ספורט בהיריון – איזה פעילויות מומלצות ומתי?

ספורט בהיריון – איזה פעילויות מומלצות ומתי?

חודשי ההיריון הן הזדמנות מצוינת לשבת בבית, לנוח ולאגור כוחות לקראת הפרק הבא הכולל תינוק שזה עתה נולד וטיפול סביב השעון. זו הזדמנות להתפנק, לוותר על כל המטלות שאינן הכרחיות, להיות סלחניים יותר כלפי עצמנו ולהפסיד גם את אימון הכושר השבועי לטובת אמבטיה חמה.

אך חודשי ההיריון הארוכים מאפשרים הזדמנות להכין את הגוף לקראת אירוע הלידה, הכנה שכוללת בתוכה גם פעילות ספורט מתונה המתאימה לשבוע ההיריון, ליכולת הגופנית ולהמלצות הרופא.

מה עושים בטרימסטר ראשון?

הטרימסטר הראשון מוקדש להשתרשות ההיריון ולהתפתחות תקינה של כל איברי העובר החדש שנוצר. כיוון שכך, מומלץ להימנע מפעילות שמאמצת את שרירי הבטן. אימונים ופעילויות שנעשות לפני ההיריון, אפשר ומומלץ להמשיך בהן אך עדיף שלא להעלות את דרגת הקושי.

אימונים של גמישות, שיווי משקל, הליכות, התנגדות מול משקל נמוך, שחייה וכדומה, הם אימונים שניתן לבצע בחודשי ההיריון הראשונים.

אימונים לטרימסטר שני

הטרימסטר השני מיועד לגדילה והתפתחות העובר אם כי עדיין לא ניכרת עליה משמעותית במשקל הגוף, זו מתרחשת בעיקר בטרימסטר השלישי. בנוסף, תופעות ההיריון הקשות כגון בחילות, הקאות ועייפות חולפות, וחודשים אלו מאופיינים בחיוניות רבה יותר.

לפיכך, זה הזמן לאימונים המתמקדים בחיזוק שרירי הליבה, גב תחתון, גמישות וכדומה. חשוב לשים לב לנשימה ולקצב הלב. האימונים מהטרימסטר הראשון יכולים להתאים גם בטרימסטר השני ואף ניתן להעלות מעט את דרגת הקושי. חשוב להקפיד שלא להגיע למצב של נשימה מואצת או דפיקות לב חזקות מידי.

פעילות ספורטיבית לטרימסטר שלישי ואחרון

בחודשי ההיריון האחרונים, הבטן הגדולה משנה את היציבה, מרכז הכובד משתנה והמשקל העודף מקביל ומקשה על פעולות רבות. זה הזמן למתן שוב את הפעילות ולבחור תרגילים שאינם מצריכים שכיבה על הגב.

שבוע 34 ואילך, אמצע החודש השמיני בערך, ניתן לצאת להליכות קצרות שישמרו על הכושר אך לא יעמיסו ויכבידו. שחייה למשל היא צורת אימון מתאימה מאוד לחודשים האחרונים, שכן במים משקל הגוף קטן ומורגשת הקלה משמעותית במשקל.

גם אימונים של שיווי משקל מומלצים מאוד אם כי חשוב לזכור שמרכז הכובד השתנה והוא נמצא כרגע רובו במרכז, מה שאומר שתרגילים שניתן היה לבצע בעבר בקלות, עכשיו מורכבים ומאתגרים יותר.

ממה להימנע ומה אסור לעשות?

רשימת האיסורים קצרה במיוחד שכן היא מתייחסת לכל אישה באופן פרטני ואומרת כי חשוב להישמע לאיתותי הגוף. פעולות, תנועות, מנחים או תרגילים שאינם מרגישים "נכון", לא מומלץ לבצע. אם הגוף מרגיש חלש או עייף ביום מסוים, כדאי שלא להעמיס עליו דווקא ביום זה.

תרגילים אשר מצריכים שכיבה על הגב למשל, עשויים להרגיש שלא בנוח לנשים מסוימות ואילו אחרות לא יחושו בעיה, כל אישה מתמודדת עם ההיריון בדרכה וכך גם באימוני הספורט.

כדאי ומומלץ לשמור את הגוף חזק, הן לצורך צליחת חודשי ההיריון והן לצורך הלידה שתגיע בסיומו. גם הליכה קצרה של חצי שעה ברחובות השכונה, היא פעילות לגיטימית וחשובה הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית.

כל אישה בוודאי יודעת ומכירה את גופה, יכולותיו ומגבלותיו. נשים אשר עסקו בספורט, ביצעו אימוני כושר, השתתפו בשיעורי התעמלות, יוגה ופילאטיס, עדיף להן כי ימשיכו כך גם בזמן ההיריון. חשוב שלא להעלות את דרגות הקושי דווקא בחודשים אלו, חשוב שלא "להיות גיבורה" ולהתאמן מתוך כאב או חוסר נוחות ובעיקר חשוב לעשות הכול במידה הנכונה.

פעילות ספורט מומלצת בכל ימות השנה, היא מעלה את רמת האנדורפינים, מעניקה תחושה של אושר, מפחיתה תחושת כאב ואף מצליחה לנטרל תחושת דיכאון, מתח ולחץ. כל אלו חשובים מאוד בתשעת חודשי ההיריון, כך שאם יש סגנון אימון מועדף, לא כדאי לוותר עליו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*