ארץ השמש העולה

ארץ השמש העולה

סביבתה של בית שמש הפכה בשנים האחרונות  ליעד טיולים  מוביל שמשך אליו עשרות אלפי  אנשים כגון: רוכבי אופני כביש אשר אוהבים את הפיתולים והנופים ההררים הנראים מתוך אזור שפלת יהודה, ג'יפאים רבים הנוסעים בדרכים מרנינות עם נופיים חלומיים כגון: יער הפסלים – צרעה.

נכון לא מדובר באתר החרמון ולא באזור הצפון, מבחינת גובה ותוואי שטח, אבל עדיין יחסית לאזור מישור החוף, אזור זה הקרוי שפלת יהודה הוא ציר, מעיין נקודת גבול בין  האזור המישורי והשטוח של השפלה לבין אזור הרי ירושלים ומכאן  מבעבעים ועולים ניחוחותיו הארומטיים של חבל ארץ זה.

ליד בית שמש נמצאת אחת האטרקציות התיירותיות המיוחדות בארץ , מערת הנטיפים הנקראת גם מערת אבשלום, מערה יפיפייה עם אלפי נטיפים בכל מיני צורות – אל השמורה מגיעים עשרות אלפי אנשים מכל רחבי הארץ.

ואם לא די בכך תבדקו כמה יקבים קיימים באזור ועוד היד נטויה. החיבור בין אזור ההר לבין אזור השפלה יצר כאן סימביוזה ושילוב מיוחדים מאוד של נוף הררי עם מדרונות ופיתולים "הגב המזרחי של המדינה" לבין  אזור הנראה ממעוף הציפור כמו שטיח ענקי בצבעים חום- ירוק.

היערות הרבים שקיימים באזור כגון: יער בריטניה, יער אשתאול, פארק בגין ועוד הפכו את האזור לריאות הירוקות של ערי השפלה שבראשן בית שמש והסביבה. החרב התמידית של בנייה מתמשכת באזור זה, שהוא למעשה הפרוזדור של ירושלים, מהווה איום אקולוגי ממשי על בעלי החיים והצמחים הרבים שהתקיימו כאן שנים רבות עוד לפני שכף רגל האדם דרכה כאן.

החברה להגנת הטבע מקיימת פורומים רבים בנוגע לאיום זה ופועלת לשמירה על רצף אקולוגי שישמור על פני הטבע ואזור מופלא זה, למשל הבנייה האינטנסיבית ברמת בית שמש.

גם שמורות טבע שאינן מסודרות ומתוחזקות באופן שוטף ע"י רשות הטבע והגנים, הפכו למסיבת מטיילים אחת גדולה בייחוד בחודשי האביב שהפריחה פה זה משהו בלתי יתואר למשל: עין מטע ודרך הקיסר.

אם מסתכלים על המפה מגלים שבית שמש ממש כלואה וספונה בין כל היערות הללו דבר שהופך אותה לעיר עם זיהום אוויר נמוך במיוחד ואיכות חיים גבוהה.

אם זאת תופעת התחרדותה של בית שמש במהלך השנים הרבות הדירו את רגליהם של תושבים פוטנציאלים רבים אשר חשים מאוימים מההשפעה האפשרית על אופן החינוך והתנהלות העיר. אבל נתון מפתיע ש"הפך את הקערה על פיה" הוא הנתון שפורסם בגלובס כי בית שמש היא העיר בעלת קצב הצמיחה הגדול בישראל בעשור האחרון – 63%.

לסיכום: בית שמש היא עיר בעלת צביון מיוחד הנמצאת בין שני עריה הגדולות של ישראל: תל אביב וירושלים. הפשטות של העיר והחום האנושי של תושביה הפך אותה לעיר אשר שמה עומד לפניה.
האזור הכפרי שמאופיין במושבים ויישובים המשולבים כמו טלאים שחורים על גבה של פרה נתן לה משב רוח פסטורלי והפך אותה למרות היותה עיר צעירה (בת 29 בלבד) לעיר מבוקשת בישראל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*