הרעידו מיתרים בלב

הרעידו מיתרים בלב

ילדי סדנאות כתיבה, משתתפי התכנית "אשדוד בסימן קריאה", קראו, שרו והציגו מיצירותיהם בערב השקה לספריהם "מעבר לעבר" ו"תמונה". האירוע הספרותי התקיים ב-24.11.2015 וכבכל שנה הופך לאחד האירועים היותר איכותיים שמינהל החינוך מפיק.

"כשאני כותבת שירה, אני מרגישה שרק כך כולם יכולים להבין אותי, למרות שזה לא תמיד נכון. השירה ממלאת אותי מבפנים ואני שמחה, שמחה ומאושרת כשאני כותבת." אלה דבריה של ניקול גרד, תלמידת כיתה ו' בבית ספר אחדות, המצוטטים בספר השירה המנציח יצירות של תלמידים, שהושק השבוע בערב מיוחד במינו המהווה סיכום לאחת מן היוזמות העירוניות, המתקיימת במסגרת תכנית רחבת היקף "אשדוד בסימן קריאה וכתיבה". הערב אותו יזמה גב' יהודית גרנות, מנהלת המחלקה לחינוך בעירית אשדוד, בתמיכת משרד החינוך מחוז דרום, היה עשיר ומרגש. הערב כלל את פרי הסדנאות שהתקיימו במהלך שנת תשע"ה. ביו המברכים היו גב' מרטין עובדיה, מנהלת אגף חטיבה צעירה במינהל החינוך, שדיברה על האומץ הנדרש מהיוצרים הצעירים כדי לבטא את עצמם. כן בירך המפקח על בתי הספר מר מיכאל פיקאר.

בחלקו הראשון של הערב השתתפו תלמידי כיתות ד' של בית ספר "אמירים" בהמחזת שיריו של יהודה אטלס, מתוך ספרו "הילד הזה הוא אני", והשיר "הילד הרע" מאת לאה גולדברג, בהנחיית ובבימוי המורה דבי. הסיפורים ההיסטוריים שנכתבו בהנחיית ד"ר אביבה זרקה הומחזו על הבמה בביצוע השחקנית בתאל שהחליפה דמויות בכישרון. "סיפורים אלה הם הישג בפני עצמו", אומרים במחלקת החינוך ומציינים את תרומת האירוע ל"ילדים אשר יצאו מד' אמותיהם, ונחשפו לסיפורים מן העבר, יצרו הזדהות עם דמויות היסטוריות כמו צ'ארלי צ'פלין, יוהאן גוטנברג (ממציא הדפוס), רוזה פארקס (לוחמת במדיניות ההפרדה הגזעית בארצות הברית), אנה פרנק, אנה פאבלובה (הרקדנית הרוסייה), חנה סנש והחצוצרן לואי ארמסטרונג".

הילדים הפליאו לכתוב על גיבורי התרבות מן העבר ואכן שם הספר בו אוגדו הסיפורים הוא "מֵעֵבֶר לֶעָבָר". ספר מרתק! הסיפורים קולחים וניכר שהילדים עברו חוויה עמוקה ומשמעותית בדרך לכתיבתם.

חוף ים שבו המילה "תמונה" כתובה על החול, היא התמונה המופיעה על העטיפה של ספר השירה המיוחד המושק אף הוא בערב. "'תמונה' הוא קובץ של שירים שעולם פנימי, לבטים, כמיהות, פחדים תקוות, קשיים וביקורת מבוטאים בהם בצורה מצומצמת ונקייה", כותבת יונית וולפשטייןנחום, מנחת הפרויקט בדברי ההקדמה לספר המרשים. הספר מחזיק כמעט 100 עמודים ונותן במה פואטית לעשרות תלמידים ותלמידות מבתי הספר נוף ים, רננים, שילה, אריאל, אלונים, חזון יעקב, אחדות, שקד, הרא"ה.

זה אינו רק ספר, השירים הולחנו והוקלטו בדיסק המצורף לספר, ובוצעו על הבמה על ידי "להקת תמונה" – חמש בנות מתוך סדנת השירה: אבלין דויטשוילי, אנאל טימסטיט, ניקול דבייר, עדן זמנה ושיראל שוקרון. הנינוחות של הבנות מלווה אותי מאז שראיתי אותן על הבמה, ומיד התעורר אצלי הצורך לפענח מה היה כל כך מיוחד בהופעתן. בניגוד למקובל בתקופתנו, הן שרות בלי התחנחנויות ובלי ניסיון למצוא חן. דבר נדיר במחוזותינו. הן יודעות שהן שרות שיר שכתבה אחת מחברותיהן ומכבדות אותה בשירתן. הן נותנות מקום לשיר לעבור דרכן ומשרתות את כוונותיו. ברור שנעשתה כאן עבודה רצינית עם מסירות אינסופית, על ידי מנחת הפרויקט היוצרת יונית וולפשטייןנחום, שהלחינה שלושה מהשירים ועבדה יחד עם אסף סבג שניצח על ההלחנה, העיבודים המוזיקליים, ההפקה וההקלטה.

בשיחה עם יונית הובהר לי חלק מהפזל. יונית מביאה את עצמה לעבודתה. היא "שמה את הנפש שלה על השולחן", כדבריה, וכך גורמת לילדי הסדנה להביא את עצמם. "מעניין אותי תהליך העבודה" היא אומרת: "אנחנו מנהלים דיאלוג העולה מתוך השיר, בלי לפגוע בילד. רוב העבודה נעשית בצורה פרטנית". "איך נוצרים הלחנים?" אני שואלת אותה והיא אומרת ש"זה קורה, אין לי הסבר, אני שומעת את השיר ויודעת שזה שיר שאלחין, או שאת השיר הזה אסף אמור להלחין. זאת מתנה להלחין את השירים של הילדים".

אין ספק כי הערב הנפלא הזה יצא אל הפועל בזכות מובילי העשייה החינוכית בעיר: מר אריה מימון, ראש מנהל החינוך, הגב' מרטין עובדיה, מנהלת אגף חטיבה צעירה במינהל החינוך והגב' יהודית גרנות, מנהלת המחלקה לחינוך. בסוף הערב חולקו הספרים לתלמידים הנרגשים. בספרים מונצח קולם האותנטי של תלמידי אשדוד. החוויה המעצבת שעברו תיחרט בנפשם הצעירה עוד שנים ארוכות. מעגל היצירה לא נחתם אלא ימשיך להדהד בנשמתם ובנשמות הקוראים את ספריהם.

"ידעתי שהאמת זה מה שתמיד עובד בסוף", כותבת תלמידת בי"ס נוףים, ניקה זאק, בנספח "על הכתיבה" לקראת סוף הספר. אכן האמת היתה נר לרגלי היוצרים שחברו לערב הנדיר!!!

כתבה: סמדר שרת (משוררת ומנחה תהליכי כתיבה)

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*