הלוואות מקופות הגמל לעומת השוק האפור במסגרת מדינות מניעה  

הלוואות מקופות הגמל לעומת השוק האפור במסגרת מדינות מניעה  

ביום חמישי בתאריך 15.7.21 התקיים ערב הרצאות בנושא מיצוי זכויות בלקיחת הלוואות ועל ההבדלים בין הלוואות מקופות הגמל, מהבנק וחברות האשראי לבין הלוואות מהשוק האפור, על ידי סוכן הביטוח ספי ברהנה  ביטוח ופיננסים ועו"ד אייצ'לותם מסלה בבית תרבות אנדנת לקהילת יוצאי אתיופיה.  

בחלק הראשון של ההרצאה ספי דיבר על היתרונות והחסרונות של לקיחת הלוואות מכל גורם אפשרי, התחיל עם סיפור אישי של לקוח כבן 20 שנקלע לחובות מלקיחת הלוואות בשוק האפור וכיצד עזר לו לצאת מזה. 

הסביר שכאשר לוקחים הלוואה מבנק משלמים בממוצע 5% ואילו בשוק האפור משלמים מעל 10%. בתחום השוק האפור לרוב מעורבים גורמים מפוקפקים והחוזה הנחתם הוא פרטי ביניהם.  

עקב הקורונה הרבה מאוד בתי עסק פשטו רגל וסגרו עסקים וכאשר הבנק לא נותן להם הלוואה מהר מאוד פונים לגורמים מפוקפקים ונכנסים לשוק האפור שברגע שנכנסים אליו קשה מאוד לצאת ממנו. 

ספי הציע שישנם סוגי פתרונות אפשריים על מנת לא להגיע להלוואות בשוק האפור כגון: פנייה לבנק, לקופות הגמל והן הלוואות חברתיות שהם חוקיים. דוגמא לחברות המציעות הלוואות: הראל חברה לביטוח, מגדל, כלל ביטוח.. 

ישנם הבדלים בלקיחת הלוואה והם: בהלוואה חוץ בנקאית משלמים כ- 15% ממוצע לשנה, בהלוואה בשוק האפור משלמים כ- 10% לחודש ובהלוואות מקופות הגמל/ חסכון פרטי משלמים כ-2% לשנה בלבד ולכן, שכאשר הולכים לקחת הלוואה יש להיוועץ עם חבר או גורם מוסמך שמבין בתחום, ללכת רגועים, לעשות סקר שוק וש"ב ולהיות מוכנים לכל תרחיש אפשרי ואם כבר מחליטים לקחת הלוואה אז עדיפות לקחת מקופות הגמל/ מהחיסכון הפרטי.  

את החלק השני של ההרצאה העביר עו"ד אייצ'לותם מסלה, הציג סרטון קצר מתוך הקטע ב"פנים אמתיות" עם אמנון לוי על ההסתבכות בשוק האפור. 

השוק האפור הינו כינוי למערכת מימון הפועלת מחוץ למערכת ממוסדת (בנקים, חברות ביטוח וחברות האשראי). ציין שכל תהליך שעושים במיוחד במקרים של הלוואות יש להיוועץ עם עו"ד עדיף להשקיע מעט כסף לפני מאשר לשקוע בחובות ללא מוצא אחריי.  

הגבייה בשוק האפור נעשית לרוב על ידי איומים, הצתה, אלימות קשה ואף רצח. הלוואות הנלקחות מהבנק ומגורמים אחרים שאינם מהשוק האפור ניתן לפרוש לתשלומים ולהגיע להסכם לגבייה טובה לעומת השוק האפור שאין עם מי לדבר. 

רכז קהילת יוצאי אתיופיה במהות אליהו גבייה הסביר ברגע שקהילה מקבלת כלים וידע החוסן הקהילתי מתחזק היא פחות חשופה לכל מיני תופעות שליליות ואנטי סוציאליות. הרשות העירונית לביטחון וחוסן קהילתי בראשה המנכ"לית סימונה מורלי עושים הכל כדי להביא למודעות ומניעת התופעה.    

הערב היה טוב ויצר דיון ושיח סביב נושא ההלוואות והנוכחים שיתפו סיפורים מחוויותיהם האישיות.  

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*