עיריות מקומיות ותפקידן

עיריות מקומיות ותפקידן

לעתים הרשויות המקומיות נתפשות כגוף שכל תפקידו הוא לפנות עבורנו את הזבל ולדאוג שהרחובות יהיו מוארים היטב – אבל בפועל הן משפיעות במידה רבה מאוד על תחומי חיים רבים.

פיתוח המרחב הציבורי

אחד התפקידים החשובים ביותר של כל רשות מקומית – בין אם זו עירייה (בישובים שחיים בהם למעלה מ-20,000 בני אדם) ובין אם זו מועצה מקומית או מועצה אזורית (לרוב בישובים הכפריים) – הוא לפתח את המרחב הציבורי. פיתוח האזורים השונים נועד לאפשר את מילוי כל הצרכים של תושבי המקום, ובפרט חינוך, בריאות, פנאי, תרבות, קניות ועוד, ובמקרים רבים גם למשוך אל אותה עיר תיירים. בנתניה למשל הושקעו משאבים רבים בפיתוח אזור החוף, נקודת החוזקה העיקרית של העיר, ודוגמה אחת מני רבים היא הקמת המעלית שמחברת את מצוק הכורכר עליו יושבת נתניה עם החוף, כך שמטיילת הראשונים, אחת האטרקציות המרכזיות בעיר, תהיה גישה נוחה ומהירה לכלל האוכלוסייה הישר אל הים.

חיזוק אוכלוסיות מוחלשות

עוד תפקיד רב משמעות של כל רשות מקומית הוא חיזוק האוכלוסיות המוחלשות, הן באופן ספציפי והן באופן כללי. הסיוע הספציפי למי שזקוק לכך ניתן במרבית המקרים על-ידי מינהל הרווחה שמזהה את הצרכים הייחודיים של תושבי העיר, ובנוסף פועלת כל עירייה, ובפרט עיריית נתניה, כדי לשדרג את התשתיות (הפיזיות והאחרות) בשכונות מוחלשות ובכך להעצים את מי שמתגורר בהן. אחת הדרכים הטובות יותר לעשות זאת היא באמצעות ייזום ועידוד פרויקטי התחדשות עירונית שמושכים לשכונות הוותיקות אוכלוסייה חדשה, שמזרימה אליהן אנרגיות אחרות ותורמת להתפתחות – בנתניה למשל הוכנה תוכנית מתאר ברוח זו לקריית נורדאו, לנאות שקד ולשכונת דורה.

הנחלת ערכים נכונים

אמנם התפקידים העיקריים של כל עירייה הם ביצועיים במהותם, אבל לכל ראש עיר ישנו מגוון רחב של כלים גם להנחלת ערכים ראויים בעיניו. שתי דוגמאות טובות לכך הן דאגה לסביבה ומניעת אלימות. בנתניה למשל מקדמים במרץ סוגיות "ירוקות" שונות ובין השאר נערכו בה פעילויות שונות במסגרת יום האוקיינוסים הבינלאומי (בשמורה הימית פולג שאין מקום מתאים ממנה לקדם הגנה על בעלי החיים והסביבה), תוכנן מיזם שיתוף אופניים, הוצבו מתקני מחזור רבים, ועוד. על-מנת לצמצם את האלימות וליצור אקלים של סובלנות, כבוד, דיאלוג וביטחון אישי לכולם, נעשו פעולות רבות בתחומי החינוך (הפורמלי והבלתי פורמלי), הרווחה, האכיפה ועוד, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות והישענות על שיטות מתקדמות שכבר הוכיחו את עצמן.

תרבות ואמנות

עוד תפקיד חשוב של כל רשות מקומית הוא לפתח את התרבות והאמנות, הן באופן כללי ובפרט את היצירה המקומית. עירית נתניה מעניקה מלגות לאמנים בראשית דרכם (בגילאי 15 עד 30) בתחומים רבים (מוזיקה, קולנוע, תיאטרון, אמנות פלסטית ועוד). בנוסף פועלים בעיר גלריה נחשבת, היכל תרבות מושקע, תזמורת קאמרית, מוזיאון לתולדות העיר שמחבר את התושבים עם העבר המרתק שלה, ועוד ועוד.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*