מותק… הילדים השמינו

מותק… הילדים השמינו

חדש באשדוד פור יו, טור שבועי של כהנת הדיאטה וההומור מזי כהן, הטור הראשון פותח איך לא, עם הילדים שלנו. השמנת ילדים ובני נוער מטרידה הורים רבים. בשנים האחרונות יותר מאי פעם עסוקים הורים רבים בבעיית האוכל של ילדיהם. האם הילדים שמנו או שנדמה לנו? האם יש צורך לטפל בילד השמן, בנערה המתבגרת או שזה יעבור כשיגדלו?

לפני חמש שנים עבודות מחקר שלי ושל אחרים הראו שההשמנה היא בסביבות 10% מתוך כלל הילדים ונוער. כלומר , בממוצע כמעט מכל 10ילדים בכיתה היה ילד אחד בעודף משקל של 25% לעומת המשקל הרצוי. עודף המשקל היה 7-5 קילוגרם יותר מהרצוי.

בעשור האחרון מתוך מחקרים עדכניים, מתברר שהמצב החמיר מאוד. אחוז הילדים השמנים הכפיל את עצמו. בארץ ובארצות הברית 20% ויותר מבני הנוער והילדים סובלים מעודף משקל. גם כמות הקילוגרמים העודפים גדלה לממדים מפתיעים של 20-10 ק"ג לפחות.

המסקנה וההמלצה כיום היא שיש לטפל ולא להזניח. השמנה היא מחלה כרונית בעצמה. היא הנפוצה ביותר ביותר אצל ילדים בעולם המודרני , ומהווה גורם סיכון למחלות רבות בעתיד: למחלות לב כללית, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה,סוכרת,בעיות נשימה,בעיות אורטופדיות ופסיכולוגיות. מכאן, שלטיפול ולמניעת ההשמנה בילדים ומתבגרים, חשיבות רפואית ממעלה ראשונה.

40% מהילדים השמנים יהפכו למבוגרים שמנים, 70% מהנערים השמנים יהפכו למבוגרים שמנים. כלומר, השמנה בגיל צעיר מנבאת השמנה בעתיד.

ומי מבין ההורים רוצה בסבל של הילד שלו כשיתבגר?

הדרך שבה נסייע לילדינו:

התמיכה של המשפחה כולה חיונית להצלחת התהליך. זהו סוד ההצלחה. שני ההורים חייבים להיות מעורבים בתהליך. הדיאטה היא של הילד בלבד. השינוי הוא בכל הרגלי האכילה בבית. לדוגמה, לא נצפה שהילד השמן בבית יאכל לחם קל ביום שבת, כשמולו יישבו כולם עם בורקס, לא ייתכן שהבית יהיה מלא עוגות ובמבה כי "אי אפשר לייבש את הבית בגללו" ולצפות שהילד ירצה לרזות. שיתוף פעולה של ההורים במיוחד הוא המפתח להצלחת הטיפול וההרזיה של הילדים ולא כוח הרצון של הילד. הורים המגיעים עם ילדיהם אליי לייעוץ מבינים שהמשימה היא משותפת. הילד לא מחליט מה קונים הביתה או מה מבשלים. הוא צרכן של מה שקיים בבית, והבית צריך להיות המקום הבטוח ביותר בשבילו. טעות חמורה מצד אחד לדבר איתו על העובדה שהוא שמן ומצד שני להכשיל אותו במשימה ובניסיון לרזות. זהו תסכול שיש ורצוי לחסוך מהילד. הילדים המצליחים ביותר לרזות הם אלו שהוריהם היו שותפים מלאים למשל:

  • לחם קל אוכלים כולם, גבינות רזות בלבד, אין בורקס ומלווח בשבת אלא סלטים ואוכל בריא.
  • "חיסול" מחסני הממתקים בבית והגשת פירות וירקות במקום.
  • יציאה להליכה משותפת של הורה וילד מדי יום למשך חצי שעה.
  • הכנת האוכל מראש לילד שמגיע מבית הספר. אוכל שיש רק לחמם ולאכול כדי לא לזלול שטויות עד שהאמא מגיעה ומכינה אוכל.
  • להימנע מארוחת ערב גדולה כארוחה עיקרית, זו טעות שגורמת להשמנה אצל הילדים.
  • ההתמדה לאורך זמן היא ההצלחה.

הורים הדואגים שילדיהם יצטרפו לקבוצת תמיכה לשינוי הרגלי אכילה, חוסכים מהם סבל רב בעתיד, וילדיהם זוכים באורח חיים בריא יותר, בגוף רזה יותר ובחיים מאושרים יותר ובביטחון עצמי והערכה עצמית גבוהים יותר.

מזי פאר – מנהלת המרכז להרזיה והומור
טלפון:  08-8564856 נייד: 052-4665221

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*