כך נוהגים בקיץ

כך נוהגים בקיץ

הקיץ כבר כאן וזה הזמן לרענן את הנהיגה ולשים דגש על נושאים כמו עייפות והיסח הדעת האופייניים במיוחד לעונה החמה. קצין הבטיחות בתעבורה של עיריית אשדוד, העביר הדרכה וריענון לציבור עובדי העירייה והוציא הנחיות לנהיגת קיץ. כדאי גם לציבור לקרוא ולהפנים. אחרי הכל מדובר בחיים של כולנו.

תאונות הדרכים בארץ גורמות לצערנו לכ-500 הרוגים בשנה בממוצע, לכ-40,000 פצועים, מתוכם כ-3,000 פצועים קשה, ולנזקים בשווי מיליארדי שקלים. מאז קום המדינה נהרגו 33,468 איש בתאונות דרכים, יותר מכל מלחמות ישראל. זהו מספר מבהיל ומעורר שאלות: האם זו גזרת גורל או שיש מה לעשות? האם ידו של הנהג הישראלי קלה על ההגה ומה ניתן לעשות על מנת להציל חיים?

פעמיים בשנה שמר אמנון לוי, קצין הבטיחות בתעבורה של עיריית אשדוד, עורך ריענון נהיגה לציבור הנהגים עובדי העירייה, ובכל מפגש שם דגש על הדברים המאפיינים את העונה. בחורף מושם דגש על סכנת החלקה, ראות לקויה, תנאי דרך קשים, ניראות ועוד, ואילו בקיץ מושם דגש על עייפות, טמפרטורות חום גבוהות, תנאי דרך ופעולות הקשורות בהיסח הדעת. "מתחילת השנה ועד לאמצע חודש מרץ נהרגו 68 בני אדם" אומר לוי בדברי הפתיחה לריענון הנהיגה. "מדובר במכת מדינה שכל אחד מאיתנו אחראי לה ואנו כעובדי עירייה יכולים לשמש דוגמה ולתרום את חלקנו למיגור התופעה".

בהדגישו את האחריות האישית של כל נהג ונהגת אמר מר לוי כי "אנו חשופים מדי יום לסכנות בדרכים כך שהמאבק בתאונות הדרכים הוא יעד מרכזי שצריך להעסיק כל מי שאוחז בהגה", ובתוך כך הציג הנחיות ודרכי התנהגות מומלצים להפחתת היקף התאונות ובעיקר את מספר הנפגעים. "כל נהג חייב להכין את רכבו לעונת הקיץ שמתחילה ב-01/04 ומסתיימת ב-31/10. עליו לבדוק שהרכב שלו תקין ושהוא עצמו מכיר את הנושאים המאפיינים את עונת הקיץ" אמר וציין כי "הגורם המרכזי לתאונות הדרכים נובע מהסחת דעת!" לוי מנה שורה של פעולות שאנו מבצעים תוך כדי נסיעה, הפוגעות בריכוז ומסיחות את דעתנו מנהיגה אחראית, כדוגמת: התעסקות בטלפון הנייד, משלוח SMS, שיחה ללא דיבורית, עיון ב-GPS  או במפות ניווט, התעסקות עם הרדיו, גילוח או איפור, דיון סוער או ויכוח, התעסקות עם ילדים, אכילה ושתיה, טיפול בחפצים וכל פעולה אחרת המסיתה את תשומת לבנו מהדרך. המשמעות הנגזרת מכך היא כי הגורם האנושי אחראי לרוב המוחלט של תאונות הדרכים ועל כולנו להיות ערים לכך ובעיקר לפעול לשינוי תרבות הנהיגה שלנו.

סיבה נוספת וחמורה לא פחות היא העייפות. נהיגה בעייפות משמעותה סכנה מוחשית ומידית לנהג, לנוסעים אתו ברכב ולמשתמשים בדרך. לוי הציג סרטונים המתארים תאונות שהתרחשו בגין עייפות. "עצימת עיניים לשנייה אחת, במהירות של 40 קמ"ש בלבד, משמעותה נסיעה של 11 מ' ללא שליטה!" הוא אומר ומציין כי "במרחק זה יכול רכב שלפניך לבלום, רכב אחר שיגיח מן הצד, רוכב אופניים שפרץ לכביש או ילד שחצה במעבר חצייה", ומזהיר: "שניה אחת, 11 מ'! תאונה!".

ההמלצות כמובן הן שינוי בתרבות הנהיגה שלנו ושימת דגשים על הדברים הבאים: ערנות – כשעייפים לא נוהגים! אם עייפים אפשר לעמוד בצד הדרך, לשתות מים, לנוח ולהתרענן. אחריות – לוקחים אחריות על הנהיגה! נוהגים בתשומת לב מרבית. רכב וסביבה – מקפידים שהרכב תקין ופוקחים עיניים לתנאי הסביבה והדרך. פשוט וברור. אז סעו בזהירות!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*