החופש הגדול מגיע ועמו גל הפרות בחוק עבודת הנוער

החופש הגדול מגיע ועמו גל הפרות בחוק עבודת הנוער

משפטנים: "מעסיקי בני נוער מסתכנים בקנסות כבדים, הליך פלילי ואף עונשי מאסר".

לא רק ההורים והילדים מתכוננים לחופש הגדול המתקרב. גם משרד הכלכלה נערך למבצעי אכיפת חוק עבודת הנוער.

לדברי עו"ד ביבר לקואה, העוסקת בדיני עבודה, בכל קיץ מעסיקים רבים מפרים את החוק, על פי רוב מתוך בורות ולא רשעות – אך בכך מסתכנים בקנסות, הליך פלילי ואף מאסר.

"העבירות הנפוצות ביותר הן הטלת קנסות בשל עבירות משמעת, אי תשלום עבור תקופת הכשרה או התלמדות, העסקה בשעות הלילה או בשבתות, אי-מסירת הודעה המפרטת את תנאי העבודה לבני הנוער המועסקים, ואי-מסירת תלושי שכר במועדם", אומרת עו"ד ביבר לקואה.

בעבר נענשו שתי הרשתות "רנואר" ומקדונלד'ס בשל העסקת בני נוער שלא כחוק. 'רנואר' נקנסה ב-250,000 שקלים על ידי בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בין היתר בשל העסקת בני נוער בלילות, בשבתות ולמעלה משמונה שעות ביום;  "מקדונלד'ס" נקנסה ב-30,000 שקלים על ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, לאחר שהעסיקה בני נוער בשבת.

לדברי עו"ד ביבר לקואה, החוק מתייחס בהרחבה למלאכות האסורות על בני נוער, בהן העמסת וסחיבת משאות, תפעול מכונות מסוכנות, ועבודה עם כימיקלים.

לדברי עו"ד ביבר לקואה, החוק גם אוסר על בני נוער לעבוד במחלקות בבתי חולים בהן קיימת סכנת הידבקות במחלות זיהומיות, במרפאות ובבתי חולים לחולי נפש, במעבדות מיקרוביולוגיה, בבתי מטבחיים, במנפטות כותנה ובטיפול בגופות…

החופש הגדול קרב ובא, ורבים מבני הנוער ייצאו לעבוד במסגרתו. "למרות התופעה החיובית כשלעצמה בהעסקת בני נוער, מעסיקים רבים נוהגים להפר את הוראות החוק ומסתכנים בעונשים כבדים", אומרת עו"ד עדי ביבר לקואה, העוסקת בדיני עבודה, "רובם עושים זאת בלי משים, ומתוך אי-ידיעת החוק, ועל כן ההמלצה היא לערוך היכרות עם חוקי ההעסקה המשתנים מפעם לפעם, ולפנות לייעוץ משפטי מקדים, עוד בטרם תגענה רשויות האכיפה לטפל בבית העסק".

מידי קיץ מגיעים אל שולחנה של עו"ד ביבר לקואה מעסיקים רבים שהואשמו בעבירות על חוק עבודת הנוער, וכן הורים לבני נוער אשר זכויותיהם קופחו.

"לעיתים רק הקנס המוטל על המעסיק משתווה לפדיון העסק במהלך כל החופשה, ואף למעלה מכך, כך שהעסקת בני נוער שלא כחוק עלול להתגלות כרעיון מאד לא משתלם" אומרת עו"ד ביבר לקואה.

עו"ד ביבר לקואה מציינת כי במקרה אשר נדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו, הועסקו נערים בני 11 עד 16 במכירת פרחים בצמתים תמורת תשלום הנמוך משכר המינימום. בית הדין הרשיע את המעסיק בשלוש עבירות: העסקת עובדים מתחת לגיל המותר, העסקתם מעל למספר השעות המקסימלי המותר בחוק, ובמתן שכר מתחת לשכר המינימום, והקנס שהושת עליו הועמד על 100,000 שקלים.

במקרה נוסף אשר מציינת עו"ד ביבר לקואה, עמותה המפעילה קייטנות לילדים העסיקה נערה בתפקיד סייעת מדריכה בקייטנה, כמתנדבת, דהיינו ללא ששולם לנערה שכר מינימום כחוק.  בית הדין האזורי לעבודה הטיל על העמותה קנס בסך של 40,000 ₪ בגין עבירה זו.

"כינויו של עובד כמתנדב, ואף חתימתו על חוזה כזה, אינו גורע מזכאותו לתשלום שכר על פי חוק, במידה שמבחינה מהותית בין הצדדים מתקיימים יחסי עובד-מעביד", מסבירה עו"ד ביבר לקואה. "חוקי העבודה בישראל מוגדרים כחוקי מגן, ועל כן, גם העובד לא יכול לקצץ מרצון בזכויותיו".

"מותר לעבוד רק בזמן חופשות"

"חוקי העבודה החלים על כלל העובדים במשק, מתקיימים גם על בני נוער, בשינויים מתאימים, ובני נוער נחשבים לעובדים לכל דבר" אומרת עו"ד ביבר לקואה.

