תרמיל ערכים למתגייסים

תרמיל ערכים למתגייסים

אדם היוצא למסע אוסף לתוך תרמילו את כל הציוד הרלוונטי לו לטיול. כך גם אדם הנערך לביצוע עבודה מסוימת, הוא מצטייד בארגז הכלים המתאים לו. גם תלמידי מקיף ז' הצטיידו בתרמיל משלהם – תרמיל הערכים שילווה אותם עד לגיוס ובכלל. דרך נוספת להקל על המתגייס בתקופת שירותו ולאחריה.

במקיף ז' מיישמים תוכנית מיוחדת לקראת גיוס תלמידיהם לשירות הצבאי. הפרוצדורה המוכרת היא קבלת צו ראשון ושני כתהליך מכין ולבסוף צו גיוס שבו המתגייס מתייצב בצבא לתחילת שירותו הצבאי. צוות בית הספר בחר להתחבר לצו הגיוס האחרון ולצייד את תלמידיהם בסל ערכים, או בלשונם בתרמיל ערכים, ובו מידע שימושי וערכת ערכים שילוו אותו בשירותו הצבאי ולאחר מכן. לקראת התייצבותו כדאי שיצטייד בפרטי מידע אודות מיון , שיבוץ ומסלולי שירות העומדים לקראתו. במקיף ז' מאמינים כי בנוסף לסל המידע כדאי שכל מועמד לקראת שירות יצטייד בתרמיל ערכים נחוץ ושימושי שיעמוד לרשותו לאורך תקופת השירות ולאחריה.  ערכים שיעצבו את הבסיס האישיותי של המועמד, יטפחו את האזרחים של המחר וירפדו את המצע החשוב מכל- מחויבות ושייכות למדינת ישראל, אהבת המולדת, אחריות ושליחות.

תרמיל הערכים שמטפחים בבית הספר הינו חלק מתוכנית הלימודים השנתית, אלא שהוא מהווה גם יחידה נפרדת ששיאה בשבוע המוקדש כולו לנושא הגיוס. שבוע זה מתקיים בשיתוף עם המרכז לשירות משמעותי, תחת הכותרת "צו אישי", והוא כולל היכרות עם תכנים צבאיים, חוויות הקשורות בצבא, חשיפה לדילמות הקשורות בגיוס, ייעוץ ושיחה אישית ויצירת מרחב חינוכי לימודי כאילו היה תעתיק של מרחב צבאי ובו מתרחשת פעילות הגזורה מההווי הצבאי. רכזת החינוך החברתי ורכזת גיוס לצה"ל גב' נטלי בן חמו, יחד עם מר  אלי זר, עיצבו את המרחב הלימודי על עקרונות המרחב ללמידה משמעותית חווייתית, תוך שהם יוצרים תחנות ועמדות פעילות העוסקת בעניינים ערכיים.

תחנה ראשונה עסקה בערכי צה"ל ומשנתו. בתחנה זו קיבלו תלמידי הקבוצה ערכת היגדים המכילים ערכים שעליהן מושתת רוח צה"ל והם נדרשו לשייך את הערך המתאים להיגד לצלם את הסמך שיצרו ולשלוח אותו למחנך. תחנה מס' 2 עסקה בסמלי צה"ל והמבנה ההיררכי בו. התלמידים נחשפו לכומתות השונות בצבעיהם השונים תוך שיוך הכומתה המתאימה לתג היחידה המתאימה. כמו כן היה על התלמידים לסדר את הדרגות הצבאיות עפ"י סדר ההיררכיה הנכון והבחנה בין דרגות קצונה לנגדים. בתחנה מס' 3 עסקו בצילום ותיעוד. מרחב זה כלל פרטי לבוש של חיילים כשהתלמידים נדרשו להיעזר בפרטי הלבוש השונים ולצלם תמונה יצירתית. בתחנה הרביעית – אפוד ואלונקה. תחנה זו הצטיידה באפוד קסדה ואלונקה. התלמידים נחשפו למשמעות מושגים רבים מתחום הלחימה: שכפ"ץ, אלונקה, קפלסט ועוד, ומשימתם הביצועית היתה לשאת את חבריהם לקבוצה על אלונקה להסריט את חבריהם ולשלוח הסרטון למחנך. בתחנה האחרונה – מנת קרב. כאן נחשפו התלמידים לראשונה למנת הקרב, תכולתה והמכנה המשותף לכל מרכיביה. בתחנה זו נתבקשו התלמידים לבחון את מרכיבי מנת הקרב ולהסביר מדוע נבחרו מרכיבי תזונה אלו. כמו כן נתבקשו להציע תפריט יצירתי ממרכיבים אלו.

שבוע השיא נחתם בהצדעה לבוגרי מקיף ז' המשרתים בצבא בתפקידים שונים, כאשר חלק מהם זומנו לפאנל בוגרים שהתקיים בבית הספר, בהם כאלה שלקחו חלק במהלך מבצע "צוק איתן". אלה חשפו בפני תלמידי י"ב את תפקידיהם בשירות, תוך התייחסות לחשיבות הגיוס בכלל ולשירות משמעותי בפרט. מנהלת בית הספר גב' שרה שמש מסכמת את שבוע צה"ל: "השבוע שחלף היה מקור גאווה וחיזוק תחושת השייכות למדינה שלנו. הסיפור האישי של כל אחד מהחיילים מאפשר העברת דגל השמירה על ביטחון מדינת ישראל. תלמידינו עברו תהליך למידה משמעותית וערכית שיש בה שילוב מנצח של חוויה ושיח סביב הגיוס לצה"ל".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*