תושב חוזר – כדאי לך לדעת!

תושב חוזר – כדאי לך לדעת!

מי נחשב כתושב חוזר לישראל ולאילו זכויות והטבות שונות הוא זכאי עם חזרתו ארצה?

ישראלים רבים שהיגרו לחו"ל במהלך השנים וקבעו שם את מקום מגוריהם מתלבטים מעת לעת בנוגע לחזרה ארצה – מדובר בין היתר על ישראלים שהיגרו עקב חיפוש עבודה, חיפוש עתיד כלכלי טוב יותר, בעקבות בני זוג, הרצון באיכות חיים שונה וכן מסיבות עסקיות, תרבותיות ואחרות. מאידך מדינת ישראל מעוניינת לעודד עוד ועוד ישראליים אלו לחזור ולהתגורר בארץ, בשל כך היא "מתייחסת" אליהם באופן שונה ומחוקקת עבורם בשנים האחרונות חוקים המעניקים להם זכויות והטבות כתושבים חוזרים. עיקר הזכויות וההטבות מגיעות משלושה גופים שונים – רשויות המכס, משרד הקליטה ומס הכנסה – ובעיקרן כספיות אבל לא רק…

מיהו תושב חוזר?

על פי רשויות המכס תושב חוזר הינו אזרח שברשותו רישיון קבע למגורים בארץ ואשר שהה לפחות שנתיים ועד 6 שנים בחו"ל. אזרח ששהה מעל לשש שנים מוגדר אף הוא כתושב חוזר אבל ההקלות והתקנות לגביו שונות. על פי משרד הקליטה תושב חוזר הינו תושב מדינת ישראל בעל רישיון למגורי קבע ששהה בחו"ל תקופה של שנתיים וחזר למגורי קבע בישראל. להגדרה הזאת יש יוצאים מן  הכלל, כך לדוגמא מדענים ואנשי עסקים חל מינימום של 3 שנים של שהייה בחו"ל. זכויות תושב חוזר לא חלים על שליחים מטעם קק"ל והסוכנות היהודית, כמו גם דיפלומטים הנמצאים בשליחות.

אילו הקלות והטבות מוענקות לתושבים חוזרים?

  • רשות המכס קבעה הקלות במיסוי ובתשלומי מכס על מוצרים שונים אותם מביא התושב החוזר ביבוא אישי. ההקלות הן לגבי כלל המוצרים לשימוש אישי ובין היתר מכשירי חשמל, מוצרי אלקטרוניקה, תמרוקים, כלי עבודה ועוד אותם ניתן להביאם בשני משלוחים. לתושבים ששהו לפחות 6 שנים ההקלות משמעותיות יותר העשויות להתבטא בסכומי כסף נוספים רבים.
  • משרד הקליטה משתתף בתשלומי שכר לימוד של קורסים שונים, מסייע בשילובם של אנשי מדע ואומנים בקהילות המתאימות, נותן הלוואות לאנשי עסקים בהעתקת עסקיהם לישראל, מספק שירותי בריאות לשבים, מעניק מלגות מחקר וסיוע לחוקרים שמעתיקים מחקריהם לישראל ועוד.
  • מס הכנסה מקל אף הוא על אנשי עסקים חוזרים שיש להם פעילות עסקית בחו"ל. הם מקבלים פטור לתקופה של 10 שנים מיום חזרתם ארצה מהכנסות שמניבים להם העסקים הללו. הדבר נכון לגבי הכנסות משכר עבודה, רווחים מהעסקים, דיווידנדים, ריביות, דמי שכירות תמלוגים, רווחי הון וכדומה.

>> קראו כאן בהרחבה על הטבות המס לתושב החוזר.

בנוסף לכל אלו, זכאים תושבים חוזרים לייעוץ עסקי בנושאים כמו הקמת עסק חדש, קידום עסק קיים,  שיטת המיסוי בארץ ועוד. רפורמת מיסוי זאת תקפה גם לגבי תושב חוזר יהודי שמקבל אישור קבע במדינה על פי חוקי מדינת ישראל. כל אחד יכול לברר בצורה מדויקת את  ההקלות המפורטות על ידי עיון בפרסומי גופים ממשלתיים ואחרים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*