לדבריה, החוק מתיר להעסיק בני נוער מגיל 14, וזאת רק בזמן חופשת הלימודים הרשמית. עד גיל 15, ניתן להעסיקם רק בעבודות קלות, ואין לכלול בהן הופעה ציבורית, אמנותית או פרסומית (אלא אם כן משרד הכלכלה אישר זאת מראש).

קיימות עבודות, אומרת עו"ד ביבר לקואה, האסורות על בני נוער בכל גיל, וזאת על מנת שלא לסכן את בריאותם, והתפתחותם הגופנית, הנפשית והחינוכית..

רשימת העבודות האסורות, על פי עו"ד ביבר לקואה, כוללת עיסוקים רבים ומגוונים, בהם העמסת וסחיבת משאות, סוגי ריתוך שונים, ייצור ואחסנת זיקוקין ותחמושת, תפעול מכונות מסוכנות, ייצור חומרים מתלקחים, עבודה עם כימיקלים ועיבוד עורות.

החוק, מוסיפה עו"ד ביבר לקואה, מפרט סביבה האסורה לעבודה בקרב בני נוער,  ובהם מקומות בהם הטמפרטורה עומדת על מתחת ל-4 מעלות צלזיוס, או למעלה מ-40 מעלות צלזיוס. כמו כן נאסר להעסיק בני נוער במקומות בהם האוויר דחוס או שקיימת קרינה.

לילות ושבתות מחוץ לתחום

שעות ההעסקה של בני נוער תופסות חלק ניכר בחוק. לדברי עו"ד ביבר לקואה, נער יכול לעבוד עד שמונה שעות ביום, ומעל גיל 16 עד תשע שעות ביום – ובכל מקרה עד ארבעים שעות שבועיות. בימי שישי או בערבי חג, מקסימום שעות ההעסקה עומד על שבע שעות.

"בניגוד למבוגרים, חל איסור על העסקת בני נוער בשעות הלילה", מבהירה עו"ד ביבר לקואה. "מי שטרם מלאו לו 16 שנה, או שהגיע לגיל זה, אך חוק חינוך חובה חל עליו, אסור להעסיקו בין 20:00 ל-8:00. מעל גיל 16, אסור להעסיק את בני הנוער בשעות הלילה המאוחרות והבוקר המוקדמות – בין השעה 22:00 בלילה, ל-6:00 בבוקר".

עם זאת, מבהירה עו"ד ביבר לקואה, משרד הכלכלה אינו אוכף את איסור העסקת בני הנוער מעל גיל 16 עד לחצות – בתנאי שהמעסיק דואג להסעת בני הנוער הביתה, ולא בתחבורה ציבורית. "כמו כן, במקרים מסוימים, רשאי משרד הכלכלה להתיר העסקת בני נוער גם בשעות הלילה", מוסיפה עו"ד ביבר לקואה.

איסור משמעותי נוסף החל על העסקת בני נוער, אומרת עו"ד ביבר לקואה, הוא עבודה בימי מנוחה, כלומר בשבתות וחגים – בהם אין להעסיק בני נוער. בני הנוער, גם זכאים לימי חופשה רבים יותר מאשר בוגרים – 18 ימים בשנה.

"5,000 שקלים קנס על כל איחור במסירת תלוש משכורת" 

לדברי עו"ד ביבר לקואה, גם אי עמידה בתשלום שכר מינימום, נכלל בעבירות הרווחות כלפי בני נוער. "כמובן ששכר זה אינו כולל תשלום נסיעות למקום העבודה ובחזרה", מבהירה עו"ד ביבר לקואה.

שכר המינימום עומד על 18.81 שקלים בשעה, שהם 3,255 שקלים בחודש, למי שטרם מלאו לו 16; 20.16 שקלים בשעה, שהם 3,487.5 שקלים בחודש, בין הגילים 16 ל-17; 22.31 שקלים בשעה, שהם 3,859.5 שקלים בחודש, עד גיל 18.

מעסיק אשר עובר על החוק, אומרת עו"ד ביבר לקואה, לא רק מסתכן בקנסות כבדים, אלא גם עלול לעמוד בפני הליך פלילי ואף מאסר. "לדוגמה, תלוש שכר שאינו תקין, אשר נמסר באיחור או שלא נמסר כלל, עלול לעלות למעסיק 5,000 שקלים עבור כל תלוש חסר. בשל אי מסירת הודעה בדבר תנאי עבודת בני נוער, רשאי בית הדין לעבודה לזכות את הנער או הנערה התובעים בפיצוי של עד 15,000 שקלים", מסכמת עו"ד ביבר לקואה.

עו"ד עדי ביבר לקואה, http://www.biber-law.co.il  ממשרד ביבר לקואה חייקין בראשון לציון, עוסקת בדיני עבודה, תנאי העסקה, חוזי העסקת עובדים, וייצוג של חברות ועובדים בפני בתי הדין.

צילום: שירה לוי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*