פרשת השבוע – שניר אלמליח / ״חקת״

פרשת השבוע – שניר אלמליח / ״חקת״

בפרשת השבוע חקת התורה מלמדת כיצד יש להיטהר מטומאת מתים ע"י אפר פרה אדומה.
"זאת התורה אדם כי ימות באהל כל הבא אל האהל וכל אשר באהל יטמא שבעת ימים"
ועל פסוק זה דרשו בגמרא "אמר ריש לקיש, מנין שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה, שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל".
והרמב"ם מרחיב על חשיבות לימוד תורה מתוך דחק "אין דברי תורה מתקיימין במי שמרפה עצמו עליהן, ולא באלו שלומדים מתוך עידון ומתוך אכילה ושתיה, אלא במי שממית עצמו עליהן, ומצער גופו תמיד, וכו' אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו באהלי החכמים".

פעמים עומדים אנו ותוהים, כיצד יתכן אדם שעוסק רבות בתורה, אך בהתנהלותו היומיומית הוא מתגלה כאדם רע ומושחת, הרודף ומזיק לכל מי שסביבו, תאוותן ורודף בצע, וביותר הפלא גדל, כשהתנהלות זו הופכת ל'שיטה' אצלו, שמקדש הוא את הרוע ומסוגל לעשות פעולות נוראות המנוגדות לכל יסוד מוסרי או אנושי עד כדי פגיעה בבני אדם, לשפוך את דמם, לעשוק את פרנסתם וכד', וכל זה תוך כדי שהוא מחשיב את עצמו כלומד תורה וכמי שמקושר ומחובר לתורה.

בפסוק זה הנלמד בפרשתינו טמון היסוד המופלא, המבהיר מהי הדרך הנכונה לאדם לבל יהיה בו שילוב מסוכן שכזה, "אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליהן", כדי שהתורה תשפיע על אדם ותעדן אותו, ותהפוך את מידותיו לנאצלות ונעלות, יש לו להמית עצמו באוהלה של תורה, בהתמדה יתירה,במיעוט תענוגים, במיעוט שחוק, ועל ידי שאדם יתמיד ויעסוק בתורה מתוך דחק, מתוך צער ושבירת התאווה, למרות ועל אף שקשה לו, אם זה ללכת לשיעור תורה, אם זה לשבת וללמוד בהתמדה, יזכה הוא שהתורה תזכך אותו ואת מידותיו ומעשיו ובכך יתקיימו בו כל הברכות הכתובות בתורה. אמן.

שבת שלום ומבורך.
שניר אלמליח.

כניסת השבת: 19:30
יציאת השבת: 20:33

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*