מי זכאי להעסקת עובד זר בישראל?

מי זכאי להעסקת עובד זר בישראל?

בישראל, קיים חוק עובדים זרים שנחקק בשנת תשנ"א – 1991. חוק זה קובע את התנאי להעסקת עובדים זרים ואת התנאים לקבלת ההיתר הנדרש כדי לעשות זאת. כך, מגדיר החוק את חובתו של אדם פרטי או חובתה של חברה גדולה, בנוגע להעסקת עובד זר, הן כלפי העובד והן כלפי החוקים בישראל. במאמר זה, נבחן את שלושת התחומים העיקריים שבהם ניתן לקבל זכאות להעסקת עובדים זרים.

חוק עובדים זרים – סיעוד, חקלאות ובניין

חשוב להבין שגם כשאדם או חברה עוסקים באחד התחומים המדוברים, לא תמיד יאושר להם להעסיק עובדים זרים. על פי חוק עובדים זרים את המכסות להעסקת עובדים זרים, קובעת רשות ההגירה והאוכלוסין וכן משרד הפנים. כאמור, ישנם שלושה תחומים עיקריים כאלו:

  • סיעוד – אישור להעסקת עובד זר בסיעוד יינתן למטופלים שאינם שוהים במסגרת מוסדית אלא אם כן מדובר בדיור מוגן או טיפול יום, וזקוקים לטיפול סיעודי מלא; קשישים, חולים שנמצאים לקראת שחרור ממוסד סיעודי או בית חולים, חולי סרטן, נכי עבודה ונכי צה"ל, אלמנות צה"ל, נפגעי פעולות איבה, ילדים נכים, הורים שכולים ועוד. מדובר באנשים שזקוקים לטיפול או השגחה במשך רוב שעות היממה, ועליהם לעבור בדיקה להערכת תלות בכדי לקבוע זכאותם לכך.
  • חקלאות – בישראל, קיים קושי של ממש לגייס עובדים ישראליים לעבודה בחקלאות, כך שללא עובדים זרים, הענף עלול לקרוס. בכל שנה מגישים חקלאים ברחבי הארץ בקשה להעסקת עובדים זרים, בהתאם למספר שהוקצה לו מראש וכמובן בכפוף לנהלים. חשוב לציין שכל חקלאי שלא מופיע ברשימה הזו ומעסיק עובדים זרים, עובר על החוק.
  • תחום הבנייןחוק עובדים זרים קובע שבענף הבנייה ניתן להעסיק עובדים זרים דרך קבלני כוח אדם שקיבלו לכך היתר מיוחד. בנוסף, החל משנת 2012 נקבע שכל עובד זר שמגיע לישראל לצורך עבודה בענף הבנייה, יוכל לעשות זאת רק במסגרת הסדר או הסכם דו צדדי בין הרשויות במדינת המוצא של העובד ובין מדינת ישראל.
  • כל תחום אחר – בכל אופן, ניתן להעסיק עובדים זרים גם בתחומים אחרים בתנאי שלמעסיק יש היתר לכך מטעם רשות האוכלוסין וההגירה, לעובד הזר יש רישיון בתוקף לעבודה בישראל (בתחום הרלוונטי לשמו הגיע לארץ), ורק במידה והמעסיק רשם את העובד על שמו ברשות ההגירה והאוכלוסין לאחר תשלום האגרות עבורו.

עדיף לא להסתבך עם החוק

חוק עובדים זרים נוצר במטרה לאפשר לכל אדם לגייס לשורותיו עובדים זרים, כמובן בהתאם לחוק והתקנות השונות. חשוב לציין שכאשר לא עושים זאת, עוברים על לא מעט חוקים וגם מסכנים את העובדים הזרים שגויסו לשורותיכם. בכדי שכולם יוכלו ליהנות משגרת חייהם בשלווה, ההמלצה היא להיצמד לחוקים, להכיר היטב את זכויות העובדים הזרים וחובותיכם כמעסיקים של עובדים זרים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*