עונת העקיצות כבר כאן!

עונת העקיצות כבר כאן!

לקראת עונת העקיצות החמה, יצאנו לברר עם ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת העור, על עקיצות וגרד.

מה גורם לגרד?

גוף האדם מצויד במערכת חיסונית אשר לה דרכים שונות לאותת לנו מה קורה לגופנו ולהתמודד עם הגורם המזיק.

הגרד והכאב הם תחושה הגנתית. אם לא היו מופיעים- לא היינו יודעים שנעקצנו. ישנן פעמים בהן הגרד עובר לבד ולעיתים יש צורך בהתערבות טיפולית.

באופן כללי, הגוף שלנו מנסה להתמודד עם מזיקים וגורמים זרים לבדו. ברגע שנעקצנו, חודר החומר היוצא מן החרק לגופנו ובמקרים מסוימים החלקיקים מגופו שלו אף נשארים על גופנו (דוגמת עוקץ הדבורה). במקרים כאלה גוף האדם מנסה לבודד את הגורם המזיק ולדחות אותו; המערכת החיסונית שולחת שליחים חיוניים הנמצאים בגופנו לאזור הפגוע בכדי להתמודד עם הנזק בדרכים שונות, בהתאם לפגיעה ולסוג העקיצה. מהחומרים שהגוף מפריש כחלק מההתמודדות והטיפול בפגע, מתפתחת תגובה כמו גרד או כאב.

מהי העונה בה העקיצות נעשות שכיחות יותר ומדוע?

עונת העקיצות בישראל היא למעשה רוב עונות השנה; האביב, הקיץ והסתיו. בחורף אמנם ניכרת ירידה אבל גם אז ניתן להבחין בחרקים ועקיצות באזורים רווי טחב ולחות, לדוגמת חדרי מדרגות ועליות גג. "מכה" נוספת בישראל הן עקיצות כיני היונים אשר נמצאות איתנו כל ימות השנה.

האם ילדים נעקצים יותר ממבוגרים או שמא להפך?

הרגישות לעקיצות לא משויכת לגיל הנעקץ, אלא למאפיינים אישיים ושינויים במערכת החיסונית בין אדם לאדם ללא קשר לגיל.

האם ישנם תכשירים אשר יכולים לסייע בהקלה על הגרד?

ראשית, ישנן שיטות טבעיות כמו קירור המקום, לדוגמא על ידי קרח, אשר יובילו להפחתת הכאב והגרד. נוסף על אלה ישנם תכשירים אשר פותחו במיוחד לטיפול והקלה על הגרד, החל מג'ל אלוורה ועד לתכשירים המכילים סטרואידים.

במידת הצורך ישנם תכשירים אנטי היסטמינים; כדורי בליעה נגד אלרגיות.

כאשר מדובר במקרה של ריבוי עקיצות או מקרים בהם טיפול מקומי לא עוזר, נשלב טיפול מקומי במקביל לטיפול דרך הפה.

חשוב לזכור שהטיפול הטוב ביותר הוא למעשה הימנעות מעקיצות. על כן, מומלץ לעשות שימוש במכשירים ותכשירים שונים אשר דוחים יתושים, דוגמת רייד מכשיר חשמלי חכם דוחה יתושים, אש נכבה אוטומטית לאחר 8 שעות פעילות. כמו כן, שימוש בתכשירים דוגמת באזז  roll onאו Autan Protection plus תרסיס למבוגרים, המעניקים הגנה מפני העקיצות והגירודים לכל המשפחה וכמובן להקפיד על לבוש ארוך. בנוסף, טיהור הבית מחרקים ויונים, יכולים לעזור ולמנוע את העקיצות ולפתור את הבעיה טרם התחילה.

מה אפשר לעשות אם עקיצה מאוד מגרדת?

באם כבר נעקצתם, ישנם תכשירים שונים בהם ניתן להיעזר להקלת הגרד, דוגמת ג'ל אלו-ורה מסדרת SHOW של חברת "כצט" או אוטן אפטר בייט,  המיועדים להרגעת העור לאחר העקיצה. כאשר ניסיונות עצמאיים לא מקלים תוך יום- יומיים מתחילת הטיפול, מומלץ לפנות למוקד שירות רפואי.

האם גירוד מאסיבי עלול להוביל להתפתחות דלקת?

כל פציעה בעור עלולה להחמיר ולגרום לזיהום. לכן, אם מישהו לא מסוגל להימנע מגרד העקיצה, ההמלצה היא שיגרד עם כרית האצבע ויימנע מגירוד באמצעות הציפורניים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*