כל מה שרציתם לדעת על רעלת הריון

כל מה שרציתם לדעת על רעלת הריון

זו מחלה יחודית לנשים בתקופת ההריון ואם לא מזהים את התסמינים בזמן, המצב הבריאותי עלול להידרדר ולהעמיד בסכנה את האם ואת העובר. כדאי להכיר את כל הסתמינים ואת כל הסימנים המקדימים שיכולים להעיד על רעלת הריון

רויטל סבלה ממיגרנות מאז הילדות. כאשר היא הייתה בהריון כאבי הראש המשיכו ללוות אותה, אבל אז רופא הנשים הסב את תשומת ליבה למשהו נוסף. "רופא הנשים שלי הכיר אותי שנים רבות לפני ההריון", אומרת רויטל. "זה אחד היתרונות המרכזיים שבסיכומו של דבר הצילו אותי ואת העובר שלי מסכנה מיותרת. רופא הנשים ידע שאני סובלת ממיגרנות, והיה בבקרה צמודה עלי לאורך כל שלבי ההריון. באחת הפעמים שבאתי אליו לביקור שגרתי, הוא שם לב שיש לי בצקות בידיים. גם אני שמתי לב לעניין, אבל לא ייחסתי חשיבות יתרה, כיוון שנשים רבות בתקופת ההריון מתמודדות עם בצקות. רופא הנשים שאל אותי אם אני חווה כאבי ראש שונים ממה שאני מכירה. אחרי שהקדשתי לזה מחשבה, אמרתי שנדמה לי שה כאבי הראש קלים יותר מאשר במיגרנה רגילה, אבל נמשכים זמן רב יותר".

הרופא של רויטל שלח אותה לערוך בדיקת שתן ובדיקת לחץ דם בדחיפות. "הרופא לא רצה יותר מידי להלחיץ אותי, כי גם ככה כל דבר במהלך ההריון גרם לי לחרדות קשות. הוא רק רמז שצריך לשלול שמדובר ברעלת הריון ולכן חשוב לעשות את הבדיקות הכי מהר שאפשר. מהקליניקה שלו הלכתי ישר למעבדה לביצוע הבדיקות והתוצאות שהגיעו בישרו שאכן יש סימנים שמדובר ברעלת הריון ולא בכאבי ראש, מיגרנות או בצקות רגילות להריון".

כדי לא לקחת סיכונים מיותרים, הרופאים החליטו לאשפז את רויטל להשגחה. "כיוון שהיה מדובר בתסמינים קלים בלבד, לא היה צורך ליילד את התינוק", היא מסבירה. "נדרשתי להיות תחת בקרה צמודה ולאורך כל הדרך נאמר לי שאם תהיה החמרה במצב, הם ייאלצו ליילד אותי מוקדם מהצפוי. בסופו של דבר ילדתי אחרי 36 שבועות הריון, כך שדברים היו בשליטה וגם אני וגם הילדה המקסימה שלי בריאות ושלמות. זו הייתה תקופה מלחיצה מאוד, אבל למדתי בה הרבה מאוד על עצמי ועל היכולת שלי להתמודד עם מצבים של חוסר ודאות. זה הצד החיובי של הדברים".

רופא הנשים של רויטל הצליח לזהות את תחילתה של רעלת ההריון. חשוב שכל אחת תדע מה הם אותם תסמינים כדי שתוכל להסב את תשומת ליבו של הרופא אליהם במידת הצורך.

תסמינים המעוררים חשד לרעלת הריון

  • עלייה חדה ומהירה של האשה במשקל
  • הופעת בצקות, לרוב בידיים ובפנים
  • טשטוש ראייה
  • כאבי ראש
  • כאבים בבטן העליונה

אם את מזהה חלק מהתסמינים האלו אצלך, מוטב לגשת בהקדם להתייעצות עם רופא הנשים ולבדוק האם מדובר ברעלת הריון.

תסמיני רעלת הריון

  • כאבי ראש
  • לחץ דם גבוהה (160/110 ויותר מכך)
  • טשטוש ראיה
  • כאבים בחלק העליון של הבטן
  • הפרעות בתפקודי הכליות

גורמי סיכון

  • נשים שאמן חלתה ברעלת הרעיון הן בעלות סיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה בהשוואה לנשים שאמן לא סבלה מכך.
  • נשים בהריון ראשון – ניתוחים סטטיסטיים מלמדים כי בהריון הראשון הסיכוי לפיתוח רעלת הריון גבוה יותר בהשוואה להריונות הבאים של האשה.
  • הריון מרובה עוברים – נשים שנושאות ברחמן יותר מעובר אחד בעלות סיכוי גבוה יותר לפתח רעלת הריון.
  • נשים הסובלות מיתר לחץ דם כרוני או ממחלות כליה.

האם יש טיפול לרעלת הריון?

בשורה התחתונה, אין טיפול למחלה, ולכן הפיתרון היחיד שהרפואה המודרנית מציעה הוא ליילד את התינוק. אם אצל האשה התפתחה רעלת ההריון לאחר שהשלימה 37 שבועות הריון, מתבצע יילוד של העובר. אם האשה מגיעה לבית החולים לפני מועד זה, הרופאים מבצעים השגחה ובקרה צמודה על המדדים של האשה. המטרה היא לאפשר לאשה להשלים 37 שבועות הריון, אולם מבלי להעמיד בסכנה אותה או את העובר עקב שאננות או רשלנות רפואית.

לאור הדברים, אשה שסובלת מרעלת הריון תתבקש להיות תחת השגחה צמודה בבית החולים. בזמן ההשגחה הרופאים מנטרים את מצבה של היולדת ואת מידת הרעלת המתפתחת בגופה. השמירה על האיזון מאפשרת לעובר להמשיך להתפתח בגופה של אימו, וזאת מתוך מטרה לאפשר לו להשלים את תהליך ההתפתחות הנדרש לצורך חיים בריאים.

תקופת ההריון היא מורכבת ומלאה אתגרים, חששות והרבה אי ודאות. חשוב להיות מודעת לשינויים שעוברים על גופך, ולפנות לסיוע במידת הצורך. בנוסף, חשוב להיות מוקפת במי שרוצים בטובתך, ואז יהיו קשובים לקשיים ולא יקלו בהם ראש. אמנם יכול להיות שהתחושות והשינויים שעוברים על הגוף הם במסגרת הנורמה ואין מה לחשוש מהם. מן העבר השני, ישנם לא מעט מקרים בהם תסמין בודד שלכאורה לא אמור לשנות את התמונה, הוא סימן לתופעה בריאותית שיש לתת עלייה את הדעת.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*