אילו בדיקות יש לבצע לפני פרויקט בנייה או סלילה של כבישים

אילו בדיקות יש לבצע לפני פרויקט בנייה או סלילה של כבישים

קרקע לפרויקט בנייה או סלילת כבישים צריכה להיות חזקה ויציבה על מנת להחזיק עליה יסודות הנבנים עליה. המאמר יציג אילו בדיקות יש לבצע לקרקע וכיצד.

חשיבות בדיקת קרקעות

לפני ייעוד קרקע לכל מטרה, בין אם היא למטרות חקלאיות ובין אם היא למטרות בנייה או סלילה צריכה להיבדק מכמה היבטים. בדיקת קרקע מוודאת אם היא אכן מתאימה לצרכים שמייעדים לה ומספיק בטיחותית עבורם. בראש ובראשונה היא נבדקת מבחינה גיאולוגית. אם בבדיקה מוצאים זיהום יש לטפל בו. הבדיקה נעשית בקרקע ומסביב לה באמצעות דגימות שנבדקות במעבדה. הבירור לגבי קרקע מזוהמת נעשה גם מבחינה היסטורית כדי לקבל תוצאות ברורות. על מנת להבטיח קרקע בטוחה, מעבדה לבדיקת קרקע שולחת את תכנית הבדיקה לאישור של המשרד להגנת הסביבה ועורכת סקרי קרקע שונים. חשוב לגלות את הממצאים בשלב מוקדם כדי לא להיכנס להוצאות ולהיוועץ עם חברת הנדסה המעסיקה יועצי קרקע מומחים בתחום.

סוג הקרקע משפיע על הבנייה

בנייה באזור סלעי מאוד או באזור בו ישנם מי תהום בעומק נמוך יכולה לגרום נזק רב וחבל לתכנן בנייה במקום כזה. לפיכך, בדיקות קרקע עלולות להשפיע ולשנות את כל התמונה. קרקע שבה יהיה קושי לקדוח ולחפור יכולה להיות יקרה מכפי שתכננתם ואף לבטל את התכניות של חלק מהבנייה או את כולה. המטרה של הבדיקות יהיו הבסיס ליסודות ואחריות לכך שהמבנה או הכביש לא ישקעו במשך השנים או יסחפו בהתאם לשכבות הקרקע. הטיב של הקרקע לא ישפיע על החיצוניות של הבנייה. איכות המבנה היא החשובה כי קרקע שאינה יציבה יכולה להזיק לו ביסודות ולייצר סדקים וקרעים במהלך הזמן. ישנה חשיבות רבה לסוג הקרקע כי בכל אזור הקרקע שונה מבחינה גיאולוגית. ישנן קרקעות ליד הים, באזורים הרריים או באזורים מסולעים, ובכל אזור הצפיפות שלהן משתנה. קרקעות מחול, גיר, חמרה או סלעים מושפעות מנזקי האקלים ומכיוון שהחומרים שלהן שונים הן יכולות להשפיע על יציבות של מבנים.

כיצד נבדקת איכות הקרקע?

כאשר פונים ליועץ קרקע לדגום את הקרקע הוא מזמן חברת קידוחים אשר קודחת בשתי נקודות לאורך הקרקע המרוחקות זו מזו כדי שהדגימה תהיה מהימנה ותיפרס על כל השטח. הקדיחה נעשית בעומק של 12 מטר ואת הדגימות לוקחים מעומק של עד מטר. אורזים את הדגימות ושולחים למעבדה. בנוסף בודקים גם את צפיפות שכבת הקרקע באמצעות מוט המוחדר לעומק. בודקים כמה נקישות נוקש המוט לעומק עד שהוא עובר כל שכבה וכך בוחנים את הצפיפות שלה. כשמגיעות התוצאות של סקר הקרקע ניתן לייעץ למהנדס המנוי על הבנייה לגבי התכנון של השלד.

איך בוחרים יועץ קרקע מקצועי?

בחירת יועץ קרקע מקצועי צריכה להיעשות ביתר קפדנות. חובה לבדוק את התעודות, ההשכלה, הניסיון והבקיאות שלו בתחום. את היועץ יש לבחור על פי המלצות ולפנות למספר יועצים כדי להשוות הצעות מחיר שונות. חשוב לדעת מראש מה כוללת הבדיקה, כמה זמן תיערך, תוך כמה זמן מקבלים דו"ח מפורט והמלצות לגבי בנייה על הקרקע. היועץ צריך להיות זמין ולהעביר את כל המידע באופן מפורט ומדויק.

דברים נוספים שחשוב לדעת

העלות של בדיקת הקרקע יכולה להשתנות בהתאם לקידוח. אם הקידוח ידני העלות יקרה יותר לעומת קידוח עם משאית מיוחדת. חשוב לבדוק שהקודח מגיע לעומק הרצוי והאם יש עליו פיקוח של יועץ הקרקע ביום הקידוחים. ייתכן ותזדקקו לחפירת כלונסאות בקוטר של 60 ס"מ ותזדקקו למספר קידוחים. יש לבדוק אם בדיקה כזו כלולה בהצעת המחיר והאם היא מפוקחת.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*