על מה חשוב להקפיד כשמבצעים עבודות עפר?

על מה חשוב להקפיד כשמבצעים עבודות עפר?

עבודות עפר הן חלק בלתי נפרד מפרויקטים רבים, שכן חלק גדול מפיתוח התשתיות בכל מדינה מודרנית כולל הזזת כמויות עפר משמעותיות או העברתן ממקום למקום. לצורך ביצוען של עבודות מסוג זה נעשה שימוש בכלי רכב כבדים המוגדרים צמ"ה (ראשי תיבות של הביטוי "ציוד מכני הנדסי") ובהם שופלים, מחפרים, דחפורים ומשאיות עפר, ועוד דגש חשוב הוא על פינוי מסודר של פסולת שנוצרת לאחר השלמת ביצוע פעולות שמטבען מייצרות פסולת.

אילו פרויקטים כוללים הזזת או פינוי עפר?

בקטגוריה של עבודות העפר ניתן למצוא מגוון רחב של סוגי פרויקטים. כך למשל סלילתם של כבישים חדשים או הרחבת כבישים קיימים מחייבת את שכירת שירותיו של קבלן עבודות עפר מנוסה ובעל ציוד מתאים, יישור שטח למטרה כזו או אחרת כרוך גם הוא בהעברת עפר ממקום אחד לאחר, הנחתן של מסילות רכבת היא עוד דוגמה של עבודת עפר, בעבר היו לא מעט עבודות כאלה למטרות צבאיות (הקמת ביצורים, חפירת תעלות נ"ט וגם פריצת קווי ביצורים של האויב) וגם כיום יש לעתים צורך בצמ"ה בשירות הצבא, הקמת סכרים, חפירה של תעלות ועוד.

סוגי כלי הרכב שבהם משתמשים כדי לבצע את עבודות העפר

כאמור ישנו מגוון רחב של כלי רכב שמשמשים לצורך ביצוע עבודות העפר השונות ובהם דחפורים, מחפרים, מפלסות ומשאיות עפר.

דחפור הינו למעשה טרקטור עוצמתי עם כף קדמית שהיא זו שמזיזה את העפר ודוחפת את האדמה. הדחפור, שנקרא גם בולדוזר, נמצא בשימוש האדם כבר מתחילת המאה ה-20, פועל לרוב באמצעות מנוע דיזל והכף שלו הינה הידראולית. תא המפעיל הוא כמעט תמיד סגור, ממוזג, מדופן נגד רעש וכולל מערכות בקרה ושליטה מתקדמות. הגגון של הדחפור בנוי כך שלא יימחץ אם הדחפור מתהפך. הבחירה בין סוגי הדחפורים היא גם בהתאם לסוג הכף – בין השאר ישנה כף שנקראת S-Blade שמשמשת לעבודות העפר היחסית עדינות, וישנה כף U-Blade שהיא מעוקלת ומאפשרת גם עקירת מכשולים.

מחפרים כוללים זרוע לצורך חפירה, משטח ציר שעליו הזרוע מותקנת ומערכת הנעה שלרוב היא על בסיס זחלים. מחפר, שנקרא גם באגר, מבצע עבודות עפר שכוללות חפירה של בורות גדולים, שוחות, תעלות ועוד. עוד סוג הוא מחפרון, שבו ניתן להשתמש לחפירתם של בורות קטנים. מחפרים שונים משמשים גם את צה"ל.

מפלסות כשמן כן הן – כלי רכב גדול שתפקידו הוא ליישר את השטח לאחר שהכלים הכבדים הקודמים ביצעו את עבודתם. משאיות עפר הן משאיות גדולות עם מכולה פתוחה שלתוכה מעמיסים את העפר שרוצים להעביר.

מדוע חשוב לעבוד רק עם קבלן עפר מנוסה?

עבודות עפר הן פרויקטים מורכבים ואפילו מאוד. הסיכון לטעויות ולנזקים גבוה, וגם עבודה שאינה יעילה עלולה להימשך פרק זמן ארוך מאוד, כשגם לכך ישנה כמובן עלות בלתי מבוטלת. בהתאם חשוב מאוד לעבוד אך ורק עם קבלן בעל ניסיון רב בתחום ספציפי זה.

 

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*