העתקת עצים: כל מה שחשוב לדעת

העתקת עצים: כל מה שחשוב לדעת

העתקת עצים היא פעולה של ניתוק העץ מהמקום הנוכחי שלו תוך הוצאת כל חלקיו כולל השורשים והעברת העץ לשתילה במקום חדש. מדובר בתהליך מורכב שדורש מיומנות, ידע וכלים מתאימים כשהמטרה היא לשמור על המצב הבריאותי הנוכחי של העץ ולבחור את המקום האופטימלי בו הוא יוכל לגדול ולצמוח. אלו הם המצבים בהם נרצה לבצע העתקה של העץ:

  • פיתוח שטח – כאשר מתבצעות עבודות פיתוח יש צורך להעביר עצים מהמקום הנוכחי שלהם למקום אחר. במקרה זה יש לבצע תכנון מקדים, להבין מהו מספר העצים שיש להעתיק ולמצוא מקום שיכול לקלוט כמה שיותר מהם.
  • שימור העץ – ישנם מצבים בהם העץ בעל חשיבות רבה, מבחינה היסטורית, סנטימנטלית או נופית והמקום הנוכחי שלו עלול להוות סכנה לבריאותו ושלמותו. במקרה זה יתכן כי העתקת עצים תהיה הפעולה היחידה שיכולה להבטיח את הישרדותו.
  • שיפור הנוף – במקרה זה מדובר בעיקר על העתקה של העץ ממקום אחד בגינה למקום אחר בגינה וזאת כדי לשפר את המראה האסתטי של המקום או כדי ליצור מרחב בטוח. כיוון שהסביבה דומה בביצוע מתאים הסיכוי להישרדות העץ גבוהה.

שלבים בתהליך העתקת עצים

פעולה של העתקת עץ אינה דומה לפעולות אחרות כמו כריתת עץ פיקוס ורבות אחרות שמתבצעות בחצר ובמרחבים המשותפים. ברגע שיש צורך לבצע העתקה, נפעל בצעדים הבאים:

תכנון

בתחילה הדבר שהכי חשוב לעשות הוא לתכנן את התהליך. יש להבין מהם התנאים הנוכחיים בהם העץ גדל, להבין אילו אמצעים נדרשים כדי להוציא אותו ולאתר את מיקום ההעתקה החדש כך שהעץ ימשיך לגדול. בתכנון יש להתחשב בגורמים שונים כמו גודל העץ, סוג העץ, המצב הבריאותי שלו, המיקום הנוכחי והמיקום המיועד.

הכנת העץ

העתקת עצים היא הרבה יותר מאשר העברה של העץ ממקום אחד לאחר. יש להכין את העץ ואת השטח על ידי חפירת ״כדור שורשים״ סביב העץ כך שיהיה פרופורציונלי לעץ ושיאפשר להוציא אותו בצורה בטוחה עם כמה שיותר שורשים חזקים ובריאים.

העתקת ושתילת העץ

ברגע שהעץ מוכן זה הזמן להוציא את העץ החוצה. לשם כך יהיה צורך בציוד מכני ואולי אפילו מנוף לצורך הרמת העץ ממקומו, העמסה שלו על המשאית, העברתו למקום החדש והרמה מחדש בנקודת היעד. עם ההגעה לנקודת היעד תתבצע שתילה של העץ תוך מתן תשומת לב לדחיסת האדמה סביב השורשים והשקיה נכונה.

טיפול לאחר העתקה

לא מספיק לבצע העתקת עצים. כדי שהפעולה תצליח יש להמשיך ולעקוב אחד מצב העץ ולהעניק לו את הטיפול והתמיכה שהוא זקוק להם וזאת עד להסתגלות למקום החדש. רצוי שהאדמה תהיה דומה ככל האפשר בהרכבה לזו שהעץ הוצא ממנה, יש להקפיד על השקיה לאורך תקופה וזאת עד שהעץ ״יתפס״ במקומו החדש ויוכל להמשיך לגדול ולצמוח.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*