איך לטפל בכאבי גב?

איך לטפל בכאבי גב?

איך מאבחנים כאבי גב? – לפני שמתחילים לטפל בכאבי הגב, הרופא אמור לבדוק ולאבחן מהם הגורמים לכאבי הגב שלכם. הרופא יבחן את טווח התנועה ואת התפקוד העצבי שלכם וייגע בגוף כדי לאתר את האזור שגורם לכאב.

כדי להבטיח שלא מדובר בזיהום או בבעיה מערכתית אחרת, יש לערוך בדיקות דם ושתן. צילומי רנטגן הם שימושיים ביותר לאיתור עצמות שבורות או פגיעה אחרת בשלד. כדי לאבחן נזקים ברקמות הרכות (כגון פריצת דיסק), נדרשת לפעמים בדיקת CT או בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI – Magnetic Resonance Imaging). צילומי הרנטגן ובדיקות ההדמיה משמשים בדרך כלל לבדיקת כאב גב שהוא מתמשך או לבעיות שמצביעות על חולשה וחוסר תחושה בידיים או ברגליים. במקרים אלה נערכת בדיקת EMG כדי לקבוע נזק אפשרי לעצב או לאפשר.

למרבה הצער, לא תמיד קיים קשר ישיר בין הממצאים בבדיקות לבין רמת כאב הגב. תתפלאו לשמוע שלא פעם בדיקות CT ו-MRI של מטופל מסוים מצביעים על ממצא כלשהו, למרות שהמטופל בכלל לא סובל מכאבי גב.

הגורמים לכאבי גב תחתון – כאבי גב תחתון נחשבים לחוויה אנושית אוניברסלית. כמעט כול אחד סובל מתישהו מכאבי גב. כאב גב שמופיע בעקבות הרמת משא כבד או פעילות גופנית קשה מדי, נגרם בגלל מתיחת שרירים. יש כאבי גב שקשורים לפריצה או בליטה של הדיסק. מצב זה שנקרא סיאטיקה, או נשית, גורם לכאבים שמורגשים מהישבן למטה לאורך הרגל.

כדי לשמור על הגב שלכם, שימו לב לנקודות הבאות:

  1. אם העבודה שלכם כרוכה בהרמה או במשיכת חפצים או בכול דבר אחר שגורם לסיבוב ולהטיה של עמוד השדרה, אתם עלולים לסבול מכאבי גב. גם ישיבה כול היום מול המחשב עלולה לגרום לכאבי גב, במיוחד אם הכיסא לא נוח או שאתם לא יושבים זקופים.
  2. כשאתם נושאים תיק על הכתף או על הגב – הגב התחתון הוא זה שתומך בפלג הגוף העליון – כולל במשקל הנוסף שאתם נושאים. לכן, כשאתם נושאים תיק עמוס בכול יום ויום, עדיף לשקול מעבר לתיק עם גלגלים.
  3. פעילות מוגזמת בחדר הכושר היא אחד הגורמים השכיחים למאמץ יתר בשרירים ולכאבים בגב התחתון. אם אתם נוטים להיות פעילים גם במהלך השבוע וגם בסוף השבוע – אתם פגיעים במיוחד.
  4. ההורים שלכם צדקו כשאמרו לכם לעמוד ישר. הגב שלכם תומך טוב יותר במשקל הגוף כשאתם עומדים זקופים. גם בזמן הישיבה חשוב לשבת עם תמיכה מותנית טובה לגב התחתון, כתפיים לאחור ורגליים מונחות על שרפרף נמוך. בקיצור, יציבה נכונה מונעת כאבי גב.
  5. חוליות עמוד השדרה מרופדות בדיסק דמוי ג'ל שנוטה לבלאי כתוצאה מהזדקנות או פציעה. דיסק שנחלש עלול להיקרע או לבלוט ולהפעיל לחץ על שורשי העצבים בעמוד השדרה. תופעה זו שידועה כפריצת דיסק עלולה לגרום לכאבים עזים.
  6. יש מצבים כרוניים שעלולים להוביל לכאבי גב: היצרות של עמוד השדרה יכול לגרום ללחץ על העצבים. דלקת חמורה של מפרקי עמוד השדרה גורמת לכאבי גב ופיברומיאלגיה גורמת לכאבי שרירים שכוללים גם כאבי גב.

טיפולים אפשריים בכאבי גב

פיזיותרפיה – אם כאבי הגב משביתים אתכם מפעילות במשך זמן רב, תכנית שיקום יכולה לעזור לכם לחזק את השרירים ולחזור לחיי שגרה. הפיזיותרפיסט יכול, בין השאר, להדריך אתכם באמצעות מתיחות, תרגילי חיזוק ועוד – במטרה לעזור לכם להיות בכושר טוב מבלי לאמץ את הגב.

דיקור סיני – הידוע בשמו הלועזי אקופנקטורה, הוא שיטה שמשתמשת בדיקור במחטים לטיפול בכאבי גב.

עיסוי – עיסוי יכול להקל על כאבי גב כרוניים, במיוחד אם העיסוי משלב גם תרגילים וחיזוק של הגוף.

תרופות – לפעמים אפשר להקל על כאבי גב קלים באמצעות תרופות משככות כאבים שלא מצריכות מרשם, כמו פרצטמול. גם קרמים לשיכוך כאבים יכולים להועיל לכאבי שרירים. לכאב חמור או כאב כרוני, הרופא עשוי להמליץ על תרופות מרשם.

באדיבות ארגופלוס – מכון פיזיותרפיה בתל אביב

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*