השתלות שיניים – מידע מקיף

השתלות שיניים – מידע מקיף

הרפואה המודרנית מאפשרת כיום להשלים חסר של שיניים ע”י שתלים. בעבר כשהייתה חסרה שן היו משחיזים שתי שיניים ליד אזור העקירה ועליהן מבצעים גשר שמשלים גם את השן שנעקרה. פעולה זה מחלישה את שתי השיניים וגורמת להן לעומס על חשבון השן החסרה. שתל המשלים שן לא פוגע בשיניים ולוקח על עצמו את לחץ הלעיסה של הלסת הנגדית ובכך עוזר לשמור על השיניים שלנו בפה.

כיצד מבצע הרופא השתלת שיניים?

מומלץ לבצע השתלת שיניים לפחות שלושה חודשים אחרי עקירה של שן וזאת רק במידה והאזור הוא ללא תאי דלקת. ברוב רובם של המקרים – לא מומלץ לבצע השתלת שן ביום העקירה, שכן השן שנעקרה לרוב חולה והסביבה בה היא נמצאת היא דלקתית. דלקת זו מורידה את סיכויי ההצלחה של היקלטות השתל. לעוד מידע בנושא לחצו כאן.

כאשר מחכים שלושה חודשים מהעקירה לגוף יש זמן לרפא את עצמו והעצם בה הייתה השן נבנית ובכך ניתן להחדיר שתל לתוך עצם בריאה ולא לתוך חלל לאחר עקירה.

האם ישנם סיכונים בתהליך ההשתלה? אם כן, כיצד ניתן להימנע מהם?

על מנת להימנע מסיבוכים יש לבצע לפני כל השתלה צילום סיטי המראה לנו היכן ממוקמים עצבי הפנים ומהו רוחב, אורך ועומק העצם. שתלים שלא מבוצעים באופן מקצועי יכולים להידחות ע”י הגוף, עלולים להיות ממוקמים בצורה לא נכונה בעצם ולגרום לספיגת העצם – דבר היכול לגרום לנזק אסתטי חמור בלסת עליונה קיים חשש כי שתל יכנס לתוך הסינוסים. לכן חשוב כי הטיפולים יעשו ע”י מומחה.

האם כל אחד צריך שתלים דנטליים?

המצב האידיאלי הוא שיהיו לנו את כל השיניים בפה כך שכל אחת לוקחת את עומס הלעיסה. כשחסרה שן בודדת ואין הפרעה אסתטית נראית לעין לא תמיד חייבים שתל.

אלא אם כן השן שנמצאת ממול למקום העקירה לא נמצאת במגע עם אף שן אחרת ממול. כאשר השן הנגדית לא במגע היא תבקע ותחפש שן ממול – במצב זה חובה לבצע שתל כי אחרת תהיה תזוזת שיניים אשר תגרום לכיסי חניכיים והרס נרחב של העצם התומכת בשיניים ממול איזור העקירה.

כמה טיפולים נדרשים בטיפול השתלת שיניים?

השתלת שיניים נעשית בטיפול אחד, כעבור 3 חודשים (בלסת תחתונה) או 6 חודשים (בלסת עליונה) – מבצעים חשיפה של השתל ע”י טיפול קצר. שבוע לאחר מכן ניתן לבנות שיניים על גבי השתלים – תהליך שאורך כשבועיים.

האם הטיפול כואב?

בעקירה של שן אנו מנתקים אותה מהחניכיים והעצם – ונותר חור הנקרא “מכתשית” בו ישבה השן. הגוף עובר ריפוי הכולל סגירת המכתשית ע”י עצם חדשה. תהליך החדרת שתל יותר קל לגוף שכן איננו מנתקים איבר מסביבתו הטבעית. אלא מחדירים בצורה סטרילית ונקודתית שתל. לרוב הכאבים המורגשים לאחר הטיפול הם של ההרדמה. תתכן רגישות אותה ניתן להעביר עי משכך כאבים.

הרמת סינוס

סינוס משמעו חלל הנמצא מצדי האף, לעיתים קרובות כשישנו צורך להשתיל שיניים אחוריות עליונות אין מספיק עובי לעצם הלסת בגלל הקרבה לסינוסים. מצב זה דורש הנחת עצם מלאכותית לתוך הסינוס בכדי שהשתל ישב בתוך עצם ולא בחלל הסינוס.

תהליך זה מורכב יותר ודורש כשמונה חודשים עד שניתן לשקם ולבנות על השתלים שיניים.

גם טיפול זה לא אמור לגרום לכאבים חזקים בד”כ ביום הראשון ישנה רגישות מההרדמה ומהתהליך עצמו ולעיתים נפיחות באזור אותה ניתן למזער ע”י לקיחת תרופות המונעות תופעה זו. מומלץ לקחת יום חופש ביום ההשתלה – למחרת ניתן לחזור לשגרה.

מה קורה אחרי טיפול השתלת השיניים?

חשוב שהשיקום ע”ג השתלים יבוצע בצורה נכונה וימנע עומס לא נכון על אחד או יותר מהשתלים דבר אשר יגרום לספיגת השתל ולכישלונו עם הזמן. הכתרים המבוצעים ע”ג השתלים חייבים להיות בהרמוניה עם החניכיים ובכך למנוע דלקות וספיגת עצם. בשתלים בדומה לשיניים חייבים לסלק אבנית אחרת גם הם יפגעו.

האם ניתן לבצע השתלות שיניים ביום אחד?

רבים הפרסומים בהם מבצעים עקירה ושתל באותו היום. מכיוון שלרוב עוקרים שן חולה שמסביבה דלקת אסור להשתיל באותו היום! יש להמתין 3 חודשים אחרי עקירה לריפוי תקין של מכתשית השן (המקום בו ישבה השן), ובכך להבטיח את קליטת השתל.

ישנם מקרים בודדים בהם יש צורך בעקירה של שן שסביבה אין דלקת ואז ניתן לשקול השתלה באותו יום. גם כאן זוהי התפשרות שנעשית לרוב באזורים קדמיים בשן בודדת עקב שיקול אסתטי. לא מומלץ על השתל החדש לבנות שן מיד לאחר ההשתלה.

מומלץ לחכות בין שלושה חודשים (לסת תחתונה) לחצי שנה (לסת עליונה) ועד שמונה חודשים כשמדובר בהרמת סינוס. בפרק זמן זה נבנית עצם סביב השתל אשר תאפשר העמסת כוחות לעיסה עליו. לחצו לקריאה נוספת על השתלת שיניים ביום אחד.

מהו עלותו של טיפול השתלת שיניים?

עלותו של שתל נעה בדרך כלל בין 2500 ל-2800 ש”ח. הרמת סינוס כולל עצם וממברנות תעלה בסביבות 7000 ש”ח.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*