"עמדתי לחייב רוכבי אופניים חשמליים בביטוח חובה קורמת עור וגידים"

"עמדתי לחייב רוכבי אופניים חשמליים בביטוח חובה קורמת עור וגידים"

מאת: עו"ד לינדנברג. 

"בשנים האחרונות לאור הצפת הרחובות והמדרכות במאות אלפי אופניים חשמליים, קורקינטים וכיו"ב, אני מביע את עמדתי ומציע פתרונות שיעגנו באמצעות חוקים ותקנות, את השימוש בכלים החשמליים הקטנים האלה אשר מסכנים את חייהם הן של הרוכבים והן של הולכי הרגל" אומר עו"ד דותן לינדנברג העוסק בתביעות נזקי גוף.

עו"ד לינדנברג: "כיום השופטים חלוקים בדעותיהם לגבי הגדרת אופניים או קורקינטים חשמליים כרכב מנועי לכל דבר- על כל הכללים החלים עליו, לבין הגדרתם כאופניים רגילים. לשמחתי בימים אלה הרשויות עומדות לקבל את עמדתי המבקשת לקבוע כי יש לראות באופניים החשמליים רכב מנועי לכל דבר החוסה תחת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ובמסגרת זאת לחייב הנוהגים בהם, להצטייד בביטוח חובה כפי שיש חיוב לכל רכב מנועי".

בימים אלה פורסם בטלוויזיה כי ברשות שוק ההון שוקדים על ביטוח נפרד לרוכבים בכלים חשמליים קטנים כדוגמת אופניים חשמליים וקורקינטים  וכבר הגדירו כי מחירו לא יעלה על 1,000 שקלים בשנה. במשרד לביטחון פנים תומכים במהלך וכבר ישבו עם משרד התחבורה בעניין.

ביטוח חובה יצריך כנראה לשנות את החוק עצמו כך שאופניים חשמליים יקבלו את אותה הגדרה כמו מכוניות, כלומר "רכב מנועי".

"לשמחתי גם המפקח על הביטוח מביע עמדה חדשה וברורה: העלייה במספר הנפגעים ובמספר כלי התחבורה החשמליים בכבישים מחייבת מתן מענה ביטוחי לכל הנפגעים מהם, בין אם רוכבים ובין אם הולכי רגל, שכיום אין להם ממי לקבל פיצוי במקרה של פגיעה או תאונה".

"לצד הצעד המשמעותי בכיוון הנכון, שיביא לפתרון משפטי מוסדר בתביעות מסוג זה ויינתן פיצוי כספי למשפחות ההרוגים והנפגעים המעורבים בתאונות,  יש צורך כפי שציינתי מספר פעמים בעבר, באכיפת החוקים והתקנות. חוק או תקנה שלא נאכפים מרוקנים אותם מתוכן. עם יישום מתחילת החודש של התקנה המחייבת רוכבים לא רישיון נהיגה לעבור מבחן תיאוריה חובה לרוכבי אופניים חשמליים, הוצפה  בתקשורת שוב בעיית היעדר האכיפה וריב הרשויות.

המשטרה עליה חלה החובה לאכוף את התקנה החדשה והתקנות או החוקים החדשים שעוד ייחוקקו, קורסת כבר עכשיו תחת עול המשימות ואינה מצליחה להתפנות לכך. מצד שני  פקחי הרשויות המקומיות שם מתבצעות מרבית העבירות, אינם מוסמכים לבצע האכיפה. "רק אכיפה משמעותית תמנע את התרחשותן של תאונות רבות ותצליח להקטין משמעותית את מספר הנפגעים", אומר עו"ד לינדנברג וקורא לחברי הכנסת ולרשויות הביצוע השונות לקבוע תקנות, חוקים וכללי אכיפה לטיפול יעיל ומשמעותי בסוגיה.

מעניין כיצד תשפיע החקיקה בתחום  האופניים החשמליים על רוכבי הקורקינטים החשמליים, "השדים הירוקים- סע וזרוק" שמציפים את תל אביב.

החוקים והתקנות שצריכים להיאכף כוללים בין היתר קנס בסך 250 ₪ על אי חבישת קסדה עם מחזיר אור בכל גיל (בקרוב יעלה ל-1000 ₪), נהיגה מעל גיל 16 והמצאת היתר רכיבה לאחר מבחן תיאוריה.

צילום: דובי-פיינר

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*