תקנות לרכיבה בטוחה על אופניים חשמליים

תקנות לרכיבה בטוחה על אופניים חשמליים

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה על תקנות חדשות המסדירות את הרכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים. בין התקנות חל איסור רכיבה על מדרכות ושמירה על בטיחות המשתמשים בדרך. כמו כן חלה חובה על כללי הבטיחות לרוכבים בעצמם.

אילנית אלימלך, מנהלת המטה לבטיחות בדרכים באשדוד, העבירה אלינו השבוע מסמך חשוב המציג תקנות חדשות של משרד התחבורה עבור ציבור המשתמשים באופניים חשמליים. "השימוש בכלי רכב שאינם מצריכים רישיון נהיגה או רישוי מסוג אחר, צבר תאוצה בקרב בני הנוער בשנים האחרונות" אומרת היא ומדגישה כי "רכיבה שאינה מלווה בידיעת החוק והיכרות עם כלי התחבורה ותקנות התעבורה, מהווה סכנה ממשית לרוכבים הצעירים, לנהגים ולהולכי הרגל".

לאור המקרים הרבים שבהם אופניים חשמליים וכלי רכב שאינם נדרשים לרישיון, מעורבים בתאונות הדרכים, החליטה המדינה כי יש לפעול על מנת להסדיר נושא זה בתקנות מיוחדות. וועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה לאחרונה ודנה בתקנות המסדירות את השימוש בכלי רכב המצוינים לעיל וניסחה מחדש את התקנות (אופניים וקורקינט חשמליים). תקנות אלו נכנסו לתוקף החל מה-18 במאי 2016.

להלן עיקרי התקנות:

  • התקנות קובעות כי ניתן לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 16 על הכביש ועל שבילי אופניים בלבד.
  • חל איסור מוחלט לנוע על מדרכה.
  • אופניים חשמליים מוגדרים כאופניים בעלי הספק מרבי של 250 ואט שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש.
  • התקנות קובעות כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה,  מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.
  • חלה חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים או גלגילנוע.

"אנו רואים חשיבות רבה להביא לידיעת התושבים את עיקרי התקנות וההנחיות בנושא ולהדגיש שחל איסור רכיבה על אופניים חשמליים וגלגילנוע מתחת לגיל 16" אומרת גב' אלימלך ומדגישה "יש להשתמש באמצעי הבטיחות הנדרשים כדוגמת קסדות ולפעול בהתאם למפורט לעיל". כמו כן היא ממליצה לשאת תעודת זהות בשל אכיפה מוגברת ומבקשת מההורים לקחת אחריות ולשקול את הסיכון שברכישת כלי רכב שאינו מצריך רישיון "מאחר ובני ה-16 אינם מכירים את כללי הכביש והמרחב התעבורתי".

ההמלצות מופנות גם לבתי הספר ובאופן עקרוני יש להתייחס לרוכבי האופניים החשמליים והגלגילנוע כחלק בלתי נפרד ממרכיבי "מעטפת הבטיחות" המסדירה את בטיחותם של התלמידים בהגעה וביציאה מבית הספר. לכן, כחלק מיישום מעטפת הבטיחות יש להסדיר את חניית האופניים והגלגילנוע בבית הספר כדלקמן:

  • על התלמידים חלה חובת חבישת קסדה בעת הרכיבה.
  • עם כניסת התלמיד לשטח בית הספר, האופניים יהיו מונחים במתקן מסודר לאופניים ויהיו נעולים.
  • חל איסור לנוע עם האופניים והגלגילנוע בשטח בית הספר.
  • חל איסור לנוע בשטח בית הספר עם הסוללה של האופניים או הגלגילנוע.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*