המשפחה מתרחבת – שינויים בגוף האישה

המשפחה מתרחבת – שינויים בגוף האישה

תינוק חדש הצטרף למשפחה וזו סיבה להתרגשות גדולה. הרחבת המשפחה היא אירוע משמח ומרגש עבורכם ועבור המשפחות שלכם. הציפייה לבאות, בעיקר אם זהו היריון ראשון, תהליכי התפתחות העובר, מגוון הבדיקות התקופתיות יחד עם השינויים הגופניים וההורמונליים הם חלק טבעי בתהליך הרחבת התא המשפחתי. בני משפחה וחברים נהגו לומר לכם לפני הלידה שתבינו את המשמעות המלאה של היותכם הורים והאהבה לילדכם רק כאשר תחוו זאת – והינה זה הגיע.

יוצאים הבייתה

אחרי כמה ימים בבית החולים, כשהאחריות עדיין נמצאת בידי האחיות והצוות המקצועי, הגיע הרגע לקחת את התינוק או התינוקת ולהגיע הביתה. זהו שלב מרגש שבו אתם מבינים שמעתה תידרשו לדאוג לכל צורכו של התינוק החדש שלכם ושמעתה עברתם לסטטוס חדש – הורים.

שינויים בגוף הנשי בתקופת משכב הלידה

משכב לידה הוא תקופה מוגדרת בת שישה שבועות לאחר הלידה, אך בניגוד לשמה, לא מדובר על שכיבה אלא על פעלתנות רבה, בדיוק כפי שחופשת לידה אינה בדיוק חופשה. יחד עם החלפת הטיטולים, האכלות והעיסוק סביב הרך הנולד, משכב לידה כולל גם לילות ללא שינה, שינויים הורמונליים, גופניים ורגשיים המהווים חלק מתהליך ההיפרדות מההיריון והכניסה לשלב ההנקה.

  • בין אם בחרת להיניק ובין אם לא, הגוף מייצר חלב, שבימים הראשונים גורם לגודש בחזה, לנפיחות ואף לכאבים. בימים הראשונים ייתכנו גם כאבים בפטמות ואף חתכים, אך לאחר כמה ימים, אם החלטת להיניק, בדרך כלל הגוף נכנס למחזוריות של ייצור חלב בהתאם לביקוש. ניתן להיעזר בפטמות סיליקון כדי להקל על הכאבים ולאפשר החלמה לפטמות במהלך ההנקה.
  • בימים הראשונים ואף בשבועות הראשונים צפוי להיות דימום כתוצאה מהתכווצות הרחם וחזרתו בהדרגה לגודלו הטבעי. בשלב זה רצוי להשתמש בפדים לקליטת הדימום ולא בטמפונים, שכן לעיתים ישנם גם קרישי דם וחשוב לאפשר לנוזלים לצאת מהגוף. התכווצות הרחם גורמת לכאבי בטן, וייתכנו גם כאבים באיבר המין כתוצאה מהלידה. אם נעשה חתך חיץ (Episiotomy), ייתכן שההחלמה תימשך מספר ימים נוספים, ובמקרה של לידה בניתוח קיסרי, ההחלמה יכולה להימשך זמן רב יותר.
  • את צפויה לקבל מחזור אחרי לידה כשישה עד שמונה שבועות, אך אם את מיניקה זה יכול לקחת לפחות מספר חודשים ותלוי בתקופה ההנקה. אם אינך מניקה, תצטרכי לדאוג לאמצעי מניעה ולשים לב למצב של איחור במחזור.
  • סימני מתיחה הם חלק טבעי מהיותו של הגוף אלסטי ומשתנה לפי הצורך. רוב סימני המתיחה צפויים לדהות עם הזמן כשהגוף יחזור לעצמו ויתאושש והם בדרך כלל לא יבלטו. בנוסף ניתן למרוח קרמים המיועדים לטשטוש סימני המתיחה כמה פעמים ביום.
  • במהלך חודשי ההיריון הגוף אגר נוזלים רבים ובימים הראשונים לאחר הלידה הוא נפטר מהם, ולכן ייתכן שתרגישי צורך מוגבר לרוקן את השלפוחית. בריחת שתן בימים הראשונים אחרי הלידה היא תוצאה של היחלשות זמנית של שרירי רצפת האגן. התעטשות, שיעול או צחוק יכולים לגרום לבריחת שתן, וכדאי להתחיל לעבוד על חיזוק שרירי רצפת האגן כדי לחזק אותם ולהחזירם לפעילות תקינה.
  • יחד עם השינויים הגופניים, ישנן גם כמה תופעות רגשיות שהן חלק מהשינויים ההורמונליים, המחסור בשינה, האחריות על תינוק, השינויים בגוף ובמשקל וייתכן שגם החששות מהעתיד ומהחזרה לעבודה ולשגרה. כל אישה מגיבה באופן שונה, והתחושות שלך הן אלה שצריכות להוביל אותך. אל תחששי לבקש עזרה – זה לא הופך אותך לאם פחות טובה. השינויים שעברת מצריכים זמן החלמה מבחינה גופנית ורגשית, וחשוב לתת לעצמך את הזמן הזה.

 

 

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*