ויהי ערב ויהי בוקר… פסטיבל תור הזהב היום ה- 2

ויהי ערב ויהי בוקר… פסטיבל תור הזהב היום ה- 2

מופע כלייזמר חובק עולם עם התזמורת הסימפונית אשדוד והמנצח הצעיר אוריין שוקרון בבית יד לבנים, נינה פינטו – אבקסיס, כלת פרס רה"מ במופע התיאטרלי "סיפורים אינטימיים" באודיטוריום מונארט וחגיגת רומנסות בלדינו במשכן לאמנויות הבמה, במופע "הבורקיטס של אמא".היום שהיה מזג האוויר מתחמם וכך גם הפסטיבל כשהשיא של הערב השני הגיע בשלושה מופעים שהתקיימו במקביל במרכז התרבות של העיר אשדוד, פסטיבל המביא לידי ביטוי צלילים, קולות ומראות של קסמי התרבות והאמנות ממגוון רחב של קהילות ישראל, מזרח ומערב, שירת הקודש לצד שירת החול, ישן וחדש. תור הזהב הוא הפסקול של סיפורי חיינו בארץ ובתפוצות.

הונגריה זו לא רק גולאש ועוגיות טובות אלא מוזיקה הונגרית טובה – להקת צ׳וקרליה כיכבה גם בערב השני על הבמה בלובי המשכן בשני מופעים בחגיגת קצבית, צבעונית ומהנה עם מיטב שירי ארצות הבלקן.

את המופע 'סיפורים אינטימיים' באודיטוריום מונארט המבוסס על ספרה של הסופרת נינה פינטו – אבקסיס, כלת פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2018, בכיכובן של השחקניות נילי צרויה, ומיכל ויינברג שבירכו את הקהל בספרדית. המופע הביא אל הבמה סיפורים אינטימיים מן העולם הספרדי, המסופרים בגילוי לב וחשיפה אישית, מילדות עד בגרות, דרך סיפורי אהבות ראשונות, חיי נישואין ואימהות, התמודדויות עם משברים וחוויות אוניברסליות של ניצחון. המופע שילב הצגת סיפורים קצרים ומוזיקה מעולמות התרבות של מרוקו הספרדית בעיבודים מקוריים: שירים בחכתייה, הספרדית היהודית של צפון מרוקו, בספרדית ובצרפתית, בליווי מוזיקה ודרמה תיאטרלית.

בבית יד לבנים כבשה התזמורת הסימפונית אשדוד את הבמה בהרכב מלא ובניצוחו של אוריין שוקרון הצעיר שהגיע במיוחד מבודפשט שם לומד באקדמיה ומנצח של התזמורת האנדלוסית של מעלות תרשיחא וגם פסנתרן מחונן שאף כתב את היצירה הראשונה שפתחה את הערב ומשם, בזה אחר זה נגנו יצירות כלייזמרים מוכרות כשהקהל הצטרף בזמזומים ומחיאות כפיים שרק הלכו והתגברו. המופע כלייזמר בינלאומי הפגיש את עולם הניגונים וחצרות העיירה היהודית עם מגוון תרבויות וסגנונות מוזיקליים מרחבי הגלובוס.

המופע שנעל את יומו השני של הפסטיבל – "הבוריקיטס של אמא" נפתח בחגיגת נגינה בצליל הבוזוקי כשעל הבמה עלה מנחה הערב יענקל'ה מנדל אשר בירך בספרדית את הקהל הרב שהגיע והזמין אותם להתענג על רומנסות מרגשות, סיפורים ופתגמים חכמים מלאי הומור, רוך ואהבה.

יענקל'ה התיישב בפינת הסלון המאולתרת ועל הבמה עלו בזה אחר זה כוכבי הערב: הזמרת דורית ראובני, אהרון פררה, מור קרבסי, דפנה דקל ואושיק לוי בליווי רועי זו-ארץ על הפסנתר, כשכל אחד מהם זכה לתשואות ומחיאות כפיים חמות וסוערות מהקהל. המופע התקיים בליווי מצגת בשפה עברית וספרדית כך שכל הקהל הוזמן להצטרף בשירה. כל הזמרים ספרו על הקשר שלהם ללדינו, חלקו את הזיכרונות מבית הוריהם וההשפעות המוזיקליות על חייהם האישיים כשיענקל'ה סיפר בין לבין הרבה סיפורי "מואיז מואיז".

רגע מרגש במיוחד במופע היה כשיענקל'ה מנדל הציג תמונה של אושיק לוי בצעירותו וציין שחגג יומולדת לפני כשבוע ולכן הכינו לו הפתעה בתיאום עם מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה באשדוד כשהמתופף יוסי אטיאס הגיע לנגן עמו, זאת לאחר שלא התראו כ- 50 שנה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*