כל מה שצריך לדעת על העסקת מטפלים סיעודיים

כל מה שצריך לדעת על העסקת מטפלים סיעודיים

אוכלוסיית ישראל הולכת ומזדקנת, ונכון ל-2024 כבר חיים כאן למעלה מ-1.2 מיליון בני ובנות 65 ומעלה. רבים מהם מבוגרים הרבה יותר, למשפחות שלהם אין את המשאבים לטפל בהם מסביב לשעון ובהתאם גדל הצורך במטפלות ומטפלים. בנוסף יש גם אנשים צעירים יותר שזקוקים להשגחה וטיפול עקב מחלה או פציעה, וכאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא העסקת מטפלים ומטפלות סיעודיות.

העסקת עובדים ישראלים בתחום הסיעוד

באופן עקרוני כל אדם רשאי להעסיק מטפל סיעודי ישראלי, אם ירצה בכך. ההעסקה חייבת לעמוד בכל החוקים הרלוונטיים, ובפרט נדרש שכר של לפחות שכר מינימום, תשלום דמי מחלה, החזר הוצאות נסיעה, הקפדה על ימי חופשה, הפרשות פנסיוניות ועוד.

בחלק מהמקרים המוסד לביטוח לאומי מממן חלק מעלות העסקת מטפל סיעודי. גמלת סיעוד ניתנת לאחר שנציגי המוסד לביטוח לאומי מוודאים שהאדם אכן סיעודי (פירוט בהמשך העמוד). התנאי הבסיסי להשתתפות בתשלום למטפל הוא העסקתו 6 ימים בשבוע לפחות, כשבכל יום היקף המשרה הוא 12 שעות ומעלה. תנאי הכרחי נוסף הוא שהמטפל אינו בן משפחה של המטופל.

מטפלים זרים – דגשים חשובים

ההיצע של מטפלים ישראלים אינו גדול, ולכן מרבית העובדות והעובדים בתחום הסיעוד מגיעים אלינו מהודו, מהפיליפינים, מרומניה, אוקראינה ומדינות נוספות שבהן רמת השכר נמוכה ולכן הן מייצאות כוח אדם.

מטפלים סיעודיים זרים יכולים לטפל במי שחי בביתו וגם במי שחיים בדיור מוגן או נמצאים באשפוז יום. נדרש היתר העסקת עובד זר אשר מונפק ע"י רשות האוכלוסין וההגירה, על בסיס קריטריונים רלוונטיים. השיקול העיקר במתן ההיתר הוא צורך בטיפול ובהשגחה לאורך מרבית שעות היממה ולכל ימות השבוע. כשישנו צורך במספר שעות מצומצם יותר לאורך השבוע, נדרשת העסקת עובד ישראלי.

מבחן תלות לקביעת זכאות לגמלת סיעוד

כאמור בחלק מהמקרים המוסד לביטוח לאומי מממן חלק מהעלות של העסקת המטפל הסיעודי, בין אם הוא ישראלי ובין אם עובד זר. גמלת סיעוד משולמת ע"י מוסד זה על בסיס בדיקת תלות, שמוכרת גם בשם מבחן ADL.

מבחן זה בוחן 5 פעולות יומיומיות: התניידות, רחצה, התלבשות, אכילה ושליטה בצרכים. בהתאם ליכולות הביצוע של כל פעולה נקבעת מידת הזכאות לגמלה, כשיש 6 רמות של גמלת סיעוד (וכל רמה מובילה לגמלה אחרת). על-מנת שנציגי הביטוח הלאומי יערכו לאדם את המבחן הנ"ל יש להגיש בקשה ולצרף אליה מסמכים רפואיים רלוונטיים.

איך למצוא מטפלים איכותיים?

טיפול באדם קשיש וגם באדם צעיר שהפך לסיעודי מחייב אחריות רבה ומסירות של ממש. לא קל למצוא מטפלים ומטפלות עם האיכויות הנ"ל, ולכן על-מנת להבטיח את הטיפול המיטבי ביקירכם, כדאי לפנות לחברה שזו המומחיות שלה. בפרט תקפה ההמלצה הזו כשמעסיקים עובדים זרים, מפני שנדרשים הליכים בירוקרטיים מורכבים ובנוסף מן הסתם לאדם פרטי יהיה קשה לאתר עובד או עובדת במדינות שמהן מגיע כוח האדם לישראל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*