גיל ההתבגרות ותופעת הסייבר

גיל ההתבגרות ותופעת הסייבר

הסייבר, הלוא הוא עולם האינטרנט הרחב, מתפתח ללא הרף בשנים האחרונות. מצד אחד מדובר בתהליך חיובי שמשרת אותנו נאמנה ומסייע לנו בכל תחומי החיים. מהצד השני, התפתחות הסייבר הביאה עימה סכנות ואיומים שעלולים לפגוע באופן ניכר במשתמשי האינטרנט.

שימוש בני נוער ברשת האינטרנט

נערים בגיל ההתבגרות גדלו היישר לתוך עולם האינטרנט והם שולטים בו בצורה מושלמת, פעמים רבות טוב יותר מאיתנו המבוגרים. הם עושים ברשת שימושים רבים שלעיתים משרתים אותם ומסייעים להם בלמידה ובצמיחה, אך לעיתים גם עלולים לפגוע בהם בצורה חמורה. רוב בני הנוער פעילים במיוחד ברשתות החברתיות, מבלים בהן זמן רב, יוצרים קשרים אישיים ומרחיבים את עולמם החברתי. לפיכך, נוכל אולי לחשוב כי אותן רשתות חברתיות הן דבר חיובי וראוי, אך עלינו לתת את הדעת על כלל האספקטים שהן מייצרות.

לכאורה, רשתות חברתיות מובילות ליצירת קשרים חברתיים רבים, אולם אנו עדים לתהליך הנגדי המתרחש כתוצאה מהשימוש בהן והוא תהליך ההסתגרות. ככל שהנערים צוללים אל הרשת, הם גם עשויים להסתגר בתוכה ולהתנתק מהעולם הממשי המתנהל בחוץ. ההסתגרות הזו עלולה להוביל למצבי דיכאון וחרדה ולבעיות תקשורת כאלה ואחרות.

גיל ההתבגרות הוא מצב בו הנערים נמצאים בחיפוש תמידי אחר זהותם. הם עוסקים ללא הרף בשאילת שאלות אודות עצמם, ובחיפוש משמעויות וריגושים לחייהם. מדובר במצב חיובי ותקין, אך יש לשים לב שהוא גם עשוי להיות נפיץ ורגיש למדי. עולם הסייבר עשוי להעצים את הרגישויות שקיימות בין כה בגיל ההתבגרות, ולכן יש לבחון ביתר שאת את פעילות הנערים ברשת.

איומים וסכנות שחשופים אליהם נערים ברשת

ככל שבני הנוער יעמיקו ברשת, הם עשויים לנתק את קשריהם בעולם החברתי שנמצא מחוץ לכותלי האינטרנט. ככל שהם יעמיקו ברשת, הם עשויים להיתקל בפיתויים מסוכנים שעלולים לפגוע בהם. הם עשויים לחוש דכדוך כתוצאה מהתרחשויות ומצבים שקורים ברשת, מה שיכול להוביל אותם לחרדות, לדיכאונות, להתנתקות מהוריהם ולבעיות סמים.

חשוב לזכור שהתמכרות לאינטרנט הינה התמכרות לכל דבר ויש לטפל בה בטיפול המתאים. במקרים מסוימים יהיה צורך בחסימה מיידית של הגישה לאינטרנט, בלקיחת הטלפונים הניידים, ובפעולות דרסטיות אחרות שיסייעו לטפל בבעיה בצורה הנכונה ביותר. כמובן שטיפול מסוג זה צריך להיות בהדרכת איש מקצוע מיומן שיעניק להורים את ארגז הכלים המדויק ביותר לטיפול במקרה הספציפי שלו.

התמכרות נערים לרשת והשפעתה על המשפחה

נער שמכור לאינטרנט ועושה בו שימוש שגוי הוא נער שעשוי לסבול מתפקוד לקוי. זה יכול להתבטא בתפקודו בבית הספר, בתפקודו בחיים החברתיים וכן במצבים נוספים. תפקוד לקוי של נער הוא בעל השפעה מכרעת על תפקוד המשפחה כולה ועשוי להציף בעיות רבות בקרב כל בני המשפחה.

טיפול משפחתי הינו בעל השפעה חיובית במקרה של שימוש שגוי של הנערים בסייבר. זה יכול להיות טיפול פרטני מול הילד בלבד, או טיפול משולב המשתף בין הילד המתבגר לבין הוריו. טיפול משפחתי מערכתי נועד כדי ליצור תשתית תקשורת בריאה ונכונה בין המתבגרים לבין הוריהם. ביכולתו של טיפול משפחתי לפתוח ערוצי תקשורת הולמים שיתמכו בילד ויתנו מענה למגוון בעיות רחב.

בבואנו להתמודד עם בעיית התמכרות נערים לרשת, חשוב שנזכור כי לעולם הסייבר ישנם יתרונות רבים וטובים. הוא מעודד למידה, מאפשר את הרחבת הדעת, ויוצר סקרנות בריאה וחשובה. עלינו ,כמבוגרים, לדאוג שהנערים עושים באינטרנט שימוש שקול ואחראי, ולתת להם את הטיפול הנכון במקרה שהדברים אינם מתנהלים כך.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*