על מה חשוב להקפיד בתכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות?

על מה חשוב להקפיד בתכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות?

האזנה למוזיקה היא חוויה מרוממת. יצירת מוזיקה היא חוויה עוד יותר עמוקה ומלהיבה, בעיקר בזכות האפשרות להביא את האישיות שלנו לידי ביטוי. במקביל יש גם פן טכני: כדי שההקלטה של המוזיקה תהיה ברמה גבוהה באמת, חשוב לתכנן את האולפן באופן מושלם. הידע הרב שהצטבר בנושא של אקוסטיקה לאולפן הקלטות מאפשר לכל אחד ואחת להקים אולפן גם בבית, ולהגיע לתוצאות מרשימות. בכתבה זו תמצאו את הדגשים העיקריים בתכנון.

קירות

המפתח הראשון ליצירת אקוסטיקה לאולפן בסטנדרטים הגבוהים ביותר האפשריים הוא החומר שממנו עשויים קירות האולפן. לגבס יש יכולת בידוד נמוכה יחסית, ולכן ההמלצה היא למקם אולפן ביתי רק בחדר עם קירות בלוקים/בטון. עוד חשוב לזכור שבגלל הבידוד החלש על הגבס, השמעת מוזיקה בווליום גבוה בתוך האולפן תוביל לתלונות של השכנים, ולמגבלה על שעות השימוש בו.

מידות

חדר מלבני עדיף על חדר ריבועי. כלומר אם יש חדר אחד שבו גם הרוחב וגם האורך הם 4 מטרים, וחדר שני שבו האורך הוא 5 מטרים והרוחב 2.5 מטרים – החדר השני עדיף. כמו כן רצוי, במידת האפשר, למקם את האולפן בחדר שבו הרוחב והאורך שונים במידה ניכרת מהגובה (שבדרך כלל יהיה 3 מטר אלא אם כן מדובר על חדר עם תקרה גבוהה מהרגיל).

מניעת צלילים חוזרים

עוד דגש חשוב במסגרת תכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות הוא נטרול ההדהוד שנוצר עקב תופעת הצלילים החוזרים. זוהי תופעה פיזיקלית בלתי נמנעת – כל גל קול שיוצא מרמקול מגיע אל הקירות והתקרה, ואחרי המפגש עם החומר הוא חוזר בחזרה. התוצאה: הצליל המקורי מגיע אל עמדת ההאזנה כעבור פרק זמן מסוים, ואז, אחרי שחולף עוד פרק זמן, מגיע גם הצליל החוזר – ולכן ההקלטה תכלול הדהוד מעצבן.

כדי למנוע זאת מאתרים את הנקודות הספציפיות שבהן מתרחשת ההתנגשות, בהתאם למיקום של הרמקולים. בכל נקודה כזו מתקינים ספוג אקוסטי. דגש נוסף הוא לכידת בסים וזאת מפני שצליל בתדר נמוך מהדהד אפילו יותר מהרגיל. לוכדי בסים ממוקמים בפינות האולפן ומבוססים על ספוג עבה במיוחד שיצליח לספוג גם צלילים בתדר של פחות מ-100 הרץ. כמו כן נדרש כיסוי של לפחות 70% מהתקרה בספוג בעובי של לפחות 50 מ"מ, גם כן כדי למנוע הדהוד.

אקוסטיקה לאולפן – עיקרון המשולש

אחד העקרונות הבסיסיים של אקוסטיקה לאולפן הקלטות הוא עיקרון המשולש. הכוונה היא לנקודות שבהן מוצבים הרמקולים ועמדת ההאזנה – נקודות אלה הן קודקודים של משולש שווה צלעות, רצוי באורך של מטר (אם כי נדרשת כמובן גם התאמה ביחס למידות החדר). כמו כן הקודקוד של המשולש שבו נמצאת עמדת ההאזנה ימוקם סמוך לקיר קדמי. במידת הצורך מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום כדי להגיע לאולפן הטוב ביותר האפשרי.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*