למי להאמין? לעירייה או למבקר המדינה

למי להאמין? לעירייה או למבקר המדינה

הדד ליין הגיע. ידענו שהוא יגיע והוא  יהיה חמור וגם ידענו מי יחגוג על כל הערת המחבר. אז הנה זה בא. דו״ח מבקר המדינה עם פרק נרחב ולא מחמיא על הבתנהלות העירייה בכל מה מה שקשור להתנהלות בפרוייקט הדגל של התחבורה הציבורית המוכר לכולנו בשם REWAY.

מבקר המדינה היוצא יוסף שפירא, מחבר הדו״ח החריף שהותר לפרסום היום בשעה 12 מגלה ממצאים קשים בנוגע לניהול פרויקט התחבורה "הגל הירוק" באשדוד, כדי להראות להראות עד כמה הוא לא מרוצה מההתנהלות הוא כלל המלצה להטיל חיוב כספי על ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ועל מנכ"ל העירייה אילן בן עדי שהם מוגדרים מטעם משרד התחבורה כאחראיים ישירים של הפרוייקט.

הדברים מופיעים בתוך דו"ח על השלטון המקומי בישראל והפרק הנוגע לתחבורה באשדוד, הנקרא היבטים ביישום פרויקט "עיר מודל לתחבורה בת קיימא" מונה כ-80 עמודים.

למרות שעברו 8 חודשים מאז הבחירות ונראה שהכל מאחורינו עד 2023 מצליחה עיריית אשדוד, עם כל הכוונות הטובות שלה ואקום הסברתי גדול, כאילו לא למדו שום לקח מהקדנציה הקודמת ולא מכינה את הקרקע לתגובות הציבוריות הקשות.

מיד עם סיום הבחירות קפא הפרוייקט, קולות הרקע והתאונות מביטול הפניה שמאלה העירו אותו מידי פעם והזכירו שהוא קיים. איש כבר לא עובד מזה חודשים על הקו וכך הופכת השדרה המרכזית, ציר הצירים של אשדוד כאתר בניה נטוש.

עיקרי הממצאים בדו"ח

עיריית אשדוד שקיבלה את האחריות להקמת הפרויקט חרגה לאורך כל משך ביצועו מתנאי ההסכם עליו חתמה עם משרד התחבורה. העירייה נהגה בחוסר שקיפות, לא שיתפה פעולה באופן מלא עם משרד התחבורה וועדת ההיגוי, קיבלה החלטות חד צדדיות בנוגע לתכולת הפרויקט ובנוגע להקפאת ביצוע מרכיבים מרכזיים בו, הכל מבלי שקיימה הליכים סדורים לבחינת השינויים שעשתה והשלכותיהם ומבלי שקיימה דיונים במועצת העירייה. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלותם של ראש העירייה ומנכ"ל העירייה בכל הנוגע לקידום הפרויקט, ובמיוחד בנושא עמידה בהתחייבויותיה על פי ההסכם עם משרד התחבורה, התנהלות שלא הייתה שקופה כלפי חברי המועצה, משרדי התחבורה והאוצר והציבור ועלולה לפגוע בתקציב העירייה, בעקרונות היעילות והחיסכון ובאמון הציבור במערכת השלטונית.

היעדר בקרה תקציבית ומעקב שוטף אחר ביצוע הפרויקט

נכון למועד סיום הביקורת אין בידי עיריית אשדוד מידע מלא ומפורט על סטטוס הפרויקט, לרבות אומדן מפורט ליתרת הכספים שהוצאתם נדרשת לביצוע מרכיבי הפרויקט שטרם בוצעו; אומדן הכספים שתוציא העירייה מקופתה כדי לממן את יתרת מרכיבי הפרויקט שהיא תבצע במימון מלא שלה; פירוט מרכיבי העבודה שנדרשו לפי צווי התחלת עבודה שטרם בוצעו ועלותם; ולוחות זמנים מפורטים ועדכניים לסיום ביצוע כל המרכיבים. נוסף על כך, אין בידי העירייה דוח המפרט את מרכיבי הפרויקט שבוצעו ואת המרכיבים שטרם בוצעו וביצועם מתעכב או מבוטל.

הקפאת ביצוע כיכר אילן רמון

כיכר אילן רמון ממוקמת על ציר בגין. באוקטובר 2017 הודיעה העירייה למשרד התחבורה כי החליטה "להשהות" את העבודות בכיכר במקטע שאורכו כ-25% מהאורך הכולל של ציר בגין, ולשנות את התכנון המקורי שהיא בעצמה הכינה; הכול, מבלי שהעירייה אישרה החלטה זו במועצה, כל שכן קיימה דיון על השלכותיה התקציביות, התחבורתיות והמשפטיות של החלטה כזו. משרד התחבורה וועדת ההיגוי קיבלו את קביעת העירייה לשינוי התכנון המקורי מבלי שנימקו זאת, ובניגוד לדעתם של גורמי המקצוע (חברת הבקרה) שליוו את הפרויקט מטעמם, ולא דנו בהשלכותיה המשפטיות והתקציביות והשפעתה על לוחות הזמנים ועל השלמת הפרויקט.

אל החגיגה מצטרפת חברת האופוזיציה הלן גלבר, שלא הצליחה לעכל את הפרוייקט עוד בימיו הראשונים, גלבר טוענת ואף רומזת בפומבי על מניעים אחרים לגמרי בביצוע הפרוייקט, מדבריה משתמע שיש בידה מידע שיימסר בקרוב, מידע העלול להפליל את האחראיים למיזם (הכוונה לראש העיר ולמנכ״ל העירייה) וקוראת להם לקחת אחריות ולהתפטר… ויפה שעה אחת קודם.

רוב טענות המבקר וזאת מבלי להיכנס ולצטט את 80 עמודי הדו״ח מתייחסים בעיקר להתנהלות של העירייה מול הקבלנים ומול משרד התחבורה, שינויים בתכניות שלא שותפו בשקיפות ולא נוהלו בצורה תקינה עפ״י הפרוטוקול, הן מבחינת ניהול התקציב, הן בהקמת מאכז הבקרה וההשתהות בפרסום המכרז להקמתו ועד כיכר רמון וההחלטה לגלח אותו מבלי לעשות פרוצדורלית בצורה הנכונה והמתבקשת.

המבקר תוקף שוב ושוב, כמעט בכל צומת זמן בפרוייקט את הפרוייקט וכל נזיפה מקימה מחדש את מתנגדי הפרוייקט ומתנגדי השלטון.

גם אם לא יגיעו לשלב החיוב האישי או לפן פלילי כזה או אחר עקב התנהלות לא תקינה של התהליכים צפוייה לעיריית עבודת שיקום רצינית כדי ליישר קו עם יתר זרועות הביצוע של הפרוייקט, בטח מבחינה בירוקרטית וניהולי התקציב.

בעיריית אשדוד שוקלים לעתור לבג״ץ בעקבות הדו״ח החמור ובעקבות הרבה מאוד חוסר דיוקים והאשמות שווא. בעירייה טוענים שהמבקר הקצין ולא מודע לעובדות בשטח.

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*