גזלייטינג: 7 נורות אזהרה שכדאי שתכירי

גזלייטינג: 7 נורות אזהרה שכדאי שתכירי

גזלייטינג הוא מושג חדש שמקורו באנגלית ותירגמו לעברית הוא: אורות הגז. השם הזה נלקח ממחזה מראשית המאה העשרים, אשר מספר על נערה צעירה שבן זוגה מנסה לשכנע אותה כי היא משוגעת, על ידי עמעום של אורות הגז. כאשר זו טוענת כי הבית חשוך, הוא טוען כי היא מאבדת את שפיותה. היום, משמש המושג כדי לכנות מקרים בהם במערכת יחסים, בעיקר בין גברים לנשים אבל לא רק, גם כאשר האישה מרגישה כי משהו לא קשורה, הצד השני טוען בתוקף כי האירועים התנהלו אחרת ממה שהיא חושבת, מה שמביא לסוג של פקפוק עצמי ומכאן להתפתחות של כמו מערכת של שליטה באמצעות התודעה. לא פעם, נשים אשר מצאו עצמן במערכת יחסים מהסוג הזה סוחבות איתן לאורך שנים, תחושה של חוסר ביטחון עצמי, פקפוק עצמי ותחושה של אובדן ערך עצמי. אם את חוששת כי את נמצאת במערכת יחסים בה את לא מצליחה לצביע על הדברים בדיוק אבל בכל זאת, משהו מרגיש לא בסדר, יכול להיות כי כדאי לך לקרוא את המאמר הבא.

איך התופעה מתבטאת בחיים עצמם

הרבה פעמים לוקח זמן לזהות כי את נמצאת במערכת יחסים שאינה מיטיבה. אגב, מערכת היחסים לא חייבת להיות זוגית דווקא, אנחנו יכולות להצביע על מקרים מהסוג הזה במקום העבודה, ביחסים בין חברים וכן הלאה. התופעה הקלאסית תהיה בדרך כלל מקרים חוזרים בהם הצד השני בקשר אומר מילים כמו: 'לא אמרתי את זה', 'את מדמיינת', 'את היסטרית', 'את מגזימה' וכן הלאה. באופן הזה, המניפולציה מעוררת בצד הפגוע את התחושה כי הוא זה שלא מבין מה קורה וכי אולי באמת האירועים התרחשו אחרת מאיך שזכר אותם. במקרים אחרים, גזלייטינג יכול להיות באמצעות האשמת הקורבן: 'אני לא אדבר איתך שוב אם תגידי את זה', 'כבר אמרתי לך שלא לדבר על זה', מה שמביא עוד פעם לתחושה של ספק עצמי וחשש מהעלה של נושאים רגישים בתוך הקשר. בשני המקרים מערכת היחסים היא לא מערכת יחסים טובה. מערכת יחסים טובה היא כזו שיש בה הדדיות ובה כל הצדדים מרגישים כי אין להם פחד או ספק ולו לרגע.

איך תצליחי לזהות כי את נמצאת במערכת יחסים מתעללת

כאמור ישנם סוגים שונים של גזלייטינג כאשר הבסיס לכולם זו המניפולציה של צד אחד על הצד השני. בגדול, בכל רגע של פקפוק עצמי חוזר, אנחנו נראה את המקרה בתור גזלייטינג. כאן רשמנו שבעה סימנים לכך שמשהו לא קשורה ואולי לכך שכדאי לך לפנות לקבל עזרה.

  1. סימן ראשון, את לא מרגישה בנוח לדבר על נושאים מסוימים: כאמור, גזלייטינג יכול לגרום להשתקה של הצד השני ולתחושה כאילו זה לא בסדר להעלות נושאים כאלו ואחרים על סדר היום. אנחנו לא מדברות על סיטואציות בהן יש לדבר בתשומת לב וברגישות, אלא על הימנעות חוזרת של הצד השני וניסיון להשתקה שלך.
  2. סימן שני, סתירה חוזרת של האדם השני: אם בכל פעם הוא אומר לך כי את לא זוכרת את הדברים נכון, אומר לך שלא זה מה שנאמר וכולי, יכול להיות כי מדובר על גזלייטינג.
  3. סימן שלישי, הסטה של האשמה: כאן, הפוגע יסביר שוב ושוב למה הוא היה בסדר ואת לא בסדר בטענות כאלו ואחרות. מה שמביא לירידה בביטחון העצמי.
  4. סימן רביעי, הקטנה חוזרת: כאן נמצא משפטים כמו 'את לא מבינה', 'את לא מנוסה מספיק' וכן הלאה. כלומר, תינתן לך התחושה כאילו את לא שווה בלי אותו אדם שגורם לך להרגיש ככה.
  5. אם הוא מסביר לך כי אין ממה להתרגש: לפעמים הצד הפוגע יכיר בתחושותייך אבל יסביר שוב ושוב כי הבעיה היא אצלך, את זו שחווה את הדברים בצורה כזו אבל זה לא אומר כי הוא עשה משהו לא בסדר.
  6. אם את מרגישה כי את לא מבינה כבר מה נכון ומה לא נכון: האינטואיציות שלנו חזקות ולפעמים, גם אם את לא יודעת להגיד בדיוק מה קורה, הרי שאת יודעת כי את מרגישה חוסר ביטחון. זה כבר סימן לכך שיש לפנות לקבלת סיוע מקצועי.
  7. אם הוא כל הזמן אומר שההתנהגות שלך פוגעת בו: זה אולי לא ממש גזלייטינג אבל כאמור, מערכת יחסים טובה היא מערכת יחסים הדדית.

כמובן, מערכות יחסים הן מורכבות וכל אחד מאיתנו לפעמים, לא קשוב לדברי האחר. גזלייטינג זו תופעה בה הצד הפגוע חש פקפוק עצמי חוזר שוב ושוב, על פני תקופה ארוכה. כך או אחרת, זכרי כי את לא לבד ויש מי שישמחו לעזור לך .

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*