פרשת השבוע – שניר אלמליח

פרשת השבוע – שניר אלמליח

בפרשת השבוע שופטים ישנו ציווי מיוחד למלך "והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר וכו' והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו".
החתם סופר זצ"ל לומד מפסוק זה יסוד חשוב לחייו של אדם הרוצה להתחנך על פי התורה.
"וקרא בו כל ימי חייו", בתורה יגלה המלך כיצד עליו לנהוג כל רגע מחייו, מצוות התורה והסיפורים המובאים בה על צדיקים מצד אחד ועל אנשים שחטאו מצד שני, מהווה הדרכה למלך ולכל אדם מישראל כיצד לנהוג בחיי היום יום.
בשולחן ערוך המושתת על התורה, יש לאדם הדרכה מדוייקת כיצד ינהג מרגע פקיחת עיניו בבוקר ועד שהולך לישון בלילה, כיצד יתנהג בשבת ובחג, כיצד ראוי להתנהג כלפי הזולת במגוון ענינים הנוגעים ליום יום, ספרי המוסר והיראה שנשאבו מהתורה הקדושה, גם הם גדושים במילות זהב המדריכים אותנו לקניית אמונה, יראה, ומידות טובות, וזהו ה-'וקרא בה כל ימי חייו', מהתורה הקדושה אדם ישאב את ההכוונה כיצד לנהוג ולפעול כל רגע ובכל מצב בחייו.

אך אין זה ציווי רק למבוגרים שביננו, אלא ובעיקר זוהי הכוונה לימי הנעורים, ימים בהם יוצק האדם יסודות לבניית אישיותו ותכונותיו לכל החיים.

לימוד התורה לאדם מגיל צעיר חשובה מאוד לצורך יציקת יסודות חזקים וישרים, וכמאמר החכם מכל האדם בספר משלי, "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה", לפי מה שתלמד אדם בצעירותו, אם לטוב אם חלילה לרע, כשיגדל ויזדקן זה יושרש בו ולא יעזוב אותו.

ומאחר וילד צעיר אין לו את הכוחות והידע ללמוד לבדו ולבנות את עתידו לבד בכוחות עצמו, לכן מגלה לנו התורה מה הדרך הנכונה להיבנות,
"שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך", לשמוע בקול ההורים, להטות אוזן לעצת המבוגרים בעלי הניסיון, וכמו שציוונו חז"ל: "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך".

בימים אלו של חודש אלול, ימים של סליחה ורחמים, המסוגלים להשפיע טוב על כל אחד שרוצה לשנות ולהשתנות, נקבל על עצמנו להדבק בדרכם של אבותינו ורבותינו, להטות אוזן ולהישמע לחינוך של ההורים שלנו, ולא לחשוב ש'אני' יותר חכם, 'אני' יותר מבין, זה הדרך שאדם יכול להבנות, עם יסודות חזקים ומוצקים ששום רוח וסערה לא תשבור אותו, יסודות איתנים שיעזרו לו להצליח בכל ימי חייו בכל צעד ושעל.

שבת שלום ומבורך.
שניר אלמליח.

כניסת השבת: 18:51
יציאת השבת: 19:50

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*