איך מבצעים עבודות פיתוח עם כלים הנדסיים מתקדמים?

איך מבצעים עבודות פיתוח עם כלים הנדסיים מתקדמים?

קצב הפיתוח של התשתיות הפיזיות במדינת ישראל – כבישים חדשים, שכונות מגורים נוספות, גשרים, מחלפים, אזורי תעסוקה ומסחר ועוד – נמצא כל הזמן במגמת עלייה, בכל רחבי הארץ. לצורך ביצוע עבודות הפיתוח שמאפשרות את יצירת כל התשתיות החיוניות הנ"ל, נדרש קודם כל תכנון קפדני של אנשי מקצוע מנוסים, ולאחר מכן שימוש מושכל בכלים הנדסיים מתקדמים.

קטגוריה זו של כלים הנדסיים נקראת צמ"ה – ציוד מכני הנדסי – והיא כוללת בין השאר את הבולדוזרים (דחפורים), את השופל (או בשמו הרשמי, יעה אופני), טרקטורים, מפלסות, מגרדות, מכבשים, מנופים ועוד.

סילוק מכשולים כבדים ופינוי השטח

השלב ההתחלתי בפרויקטים של פיתוח הוא הכנת תוואי השטח. לשם כך יש לסלק מהמקום כל דבר מיותר שיש בו, ובפרט לפנות פסולת ומכשולים דוגמת בולדרים וכו'. אם ישנם מכשולים כבדי משקל בדרך כלל ייכנס לפעולה הבולדוזר, הכלי ההנדסי בעל העוצמה הגבוהה ביותר. סילוק פסולת קלה יותר אפשרי באמצעות טרקטור, שהיתרון המשמעותי שלו הוא כמובן קלות הפעלתו וגמישות התנועה שלו.

בדרך כלל בשלב זה יתבצע גם יישור ראשוני של הקרקע, באמצעות הבולדוזר או עם שופל.

העברת עפר

פעולה נפוצה נוספת במסגרת עבודות פיתוח היא העברה של עפר. הכלים שיודעים לבצע זאת בצורה הטובה ביותר הם המחפרון שהוא סוג של שופל או הדחפור. הבחירה ביניהם היא בעיקר לפי כמות העפר שיש להעביר ובהתאם למאפייני השטח הספציפי.

הקמת קירות דיפון

שלב חיוני בעבודות עפר. מטרת הקירות היא תמיכה, ולשם הקמתם יובאו לאתר הפרויקט מספר כלים הנדסיים ובראשם מנוף. ישנו מגוון רחב של מנופים, ובהם למשל משאית שעליה מוצב עגורן. בסוג זה של צמ"ה ייעשה שימוש על-מנת להוביל אל האתר את הציוד ואת החומרים הדרושים לעבודה וכמו כן לפרוק אותם בקלות וביעילות.

יישור והידוק הקרקע

עוד מרכיב משמעותי בפיתוח הוא היישור וההידוק של הקרקע. לשם כך נדרשת המפלסת, שאחרי היישור הגס יחסית של כלים יותר כבדים דוגמת בולדוזר, מבצעת יישור עדין יותר. פעולה זו חייבת להתבצע באופן מוקפד במיוחד ובלי להיחפז יתר על המידה, על-מנת שהקרקע אכן תהיה ישרה לחלוטין.

הנחת שכבות אספלט

בחלק גדול מעבודות הפיתוח נדרשת הנחת שכבות של אספלט. כשזה המצב, נכנסים לתמונה שני כלים הנדסיים חשובים – האחד הוא זה שמוביל את האספלט אל האתר, כשישנן 2 אפשרויות: הובלתו בטמפרטורה של 150 מעלות על-מנת שלא יתקשה עוד בטרם יוצקים אותו על הקרקע, או יצירת תערובת של אספלט עם דיזל או קרוסין ששומרים עליו נוזלי/צמיגי ולאחר מכן בשטח עצמו תתבצע הפרדה של המרכיבים.

הידוק האספלט מבוצע על-ידי מכבש ייעודי לכך. הסברים נוספים וסרטונים שמדגימים את אופן ביצוע עבודות הפיתוח השונות תוכלו למצוא בערוץ היוטיוב של אמצ שמש.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*