשילובה של הטכנולוגיה בלמידה המשמעותית ושוקד על הרחבתה של התוכנית כבר מהשנה הקרובה גם לשכבות נוספות וכן לבתי ספר נוספים.

נטע לב, מוביל תחום התקשוב במערכת החינוך העירונית, מציין לטובה את שיתוף הפעולה הפורה בין בתי הספר השותפים לתוכנית ובין נציגי הרשות ורואה את יתרונה הגדול של התוכנית בהגעתה לשכבה שלמה של תלמידי ומורים אשר קודם לכן לא התנסו בשילובה של הטכנולוגיה בלמידה המשמעותית, ואילו כעת, לאחר הורדת החסמים והחששות, מבקשים להרחיב את הלמידה המשמעותית בשילוב הטכנולוגיה.

את שבוע השיא מלווה אתר אינטרנט המציג את השיעורים הפתוחים שהתקיימו, תמונות, חוויות מבתי הספר, מערכי השיעורים ומגוון רחב של תכנים נוספים. ניתן להיכנס לאתר בכתובת http://eduashdod.wix.com/ict-week

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*