שנת לימודים מוצלחת: איך בוחרים נושא לעבודה אקדמית?

שנת לימודים מוצלחת: איך בוחרים נושא לעבודה אקדמית?

כמו בכל שנה מחדש, גם חלק מתושבי אילת נהנים מסטטוס חדש: סטודנטים. אז ראשית, בהצלחה גדולה לכל הסטודנטים החדשים שנרשמו ללימודים במוסדות הלימודים ברחבי ישראל. שנית, רגע לפני שגם אתם צוללים אל מסע מרתק, מעשיר ומעצים שבסופו תקבלו את התואר הראשון שלכם, כדאי שגם אתם תקבלו מושג לקראת מה אתם הולכים. לאורך הלימודים תידרשו להגיש עבודות כתובות, כמו עבודת הסמינר שהינה עבודת מחקר אישית שלכם. לפניכם, מדריך מקוצר לבחירת נושא לעבודה:

התחשבות בנושא הקורס ודרישות המרצה

הדבר הראשון והבסיסי ביותר הוא כמובן להיצמד לדרישות המרצה ולנושא הקורס. מובן כי הנושא שתבחרו לא יכול להיות נושא כללי, אלא נושא המתקשר באופן ישיר או עקיף לנושא הקורס אליו נרשמתם. בעוד עבודות אחרות שאתם מגישים במסגרת הלימודים שלכם מחייבות אתכם להשיב על שאלות ידועות מראש, עם עבודת הסמינר אתם מגדירים את שאלת המחקר ומשיבים עליה. באופן זה, יש לכם יד כמעט חופשית לבחור את הנושא החביב עליכם, לשאול עליו שאלות ולחקור אותו לעומק.

חקרו נושא שמעניין אתכם ומדבר אליכם

השיקול היחיד שצריך להנחות אתכם עם בחירת נושא העבודה הוא מידת העניין שלכם בנושא. לא אחת ישנם סטודנטים שבוחרים את הנושא על פי שיקולים של "קל" או "קשה", מה שבסופו של דבר הופך את הדרך למאד טכנית ולא מהנה. זיכרו תמיד כי נרשמתם ללימודים מתוך עניין מסוים, כך שתוכלו להעשיר את עולמכם עם עבודת מחקר עניינית ומעניינית. ההמלצה היא לבחור כמה נושאים שונים, כאשר את הנושא הנבחר תבחרו יחד עם המרצה שלכם שיוכל לכוון אתכם, למקד אתכם ולגבש אתכם את הנושא המתאים ביותר לעבודה מסוג זה.

בדקו תקדימים: האם כבר חקרו את הנושא שלכם?

גם אם תבחרו בנושא שכבר נחקר עשרות פעמים, הרי שהעבודה שלכם תיבדק אך ורק על בסיס העבודה שהגשתם. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שאתם עתידים ליהנות מנקודת זכות בעת שתבחרו בנושא מקורי או כזה שטרם נחקר. המרצים שלכם יודעים היטב אילו נושאים נחקרו בעבר ואילו נושאים סביב נושא הקורס עוד ניתן לחקור. עשו בדיקה קצרה שתשקף בפניכם האם שאלת המחקר שלכם נשאלה בעבר, או שאתם מביאים עמכם בשורה שתהפוך את העבודה למעניינת יותר ומסקרנת יותר.

מדוע חשוב לבדוק מקורות מידע לפני תחילת הכתיבה?

לפני שאתם יוצאים לדרך עם סיוע בכתיבת עבודות אקדמיות, מומלץ מאד לבדוק כמה מידע זמין יש לכם עבור הנושא הנבחר שלכם. בדיקה במאגרי המידע של מוסד הלימוד שלכם תשקף לכם במהרה האם מדובר על נושא שנכתבו עליו מאמרים, טורי דעה וספרים שלמים, או שמדובר על נושא מעט מחתרתי יותר שעלול להקשות עליכם מבחינת היקף מקורות המידע. בדיקה מקדימה שכזו יכולה לסייע גם לכם וגם לכותבים שיסייעו לכם בכתיבת העבודה.

צילום: שאטרסטוק

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*