פרשת השבוע ״פרשת בלק״ / שניר אלמליח

פרשת השבוע ״פרשת בלק״ / שניר אלמליח

בפרשת השבוע פרשת בלק מתארת התורה את הניסיונות של בלק ובלעם לקלל את עם ישראל, וכשבלק שולח שליחים לשכור את בלעם לקלל את עם ישראל, כחלק מהדיאלוג בין בלעם לבלק, אומר בלעם לשלוחיו של בלק "אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה'״

ודרשו על כך חז"ל "כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו, עין טובה, ורוח נמוכה, ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו, עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה, מתלמידיו של בלעם הרשע".

ושואלים שהרי, לא רק בשלשה דברים אלו נבדלו תלמידי אברהם אבינו מבלעם הרשע, שהרי חלוקים הם גם במעשיהם כרחוק מזרח ממערב, ולא רק במידותיהם, ומדוע דווקא על שלשה דברים אלו ראו חכמינו להדגיש את ההבדל בין תלמידי אברהם אבינו לתלמידי בלעם הרשע?

אלא מבארים, שמכאן רואים אנו מה כחם של עם ישראל, אפי' בזמנים קשים ודור של עבודה זרה וחומריות נמשכו הם להיות מאמינים ודבוקים בקב"ה, ולכל זה זכו, בזכות היותם בעלי מידות טובות!

לא כן הם תלמידי בלעם הרשע, שגם בדור שחווים ניסים גלויים, עת רואים הם בחוש את יד ה' והתגלותו, בכל זאת נסחפו להיות תלמידיו, וזאת משום שהיו בעלי מדות רעות ולכן טחו עיניהם מלראות את האמת.

נמצאנו למדים שמי שמשתייך לקטגוריה של "תלמידי אברהם אבינו" יסודו הוא "מידות טובות" שזהו השורש של כל יהודי, וזה מה שמוביל כל אדם יהודי לאמונה בהשם ולמעשים טובים, ברגע שאדם נוטע בעצמו מידות טובות אזי אינו נגוע ורואה את הטוב האמיתי שבכל צעד שבחייו.

שנזכה להיות מתלמידי אברהם אבינו שעליהם העיד הקב"ה "ישראל אשר בך אתפאר" ונזכה לכל ההבטחות שהבטיח לנו הקב"ה ולהתברך בכל מילי דמיטב.

שבת שלום ומבורך.
שניר אלמליח.

כניסת השבת: 19:29
יציאת השבת: 20:31

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*