זרעים של מדע

זרעים של מדע

תלמידי בית ספר קשת אשדוד זכו במקום הראשון בתחרות הארצית לעבודות חקר של פרויקט המצוינות "זרעים של מדע". קדמו לכך יריד חקר עירוני בחווה לחינוך חקלאי, יריד מחוזי ולבסוף היריד הארצי. בכולם זכו תלמידי בית הספר במקום הראשון ובגמר זכו גם לשבחים על החקר שעשו בנושא: "מצע פלסטיק, מצא טוב".

פרויקט מצוינות עירוני "מפזרים זרעים של מדע" בניהולה של גב' מרטין עובדיה, מנהלת חטיבה צעירה במינהל החינוך, עוסק בחקר מדעי וטכנולוגי ובו משתתפים תלמידים מצטיינים מ-21 בתי ספר באשדוד. החקר נערך בחווה למדעי החקלאות והסביבה, בהנחיית מורי החווה ובשיתוף המורות למדעים בבית הספר. הפרויקט מתקיים זו השנה השנייה, בחסות חברת אדמה פתרונות לחקלאות בע"מ ומלווה על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך. בחודש מרץ נערך יריד חקר עירוני, בו הוצגו 67 עבודות חקר של תלמידי כיתות ה-ו בעיר. 21 עבודות חקר עלו ליריד המחוזי, שם זכו תלמידי בית ספר קשת במקום הראשון ועלו ליריד הארצי. השבוע התקיים היריד הארצי ותלמידי כיתה ה/1 מבית ספר קשת – אורי פקלק, ניקול חולופ, אורין בר לב ומורי טובלי – זכו במקום הראשון. הם הגנו על עבודתם בביטחון ובהתלהבות והפגינו ידע רב.

תלמידי קשת ערכו מחקר בתחום החקלאות האורבנית. שם העבודה שהם בחרו: "מצע פלסטיק, מצא טוב", ושאלת החקר הייתה: כיצד משפיע סוג המצע במערכת הצפה וניקוז על מדדי הצמיחה של צמח המליסה? במחקרם גילו התלמידים תגלית: גידולים הידרופוניים על מצע טוף מוצלחים יותר. הם גילו שצמחי המליסה גדלו בצורה מיטבית במצע פלסטיק. הפוליאתילן הוא חומר פלסטי שאינו מתפרק ומהווה גורם מזהם של הסביבה ואילו במחקרם הוא התגלה כמצע גידול מצוין המספק לשורשים תנאי גידול טובים, אוורור טוב ושמירה על לחות מתאימה. תגלית שיש להמשיך ולפתח אותה. "לקחנו חומר מזהם סביבה ומצאנו פתרון לשימוש מושכל" אומרים התלמידים.

עינת רוזנבאום, מורה בחווה והמנחה לעבודת החקר שזכתה: "התלמידים בעלי מוטיבציה, שלקחו את משימת החקר צעד קדימה וחזרו על הניסוי בבית. עסקו בניסוי לא רק בשעות הלימודים, כי אם גם בשעות הפנאי. ניכר שנושא זה באמת מעניין אותם. כל חבר בצוות תרם מכישוריו להצלחת העבודה. השופטים התלהבו במיוחד מדרך ההצגה של הניסוי, מהידע שהתלמידים הפגינו ומהניסוי המשך שהתלמידים העמידו כדי לאשש את מסקנתם".

ומה אמרו הילדים? "הכרנו בחווה טכניקות רבות לגידול צמחים בהידרופוניקה, שיטה לגידול צמחים במצע מנותק, ללא אדמה כלל, על בסיס מים. המערכות ההידרופוניות הן מערכות סגורות, שבהן מים מדושנים מסתחררים בצורה מתמדת במערכת ומנצלים את המים והדשן באופן מיטבי. תמיסת המים המדושנים מספקים לצמח את חומרי ההזנה הנדרשים. בחרנו להתמקד במערכת הצפה וניקוז. למדנו איך המערכת פועלת וראינו שתמיד מומלץ להשתמש באבני טוף. החלטנו לבחון שימוש גם במצעים אחרים, כמו: פוליאתילן (פלסטיק), חצץ וורמיקוליט. בדקנו מהם סוגי המצעים שישפיעו על מדדי הצמיחה והתמקדנו בצמח המליסה הרפואית. רצינו לגלות אם אפשר להשתמש בפלסטיק ממוחזר כמצע גידול וזה יהיה פתרון משמעותי לבעיית פסולת הפלסטיק והצטברותה בסביבה, וכידוע לפלסטיק לוקח מאות שנים להתכלות. את התגלית שלנו, יש להמשיך ולפתח. לקחנו חומר מזהם סביבה ומצאנו פתרון לשימוש מושכל בחומר. למדנו ונהנינו מהתהליך והופתענו מהתוצאות. שמחנו לייצג בכבוד את אשדוד".

חדווה אליעד, מנהלת החווה: "אני מברכת את תלמידי קשת על הצלחתם וגאה בהם מאוד. שיתוף הפעולה בין צוות החווה לבית ספר קשת היה מעולה, היות ורינה גל, מנהלת בית הספר, הייתה מעורבת בכל התהליך מתחילת השנה. העבודה התנהלה בשיתוף עם מורה למדעים מבית ספר קשת, אילנית גנון, שליוותה את המשך התהליך בבית הספר ובבית. אני גאה מאוד ונרגשת שאנו רואים שכר לעמלנו ושהרמה שבה אנו מלמדים את תלמידי אשדוד בזכות חממת החקר והציוד שחברת אדמה תרמו לתהליך נושא פרי ברמה ארצית ולא רק מקומית. תודה לכל השותפים".

מנהלת אגף חטיבה צעירה במינהל החינוך גב' מרטין עובדיה הביעה את הערכתה על התהליך שעושים בתי הספר באחת מהמיזמים היותר מוצלחים בו נוטלים חלק התלמידים וצוות המורים, תוך יצירת אווירה סקרנית וחקרנית, לימוד ממוקד ובניית תכנית מחקר, הצגת התהליך ויכולת להגן על ממצאי המחקר. היא הודתה כמובן לבית הספר, לתלמידים ולצוות בחת הספר על הזכייה במקום הראשון ועל הכבוד שהנחילו לעיר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*