פרשת השבוע ״בשלח״

פרשת השבוע ״בשלח״

בפרשת השבוע בשלח התורה מספרת על יציאת ישראל ממצרים ועל הנס הגדול של קריעת ים סוף.
לאחר שהקב"ה נקם במצרים בים מעידה התורה, "וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים, וכו' וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו".

ומפרש הרמב"ן זצ"ל "היד הגדולה- היינו מדת הדין שעשה ה' במצרים,
וייראו – מלשון פחד, שעם ישראל ראו איך המצרים מתים על שפת הים, נתמלא לבם פחד".

ולכאורה הדבר תמוה, שהרי מיתת המצרים היתה צריכה להביא את בני ישראל לשמחה, שהם רואים איך אויביהם ששעבדו אותם, וייסרו אותם כל כך הרבה שנים, מתים בים, היה עליהם לשמוח, והתורה אומרת שלא רק שלא שמחו אלא "וייראו" – פחדו! פחד זה על מה בא?

וביאר מורנו ראש הישיבה זצוק"ל: הגמרא אומרת במסכת יבמות: "אמר ר' אלעזר בר אבינא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל שנאמר הכרתי גויים נשמו פינותם וגו' אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר וגו' וברש"י שם כתב, בשביל ישראל "לייראם" כדי שיחזרו בתשובה.

ומבואר, שכל פרענות שבאה לעולם אפילו על גויים, מטרתה ותכליתה בשביל ליירא את ישראל, שיחזרו בתשובה, ובתחילה מביא הוא את הפורענות על הגויים הרחוקים מישראל, ואם ישראל מתעוררים ומטיבים את דרכם מוטב, ואם חס ושלום עם ישראל אינם מתעוררים ואינם חוזרים בתשובה, הקב"ה מביא פורענות קרובה יותר.

וכשאדם רואה פורענות בעולם, יש עליו לחוש פחד ואימה, ביודעו שאף שהפורענות אצל הגויים במקום רחוק מאוד ממנו, אבל זה היה התראה עבורו – לחזור בתשובה, ולהטיב את דרכו.

שבת זו שבת שירה ושבת ט"ו בשבט מעלותיה וסגולותיה רבות, ננצל שבת זו לתפילה מעומק הלב, לבקש על ישועה ובריאות, על פרנסה וזוגיות, על נחת ושמחה, ובעיקר על לזכות לתורה ויראת שמים, וכשם שזכו בני ישראל בעמדם על ים סוף, בכח זעקתם ותפילתם, שהקב"ה עשה להם ישועות ונפלאות מעל הטבע, כן יעשו לכל אחד ואחת ניסים נפלאות וישועות מעל הטבע, ובפרט בפרנסה וזיווג, שעליהם נאמר "קשים כקריעת ים סוף", ישועה גדולה במהרה. אמן.

שבת שלום ומבורך.
שניר אלמליח.

כניסת השבת: 17:02
יציאת השבת: 18:02

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*