משטרת ישראל נלחמת ב״בריונות ברשת״

משטרת ישראל נלחמת ב״בריונות ברשת״

"בריונות ברשת" הנו מושג בעולם הטכנולוגי אליו חשופים כיום בני הנוער כבר בגיל הרך, מושג הכולל בתוכו גם את תופעת ה"שיימינג" הפוגעני. משטרת ישראל מבצעת לאורך השנה פעולות בתחום המניעה, הסברה ואכיפה נוקשה בתחום, באמצעות מחלקי הנוער בתחנות המשטרה ברחבי הארץ. במשטרה מדגישים כי ניתן להימנע מכך לו רק נקפיד על גלישה בטוחה, ואף ריכזו מספר כללי זהירות בסיסיים עבורכם ועבור ילדיכם.

שבוע האינטרנט הבין-לאומי שחל השבוע מזכיר לכולם את הסכנות הטמונות ברשת. משרדי מחלק הנוער במשטרת ישראל, להבדיל מכך, עוסקים במהלך כל השנה בפעילות אינטנסיבית למיגור תופעות הבריונות ברשת האינטרנט, תוך התמקדות בשני מישורים – אכיפה ומניעה. מאות אלפי תלמידי בתי הספר זוכים במהלך השנה להשתתף בהרצאה בנושא גלישה בטוחה ושימוש ברשת במסגרת פעילות המשטרה בבתי הספר השונים.

בראשית חודש ינואר השנה התייצבה תלמידת כיתה ז' באחד מבתי הספר בדרום, יחד עם אימה, והגישה תלונה ממנה עלתה תמונה קשה של הפצת סרטון משפיל על הנערה בקרב קבוצות הווטס-אפ בין כותלי בית הספר בו לומדת. למיותר לציין, כי מעשה זה אף גרם ככל הנראה לפגיעה נפשית באותה הנערה שנזקקה לטיפול על ידי גורמי מקצוע מיומנים. בעקבות התלונה החלה חקירה באופן מידי ובמהלכה נאספו ראיות, הן דיגיטליות טכנולוגיות והן ראיות חקירה. עוד במהלך החקירה, תוחקרו מעל ל-40 תלמידי בית הספר ותוך כדי כך אף הוסבר לאלו על השלכות מעשיהם במישור הפלילי ובמישור החברתי. במקרה זה, בסיום החקירה החלו במחלק הנוער בפעילות מניעתית והסברתית שכללה הגעת בלשי המחלק לבית הספר והרצו בפני תלמידי השכבות הרלוונטיים בנושאי בריונות ברשת, היבטים חוקיים, שימוש זהיר באפליקציות חברתיות שונות, והחשוב מכל – דרכי התקשרות ולמי פונים במקרה שכזה או במצוקה שמתעוררת בעקבות עבירה שכזאת.

במשטרה גיבשו לקראת שבוע זה, שבוע האינטרנט הבינ"ל, מספר כללי זהירות בסיסיים לשימוש ההורים והצעירים:

האינטרנט אינו "טוב" או "רע", מה שקובע הוא האופן שבו אנו בוחרים להשתמש בו !

חשבו היטב בטרם אתם שולחים או נותנים הסכמתכם לצילום תמונה או סרטון שלכם. לאחר מכן, אין לכם שליטה על הנעשה והן עלולות להיות מופצות ברשת.

קיבלתם תכנים פוגעניים ? אל תקחו חלק בפעילות הפוגעת ואל "תעמדו מהצד". היו אקטיביים – הגיבו וגנו את הפעילות, אל תעשו לייק (like) ואל תשתפו (share), תחסמו, מחקו, דווחו לבוגר אחראי והגישו תלונה במשטרה. זכרו, מעורבות במעשה זה הינה מעורבות בעבירה פלילית !

האנשים עמם אתם משוחחים באינטרנט אינם תמיד מי שהם מציגים עצמם. שמרו על פרטיותכם ובדקו כי הפרופיל שלכם ברשת החברתית מוגן מפני זרים.

אין להיפגש עם אנשים שהכרתם ברשת החברתית, בעיקר לא עם אלה שמעודדים אתכם לכך בצורה מיוחדת או חשודה. אם החלטתם לבסוף להיפגש, ידעו את הוריכם או חבריכם על כך, היפגשו במקום ציבורי והגיעו לפגישה עם חבר/ה ולא לבד.

אם אתם חשים נפגעים, זכרו כי אתם לעולם לא לבד ! התייעצו עם בוגר אחראי והגישו תלונה במשטרה. רצוי להביא כל חומר אשר יכול לסייע בחקירה כגון צילומי מסך, תדפיסים, קבצים וכדומה.

קרדיט דוברות המשטרה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*