תורמים דם, מצילים חיים

תורמים דם, מצילים חיים

שירז בר לב, מתנדבת נוער במגן דוד אדום מכיתה י"ב 5, העבירה לנו השבוע כתבה אישית על שבוע הבריאות שחבריה לשכבה השתתפו בו וגילו בו שאר רוח, רגישות לסביבה בריאה וסיפוק עצמי על תרומתם להצלת חיים של אחרים. מסקנה: תרומת דם טובה למקבל ולנותן כאחד ומסייעת בשמירה על הבריאותכמיטב המסורת, יריית הפתיחה של שבוע הבריאות במקיף ט' הייתה תרומת דם של תלמידי שכבה י"ב, תחת הסלוגן "גם אני תרמתי דם והצלתי חיי אדם". בבית הספר מסבירים כי תרומה אחת עשויה להציל חיים של ארבעה אנשים שונים וכי מכל מנת דם אפשר להפיק ארבעה מוצרים שונים המשמשים למטרות שונות ויכולים להגיע למטופלים שונים. שירותי הדם של מגן דוד אדום הם אלו אשר אחראים ללקיחת מנות הדם, עיבוד ובדיקת המנות וחלוקתן לבתי החולים השונים הזקוקים לתרומות דם,

קודם שתרמו דם, תלמידי שכבה י"ב עברו סדנת הכנה שבה נכלל הסבר על סוגי הדם הקיימים וכן על תהליך ההתרמה עצמו ועל כל שלביו. תהליך ההתרמה כלל בתוכו מספר שלבים שהשלב המרכזי בו הוא ההכנה הנפשית של התלמידים, בדגש לכך שמדובר בהחלטה חשובה לפיה באמצעות תרומת הדם הם מצילים חיי אדם.

השלב הבא החל ביום ההתרמה, כאשר על התלמידים היה לעבור בכמה תחנות. תחילה עברו בדיקות לחץ דם שנעשו על ידי מתנדבי נוער מגן דוד אדום, שלקחו חלק פעיל וחשוב בהתרמות הדם, היוו כוח עזר רב לחובשים שבצעו את ההתרמות ושימשו כדוגמה ערכית לתלמידים במטרה להציג בפניהם את עולם ההתנדבות במגן דוד אדום בפרט ואת חשיבות ההתנדבות בכלל. בתחנה הבאה מלאו התלמידים שאלון שבו נבדקו האם הם מותאמים וכשירים לתרומת הדם. לאחר שסיימו את השלב המקדים של מילוי השאלון ובדיקת לחץ דם החלו בתרומת הדם.

כאן כבר היתה הפתעה גדולה. תלמידי השכבה סחפו אחריהם מספר רב של מורים ואנשי צוות לתרום דם. מתוך המשימה הזאת יצאו כולם ברגשי סיפוק עצמי ותחושה שהעלו תרומה קטנה אך חשובה מאוד בהצלת חיי אדם ובקיום הפסוק הידוע "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלאו".

במגן דוד אדום אומרים: "לא כולם יודעים, אבל תרומת דם לא מועילה רק לאדם שמקבל את מנת הדם, אלא גם לתורם עצמו". לעניין זה הם נסמכים על מחקרים רבים המראים כי תרומת דם מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות לב, ומוכח כי מי שתרם דם לפחות פעם בשנה תוצאות הבדיקות שלו היו טובות יותר במבחן העמסת סוכר לאבחון סכרת.

בהמשך שבוע הבריאות בבית הספר, מתוכננים עוד הדרכות ומפגשי הסברה לאורח חיים בריא והרגלי תזונה נכונים. בנוסף תינתן הרצאה על מחלת האיידס ועל הגורמים להידבקות בה וכמובן הדרכים למניעת מחלה זו, שלל שיעורי חינוך ומתן מידע בתחומי בריאות, הכנת ארוחות בוקר בריאות ומגוונות ועוד. במהלך שבוע הבריאות, השתתפו התלמידים במרוץ אשדוד המסורתי והיו לחלק מנציגות בית הספר למרוץ

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*