מהו תפקיד ההורים בתהליך הטיפול ב-OCD?

מהו תפקיד ההורים בתהליך הטיפול ב-OCD?

הפרעה טורדנית כפייתית, או OCD, מופיעה אצל ילדים רבים (וכמובן, גם אצל מבוגרים). בלי קשר לדרגת החומרה של הבעיה ולהשפעה הישירה שלה על חיי הילד, מדובר כאן בתהליך לא פשוט שיש לעבור במטרה להקל על הילד ולאפשר לו להתמודד עם ההפרעה. המקום של ההורים בתמונה הזו הוא חשוב מאין כמוהו. עליהם לספק לילדים את הסביבה התומכת ביותר, תוך מתן עזרה בכל מה שדורש סיוע. אז מה הם פשוט חייבים לעשות למען הילד שלהם?

בגדר חובה: תקשורת ומתן תשומת לב

כל ילד צריך לקבל את מלוא תשומת הלב מההורים, ועל אחת כמה ילדים הסובלים מ-OCD. ההורים חייבים להיות שם בשביל הילד שלהם בכל בקשה, ובעיקר לתת לו את התחושה שהוא איננו לבד. ילדים בעלי OCD עלולים לסבול מתופעות לוואי שמקשות עליו לחיות את חיי השגרה שלהם כמו ירידה בביטחון העצמי, תחושת מבוכה או פגיעה בקשרים החברתיים שלהם. ההורה חייב לשים לב לילד, להעניק לו חיזוקים חיוביים, לשוחח איתו, להעניק לו ידע וכן הלאה. כלומר, לתפקד כמצופה מכל הורה, רק קצת יותר.

תקשורת תקינה בין ההורה לבין הילד חיונית על אחת כמה וכמה במקרה שבו הילד סובל מ-OCD. הורה אמור להבין באמצעות התקשורת הבינאישית מה מפריע לילד, לנסות לפעול יחד אתו כדי למצוא פתרונות לבעיה ולהיות אוזן קשבת לכל קושי או בעיה של הילד.

חשיבותה של רגישות

דגש חשוב אחר הוא על רגישות. הורה שאינו מגלה את הרגישות הראויה ונוזף בילד שלו בכל פעם שהוא מתנהג בצורה המוגדרת כ"טורדנית כפייתית" עלול ליצור אפקט הפוך ורק לפגוע בילד. זה לא אומר שחייבים לקבל את כל מה שהילד עושה, כי בכל זאת יש להורה המון כלים להעניק לילדו, אבל כן חשוב להתנהל בצורה רגישה במיוחד.

זו אחת הסיבות לכך שבמסגרת הדרכות הורים או ייעוץ פרטני להם מנסים להעניק דגשים שיאפשרו להורים מצד אחד לפעול להפחית את ההתנהגות הלא רצויה של הילד, ומצד שני לתמוך בו מבחינה רגשית.

הפן הטיפולי

טיפול בOCD הוא אינו פשוט כלל וכלל, כאשר בתחום הזה אין פתרונות קסם. כדי לטפל בבעיה יש לערב בדרך כלל אנשי מקצוע מתחומים כמו פסיכולוגיה (עם דגש ניכר על טיפול קוגניטיבי התנהגותי). ההורה חייב לדעת לזהות את הבעיה אצל הילד, מה שיביא לאבחון הראשוני החשוב כל כך. לצד זה, חובה על ההורה להעניק לילד שלו את הכלים הטיפוליים המקיפים ביותר שיש, להפנות אותו לבעלי המקצוע, וכן – גם לשלם על הטיפולים.

הורה שנמנע מלעשות את הדברים האלה מסיבה זו או אחרת עלול לפגוע בתפקוד של הילד שלו, כשהנזק הנגרם כתוצאה מכך הוא לפעמים בלתי הפיך. למותר לציין שבמקרה הזה השיקולים הכלכליים אינם אמורים להיכנס לתוך התמונה, ובוודאי לא להשפיע על האופן שבו ההורה מסייע לילד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*