מדבקת, אך לא בהכרח מסוכנת: הקונדילומה

מדבקת, אך לא בהכרח מסוכנת: הקונדילומה

מה היא בכלל הקונדילומה? האם היא יכולה להופיע גם אצל גברים וגם אצל נשים? כמה היא מדבקת? איך נדבקים בה? האם היא מסוכנת? ומה עושים כדי להיפתר ממנה? התסמינים, הסיבות להידבקות, דרכי טיפול ועוד- כל התשובות לשאלות.

קונדילומה זו יבלת, או כמה יבלות מקובצות, הנגרמות מזנים שונים של נגיף הפפילומה, אך במרבית המקרים אינן סרטניות או מסוכנות, יבלות הקונדילומה מתמקמות על איבר המין הנשי כמו גם הגברי, אצל גברים ונשים היא יכולה להופיע גם באזור פי הטבעת.
יבלת הקונדילומה לרוב אינה כואבת, אינה מציקה, אינה אדומה – היא בצבע עור, רכה וקטנה יחסית.

כיצד נדבקים בה והאם היא מסוכנת?

מדובר בנגיף מדבק מאוד והבעיה העיקרית היא שישנם נשאים של נגיף הקונדילומה מבלי שהופיעו אצלם תופעות בדמות יבלות, לעיתים גם היבלות צצות לאחר תקופה של כמה שבועות.
לכן, אדם אשר נושא קונדילומה, אינו יוכל תמיד לדעת זאת, אך יחד עם זאת יוכל להדביק בתמים אדם אחר. כיצד?

בעת קיום יחסי מין לא מוגנים, ללא קונדום, אחד מהצדדים עלול להעביר קונדילומה לצד לשני, לפעמים אפילו מבלי לדעת שהוא נושא אותה ומדביק בה אחרים. כמו כן, במידה וישנה יבלת קונדילומה אשר נמצאת באזור אשר אינו מכוסה על ידי הקונדום, הקונדום אינו ימנע היבדקות. החיסונים נגד הפפילומה, הם אלו שימנעו הדבקות בקונדילומה.

התגלתה אצלכם קונדילומה? מומלץ להיבדק על מנת לשלול זנים אחרים של פפילומה, אשר עלולים להיות סרטניים. במקרים חריגים גם יבלת הקונדילומה עלולה להפוך לנגע סרטני.

האבחנה תיעשה על ידי גניקולוג או אורולוג, ובמקרים של חששות וספקות המטופל יבצע ביופסיה. במידת הצורך גם בדיקות נוספות בדמות בדיקות שתן ובדיקות דם על מנת לשלול מחלות אחרות ונוספות.

כיצד מטפלים?

יבלת הקונדילומה חולפת מעצמה במקרים רבים, לאחר מספר שבועות ואפילו חודשים. ישנם מקרים בהם המטופל נדרש לטפל באמצעות קרמים, תכשירים תרופתיים, הסרה בחנקן נוזלי, מחט חשמלי או בטיפול בלייזר.

בתכשירי המריחה, משתמשים בחזרתיות של מספר טיפולים. כאשר ישנם שני סוגים של תכשירים – הסוג הראשון תוקף ישירות את הנגע ומעלים אותו ואילו השני, מעודד את הגוף להגיב בצורה חיסונית ולהתחזק מול הנגעים.

שיטות הסרת הנגעים באמצעות הלייזר או חנקן נוזלי, יינקטו במקרים בהם הטיפול המשחתי אינו עזר או במידה ורוצים לטפל באופן מידי בנגעים.
הטיפול מתבצע על ידי רופא מוסמך כאשר מדובר בחנקן נוזלי מחט חשמלית ו/או לייזר.

טיפולי ההסרה עלולים להיות מלווים בכאבים, צריבות, תחושת שריפה מקומית וגירויים מקומיים.

גם לאחר הסרת היבלות – המטופל עדיין עלול לדבק מכיוון שלפעמים נשאר נגיף בתוך גופו. כמו כן הוא עלול להופיע שוב ולחזור, ולכן צריך להקפיד על ביקורות עצמאיות ואצל הרופא.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גניקולוג בכיר.

צילום: Depositphotos

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*