כל מה שכדאי לדעת על מעלית שבת ועל החוק להתקנתה

כל מה שכדאי לדעת על מעלית שבת ועל החוק להתקנתה

בלא מעט בנייני מגורים ניתן למצוא דיירים חילוניים ודיירים דתיים – אלה לצד אלה. במרבית המקרים, חיים כולם בשכנות טובה, אולם יש מקרים שבהם עשויים להיות חילוקי דעות בנושאים שונים. אחד המקרים שבהם עלולה להימצא מחלוקת הינו התקנה של מעלית שבת בבניין. על מנת למנוע את אותה מחלוקת ועל מנת לאפשר חיים בצוותא תוך הפקת תועלת הדדית מהמעלית חוקק בשנת 2001 חוק בנושא מעליות שבת. להלן נדון בחוק זה ונספר לכם גם כמה דברים חשובים נוספים על מעלית שבת, התקנתה והפעלתה.

מהי מעלית שבת

מעלית שבת הינה מעלית רגילה לכל דבר ועניין, שהותקן בה מנגנון מיוחד שמאפשר את השימוש בה עבור אנשים דתיים, גם בשבת וגם בחג. הסבת מעלית רגילה למעלית שבת נעשית באמצעות מנגנון מתאים שמכונה "מנגנון פיקוד שבת". המנגנון של מעלית פיקוד שבת מעביר  את המעלית בין הקומות השונות מבלי שצריך ללחוץ על כפתור ההפעלה – פעולה שנחשבת לחילול שבת.

עבור אנשים דתיים, זהו מצב רצוי שכן הוא מקל עליהם ומאפשר להם להימנע מעליה או ירידה מתישים במדרגות בדרכם לבית הכנסת או לכל מקום אחר. עבור אנשים חילוניים, עשוי להיווצר מצב של אי נוחות מסוימת, בשל הצורך להמתין זמן רב יותר למעלית ובשל העיכוב בתנועתה הרגילה. החוק שנחקק כאמור, נועד לאזן בצורה ראויה בין האינטרסים של דיירים דתיים ובין אלה של החילוניים, בבתים משותפים וכן במבנים ציבוריים.

מה אומר החוק

עיקרי חוק מעלית השבת הן כדלהלן:

מתי תותקן המעלית בבניינים חדשים – על פי החוק, מעלית עם פיקוד שבת תותקן בכל בניין חדש, בכל בניין ציבורי שבו קיימות שתי מעליות או יותר. על פי תיקון הנכלל בחוק, תותקן מעלית כאמור גם בבניינים פרטיים שבהם יותר ממעלית אחת.

אפשרות לקבלת פטור – במקרים שבהם אין מעוניינים להתקין מעלית כזאת ניתן לקבל אישור חריג לכך בהתאם להחלטת שר הפנים.

מתי תופעל המעלית – מעלית שבת, שיכולה לפעול כמובן גם כמעלית רגילה, תופעל במצב שבת במידה ודייר כלשהו מדיירי הבניין מעוניין בכך. שעות ההפעלה יהיו בהתאם לשעות השבת או החג, בכפוף לשעות שנקבעו בהחלטת שר הפנים.

הסבת מעלית רגילה למעלית שבת – ניתן להסב מעלית רגילה למעלית שבת במידה ורוב הדיירים בבניין מעוניינים בכך. עלות ההתקנה תמומן מכיסי הדיירים המעוניינים בהתקנת פיקוד שבת.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*