בקרוב מבוך בירוקרטי לקבלת גמלה מהביטוח הלאומי

בקרוב מבוך בירוקרטי לקבלת גמלה מהביטוח הלאומי

משפטנים: בקרוב ייכפה מבוך בירוקרטי שיקשה על חולי סוכרת לקבל גמלה מהביטוח הלאומי.

פגיעה קשה בקשישים ובנכים – כחלק מהמדיניות החדשה של המוסד לביטוח לאומי, אשר תחסוך למוסד תשלום תגמולים במאות מיליוני שקלים.
לדברי עו"ד חני דקל – אלבז, העוסקת בדיני נזיקין, ביטוח, ביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות וחברתיות – עד היום כל סיבוך של מחלת הסוכרת העניק למבוטח נכות בשיעור 65% – והוא הפך זכאי לגמלה חודשית מהביטוח הלאומי.
מה-1 בדצמבר השנה (בעוד כשבועיים) יחלו במוסד לביטוח לאומי לבחון כל סיבוך וסיבוך לעומקו, ויקשו בכך על מאות אלפי חולים לקבל את הגמלה לה הם זכאים היום.
לדברי עו"ד דקל – אלבז, חולה שלא יספיק להגיש את תביעתו למוסד לביטוח לאומי עד סוף החודש הנוכחי – צפוי לסבך בירוקרטי קשה, שעלול להימשך חודשים ושנים – עד אשר יראה, אם בכלל – כסף מהביטוח הלאומי.
מי שיקדים להגיש את בקשתו – יהיה זכאי לקבל את הגמלה לפי ההסדר הישן.

מכה קשה צפויה בקרוב לחולי הסוכרת בישראל: ב-1 בדצמבר 2014 יכנסו לתוקפן תקנות חדשות לקביעת נכויות במוסד לביטוח לאומי, המחמירות מאד עם חולי הסוכרת וצפויות לפגוע משמעותית בזכויותיהם.
על פי הנתונים הרשמיים, בישראל חיים כ-435,000 חולי סוכרת מסוגים שונים (סוכרת נעורים וסוכרת מסוג 2, הנפוצה ביותר), בנוסף לכ-200,000 חולים אשר אינם מודעים עדיין למחלתם. מדי שנה מתגלים כ-30,000 חולי סוכרת חדשים בישראל, וכ-2,500 חולים נפטרים מהמחלה.
לדברי עו"ד חני דקל – אלבז, למרות שרוב חולי הסוכרת מנהלים אורח חיים תקין, הודות לנטילת תרופות על בסיס קבוע המאפשרות את צמצום הסכנות, המחלה עלולה לגרום במקרים מסוימים לנזקים ולסיבוכים קשים – ובהם עיוורון, טרשת עורקים, אי ספיקת כליות, כיבים ברגליים ועוד. סיבוכים אלה עלולים לגרום לאובדן כושר העבודה והעצמאות של החולה, ואף להזדקקותו לעזרת צד ג' לטיפול ולסיעוד – דבר שעלול להשפיע גם על שאר בני המשפחה.
לדברי עו"ד דקל – אלבז, לאחרונה החליטו במוסד לביטוח לאומי להחמיר מאד את התקנות לפיהן קובע המוסד מיהו חולה סוכרת הזכאי לגמלה. אם בעבר כל סיבוך של המחלה היה הופך את האזרח לנתמך על ידי המוסד לביטוח לאומי – בעוד מספר שבועות המצב יהפוך שונה בתכלית – ומול משרדי הביטוח הלאומי ישתרך תור ארוך של חולי סוכרת – שינסו להוכיח כי הם לוקים בסיבוכים המזכים אותם בתמיכה מהמדינה.
"קביעת הנכות האוטומטית – תתבטל"
"התקנות לקביעת הנכויות השונות במוסד לביטוח לאומי כלולות ב'ספר הליקויים' לקביעת דרגת נכות", מסבירה עו"ד דקל – אלבז. "מדובר בקובץ תקנות, המפרט את אחוזי הנכות שקובעות הוועדות הרפואיות לכל מחלה או פגיעה – ביניהן גם מחלת הסוכרת". לדבריה, עד כה, על פי תקנה 4(6) – הקובעת את הזכויות ואת הנכויות של חולי סוכרת בביטוח לאומי – כל חולה סוכרת אשר אובחן כסובל מסיבוך כלשהו בגין המחלה, קיבל באופן אוטומטי נכות בשיעור של 65%, זאת, ללא קשר לחומרת הסיבוך.
אלא שעל פי התקנות החדשות, קביעת הנכות תהיה ספציפית לכל מקרה ומקרה, ותכלול הערכת חומרת כל סיבוך בנפרד. "המשמעות היא שרק חולה, אשר יעמוד בקריטריונים המחמירים שייקבעו, יקבל דרגת נכות בשיעור של 65% מהמוסד לביטוח לאומי", מפרשת עו"ד דקל – אלבז.
לדבריה, גם הזכויות וקביעת שיעורי הנכות של חולי סוכרת, הסובלים אך ורק מהמחלה, ללא סיבוכים נוספים – נפגעו והוקשחו משמעותית בתקנות החדשות.
"פרק זמן קצר נותר לניצול התקנות הישנות"
"יישום התקנות החדשות צפוי לפגוע בצורה ניכרת ומהותית בחולי סוכרת, אשר טרם הגישו תביעותיהם לביטוח לאומי, ולהפחית את מספר הזכאים לתגמולים בהתאם", אומרת עו"ד דקל – אלבז. "זאת, מפני שהתקנות החדשות יכנסו לתוקף מיום 1 בדצמבר – הן יחולו רק על מי שהגיש תביעתו מיום זה. לכן, חולה סוכרת אשר עד ל-1 בדצמבר לא יגיש את תביעתו לקבלת תגמולים בשל סוכרת, או בשל החמרת המחלה, עלול להפסיד ואף לאבד כליל את זכויותיו".
לעומת זאת, מי שהגיש תביעתו בטווח של 36 חודשים לפני תחילת התיקון, יחולו עליו אחד משניים – או התקנות הקודמות או התקנות החדשות – בהתאם לנוסח המיטיב יותר עם החולה.
"חולי סוכרת רבים בארץ הסובלים מסיבוכיה השונים של המחלה, אינם תמיד מודעים לזכויותיהם, וגם כאשר הם מודעים להן – לא תמיד הם יודעים כיצד להתנהל מול המערכת והבירוקרטיה, כדי לקבל את מירב הפיצויים הכספיים המגיעים להם", אומרת עו"ד דקל – אלבז. "נדרש ידע וניסיון מקצועי על מנת להתמודד מול דרישות המוסד לביטוח לאומי. לאור התקנות החדשות והמחמירות, מומלץ לחולי סוכרת בארץ לנצל את פרק הזמן הקצר אשר נותר עד להחלת התקנות החדשות, לצורך הגשת תביעות מזורזות, ולהימנע ממצב של פגיעה מהותית בזכויותיהם".

הכותבת, עו"ד חני דקל – אלבז, בעלת משרד בוטיק המתמחה בדיני הביטוח, הביטוח הלאומי, הנזיקין ובמימוש זכויות רפואיות וחברתיות.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*