להביא לשינוי משמעותי באמת – תואר שני בייעוץ חינוכי

להביא לשינוי משמעותי באמת – תואר שני בייעוץ חינוכי

הרצון בעיסוק בעל משמעות וערך מוסף מעבר לפרנסה מאפיין רבות ורבים מהפונים ללימודי חינוך במסגרות אקדמאיות שונות. ברבים מן המקרים מדובר באנשים המרגישים כי העיסוק בחינוך מהווה עבורם סוג של שליחות ומאפשר להם הגשמה עצמית וסיפוק רב, ומסיבות טובות ומובנות. עבור אלו שכבר עוסקים בחינוך בפועל וצלחו תואר ראשון בתחום, כמו גם עבור מי שעדיין לא אך פוזל לכיוון זה, תארים מתקדמים בתחום דוגמת תואר שני בייעוץ חינוכי מספקים את ההזדמנות לעצב את פני הדורות הבאים ולהשפיע לחיוב על החברה בצורה משמעותית

מהו ייעוץ חינוכי ומה כולל התואר?

תואר שני בייעוץ חינוכי מיועד לבעלי תואר ראשון בחינוך, ומועבר כיום במתכונת של תואר שני מחקרי לכל דבר ועניין, הכולל הגשת תזה (מה שפותח את הדלת בפני דוקטורט בתחום בהמשך הדרך).

תחום הייעוץ החינוכי עוסק במערכת החינוך במגוון מישורים – המישור המערכתי הכולל, המישור הבין אישי (היחסים שבין תלמידים שונים, בין תלמידים למורים וכו') והמישור התוך אישי (עולמו הפנימי של התלמיד וההשפעה על יכולתו ללמוד ולרכוש חינוך הולם). יועצים חינוכיים משולבים כיום במוסדות לימודים רבים ושונים בארץ, ופועלים הן ישירות מול התלמידים והן בשילוב עם דרגי ההנהלה השונים, במטרה להביא לשינויים רחבים רצויים.

תואר שני התחום זה מיועד להכשיר יועצים חינוכיים משכילים, מיודעים, בעלי ראייתה רחבה ופתוחה ובעלי קוד אתי ברור ומובהק. במסגרתו, לומדים הסטודנטים כיצד לזהות מצוקות ובעיות בקרב תלמידים (כמו גם בקרב המורים עצמם ובית הספר כולו), ומתרגלים התערבויות טיפוליות במצבים שונים. לכן נחשפים הסטודנטים במסגרת התואר לשיטות ותיאוריות בדבר זיהוי מצוקות, בניית תכניות ייעוץ המיועדות ליצירת אקלים חינוכי אופטימאלי במוסד הלימודים בו הם פועלים ועוד.

כיצד מספק תואר שני בייעוץ חינוכי את האפשרות להשפיע לטובה בפועל?

אנשי חינוך ישראלים רבים, וספציפית לא מעט בוגרי לימודי תואר בחינוך אשר נכנסים למערכת החינוך בארץ עם המון מוטיבציה וחלומות על שינוי והשפעה לטובה, מרגישים לאחר זמן קצר כי הם פועלים בתנאים אשר אינם באמת מאפשרים להשפיע ולחולל שינוי מערכתי עמוק, במיוחד כאשר מדובר בלימוד חלקי של כיתות ספציפיות תחת המגבלות המשמעותיות המאפיינות את המערכת בארץ, דוגמת כיתות גדולות ועמוסות מדי, היעדר תקציבים מספקים ועוד.

לכן, מעדיפים רבים מהפועלים בענף להתמקצע בתחומים ספציפיים בהם יוכלו להשפיע יותר, ולהרגיש בפועל את השינוי לו הם תורמים מדי יום, ותואר שני בייעוץ חינוכי הוא דוגמה מצוינת לכך. יועצים חינוכיים בוגרי תואר שני משתלבים במוסדות לימודים שונים ופועלים בשילוב ידיים עם דרגי ההנהלה על מנת להתוות שינויים מערכתיים כוללים, כמו גם על מנת לסייע נקודתית לתלמידים המתקשים מסיבות שונות ומגוונות. את ההשפעה החיובית על התלמידים ועל המערכת כולה מרגישים באופן מיידי וברור כבר מהיום הראשון בתפקיד, כפי שמעידים לא מעט יועצים חינוכיים פעילים.

המאמר באדיבות המכללה לחינוך אורנים המובילה בתחום החינוך.

צילום: פוטוליה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*